Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (tur) skrev 2023-03-24 20:56:25 följande:
    Nu är du förvirrad igen. Jag känner inte dig fast jag har hört att stalkare kan uppleva att de har en relation med personerna de stalkar.

Så du är anmäld igen. Ja, jag är INTE förvånad. 
    Du och dina löss? Är de dina löss som anmält dig till polisen är eller är det möjligen psykakuten, eller vad menar du? Känner du dig stalkad av dina löss? Du kan säkert finna något avlusningsmedel på apoteket.
    EpicF skrev 2023-03-25 11:02:29 följande:

Ts: Du vet att posten hos dig av och till kommer fel. Och ändå så ber Du inte soc om att skicka med rek? 

Men andra ord, du bryr dig egentligen inte. 

Kom inte dragandes med att du inte ska behöver lära dem följa regler och lagar. De följer redan det och enligt socialtjänstenelagen så är det ok att skicka med vanlig post. 

Hade jag haft en postgång hos mig som strular med att brev aldrig kommer fram, brev kommer bort eller läggs fel så hade jag personligen bett soc om att skicka rek om jag var i din sits ts.

Exakt var i socialtjänstlagen står det att det skulle vara okej att sända sekretessbelagda handlingar till klientens granne? Kan du hänvisa till kapitel och paragraf?

Nej, jag ska inte behöva be en myndighet att följa lagen. Det ska de klara av ändå. Dessutom vet jag ju inte vad det kommer skicka till mig eller när. Det skulle vara helt omöjligt att föregå deras handlingar. Och även om jag så skulle be dem att skicka rek, vad säger att de ens skulle hörsamma en sådan begäran? Jag har fått intrycket av att socialen gör lite hur de själva vill. Oberoende av såväl klienter som lagstiftning. Tyvärr. 
    EpicF skrev 2023-03-25 11:02:20 följande:
    Du tror anonym (tur) blir ägd av ts? 

Det är anonym (tur) som äger ts. Att du inte ser det får mig att misstänka att du kanske rentav är ts. Men jag ha fel där.
    Skulle jag bli "ägd" av "tur"? Skrattande Tycker både du och "tur" verkar ha väldigt mycket otur när ni tänker och ännu mer otur när ni skriverSkrattande

Dessa patetiska försök till ständiga tillbakakakor verkar i vart fall förena er. Som små barn som inte ens börjat i skolan brukar bete sig. Seriöst!
    EpicF skrev 2023-03-25 13:41:06 följande:
    Nej, jag ska inte behöva be en myndighet att följa lagen. Det ska de klara av ändå. Dessutom vet jag ju inte vad det kommer skicka till mig eller när. Det skulle vara helt omöjligt att föregå deras handlingar. Och även om jag så skulle be dem att skicka rek, vad säger att de ens skulle hörsamma en sådan begäran? Jag har fått intrycket av att socialen gör lite hur de själva vill. Oberoende av såväl klienter som lagstiftning. Tyvärr. 
    Och var i socialtjlnstelgan står det att det inte är ok att skciak sekretessbelagd information med vanlig post? 

Så länge de skriver korrekt namn och adress så är det helt innanför lagen att skicka med vanlig post. 

Nej, det inget som säger att du ska behöva be en myndighet följa lagen. Eftersom de redan följer lagen. 

Men om du vill ha handlingarna skickade på ett annat sätt än vad regler, lagen och praksis säger så får du be om det. Dvs du får be om att få dina handlingar skickade med rek. 

Och om du har sådana stora problem med att din post hamnar fel, trots korrekt adress och ordentligt uppmärksamhet brevlåda så ligger det i ditt intresse att be om att få sådana handlingar via rek. 
    Och ja, du blir ägd av anonym (tur), i vartenda inlägg. 

Det är du som i hela tråden lagt dig på ett barns nivå. Och enligt så ska man prata med bönder på bönders vis.... Vilket anonym (tur) gör med dig. 
    Du har redan fått ett antal länkar högre upp i tråden med exempel på fall där Socialtjänsten brutit med lagen och lämnat ut handlingar till fel personer. De har i vissa fall även själva erkänt att de brutit mot sekretesslagstiftningen. Enligt sekretesslagstiftningen får nämligen bara behöriga personer ta del av sekretessklassad information. Detta har du fått förklarat för dig säkert 20 gånger i denna tråd, men du tar inte till dig informationen. 

Ja, det känns verkligen som du blir "ägd" i hela tråden faktiskt. Mest, för att du vägrar inse att du har fel. 
    EpicF skrev 2023-03-25 13:55:35 följande:
    Ja, de har lämnar ut handlingar till fel person. Lämnar ut. Det är inte samma sak som att skicka handlingar till rätt person med vanlig post. Det är inte att bryta mot lagen. Där har de agerar helt korrekt och har faktiskt ryggen fri. 

Du är väl behörig? Alltså kan de skicka handlingarna till dig, adresserade till dig, mend vanlig post utan att bryta lagen. Om du vill ha handlingarna tillskickade på annat sätt får du sägs till. 

Jag har vetat om det sedan jag läste ssk-progrogrammet vilket är rätt många år sedan. Däremot har prövat att förklara för dig att om du vill ha handlingarna med rek så får du be om det. Inte be att de ska följa lagen. För de gör de så länge de adresserar brevet till rätt person. 
    Problemet är ju att de inte skickat handlingarna till rätt person. De har skyldighet att säkerställa att handlingarna når rätt person. Det kravet uppfylls inte när brev hamnar i fel postlåda. Även om handlingar läggs i rätt låda, saknas kontroll att det är rätt person som öppnar kuvert. Det kan ju bo flera personer på samma adress. 
    EpicF skrev 2023-03-25 15:32:12 följande:
    Så länge de har skrivit korrekt namn och korrekt adress så är det kravet uppfyllt. Att posten har brevbärare som inte kan läsa eller göra sitt jobb är postens problem, inte socialtjänstens. 

Eftersom det faktiskt är brottsligt att öppna andras post har man också själv ett ansvar att man enbart öppnar post som är adresserat till en själv. Så också Där har socialtjänsten agerat korrekt. 
    Där har du helt fel. Om ett brev postas till dig, men hamnar i fel brevlåda och läses av grannen som sedan slänger brevet. Hur ska du komma vidare med det har du tänkt? Har din sekretess värnas? Har dina lagstadgade rättigheter uppfyllts? 

Socialtjänsten lyder under sekretess. De har ett ansvar för att sekretess uppfylls och bibehålls. De kan inte hantera sekretessklassade handlingar som konfetti och säga att de följt sin del av avtalet för att ingen annan har rätt att läsa. Som du resonerar kan de lika gärna ställa ut arkivet på trottoaren och sätt upp en skylt; "Endast behöriga äga rätt att läsa". Helt okej enligt dig? 

Brevbäraren lyder inte under vare sig socialtjänstlagen eller sekretesslagstiftningen. De tar inget som helst ansvar för om något förkommer. För värdepost m.m. hänvisas till rekommenderade försändelser. Där får man ett kvitto på att man lämnat in. Man får en notifiering på att det har hämtats ut. Det sker en ID-kontroll vid utlämning. Det är så det ska gå till.
    EpicF skrev 2023-03-25 15:32:12 följande:
    Så länge de har skrivit korrekt namn och korrekt adress så är det kravet uppfyllt. Att posten har brevbärare som inte kan läsa eller göra sitt jobb är postens problem, inte socialtjänstens. 

Eftersom det faktiskt är brottsligt att öppna andras post har man också själv ett ansvar att man enbart öppnar post som är adresserat till en själv. Så också Där har socialtjänsten agerat korrekt. 
    Det är rätt uppenbart att det är galenskap att sända sekretesshandlingar med känslig information med vanlig post.

Här kan du läsa vad som gäller för rekommenderat brev. 

www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/rek-inrikes
    EpicF skrev 2023-03-25 18:05:42 följande:

Ts: Så ta det upp med socisltkönsten så kanske du får till en endring. 

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det blir nog bra. Gör du så. Jag har andra planer! Skrattande
    Anonym (mp) skrev 2023-03-25 17:56:13 följande:

Sök på wikipedia på begreppet kverulansparanoia, rätt bra beskrivning av TS beteende: sv.wikipedia.org/wiki/Kverulansparanoia

Tack så mycket! 

Ditt inlägg gav mig en så himla bra idé. Om nu socialen någon gång i framtiden skulle få för sig att öppna en ny utredning mot mig. Ja, då kommer jag definitivt att tillämpa det jag har tänkt ut. Det bästa av allt är att ingen kommer märka något. Ingen kommer veta vad som har skett, och eftersom ingen kommer märka vad som har skett kommer ingen att misstänka mig för att ha gjort något. Det enda som kommer hända är att tillvaron och omgivningen kan komma att bete sig lite annorlunda. Den som gräver en grop åt andra...DemonOskyldigSkrattande

Självklart ska socialen fortsätta att sända sekretesshandlingar med vanlig post! Det är ju skitroligt att de gör det egentligen. Hjärndött förstås, men det är ju deras val. Att handlingarna riskerar att hamna fel är i vart fall inte mitt fel Demon
    Anonym (RH) skrev 2023-03-25 21:19:38 följande:

För att återgå till trådstarten så ÄR det stalking att ta reda på handläggarnas fullständiga personnummer, de finns inte att tillgå "enkelt" på nätet. Du måste betala någon betaltjänst för att få tillgång till detta. 

Sen att du tycker att det är fel att de skickar era sekretessbelagda handlingar på posten, det får du ju ta med berörd myndighet.  andra skiter uppenbarligen i att våra eventuella utredning

ar skickas på lagliVigt sätt via posten. ELLER om vi inte tycker att det är ok så vänder vi oss till, i det här fallet, socialtjänsten, och ber dem skicka rekommenderat pga att man bor i ett område där posten ofta hamnar fel, alt att man är rädd att posten hamnar i grannens låda.

Jag tänker inte ta ett skit med någon myndighet.

Att ta reda på offentliga uppgifter är inte stalking. Lägg ned det tramset och löjligt av dig att byta nick hela tiden. Jag fick mycket enkelt tag på personnummer och har inte betalt en krona för det.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?