![Anonym (Ordentlig mamma)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
hur vet du att ingen klagar? Så länge som de jobbat med de här frågorna, kan det ju knappast vara första gången frågan tas upp.EpicF skrev 2023-03-22 12:10:13 följande:Om ingen påpekar att de kanske borde hantera sekretessbelagd information annorlunda hur ska de då veta att de i allmänhetens ögon gör fel? Även de inte för fel enligt lagen.
-
Jag är inte så säker på att de enligt lagen inte gör fel. Sprids informationen så uppstår ju en sekretessbrott. Tror det blir svårt att hålla brevbäraren ansvarig. Dessutom går det aldrig att bevisa. Som jag ser det uppvisar socialen en likgiltighet när de sänder sekretessklassad information med vanlig post. De kan inte bry sig särskilt mycket om den informationen hamnar i fel händer. En försummelse helt enkelt. Något som kan få rätt allvarliga följde för den som drabbas.EpicF skrev 2023-03-22 12:10:13 följande:Om ingen påpekar att de kanske borde hantera sekretessbelagd information annorlunda hur ska de då veta att de i allmänhetens ögon gör fel? Även de inte för fel enligt lagen.
-
Det måste ju givetvis vara väghållarens ansvar att hålla koll på i vilket skick vägarna är i. Det ska inte krävas att någon klagar för att skador åtgärdas.EpicF skrev 2023-03-22 12:16:47 följande:
Ts: Ex huvudvägen utan för mig har varit trasig I flera år. Stora hål etc. Hur tänker du att kommunen ska få reda på det om ingen påpekar det?
Det är inte så att kommunen åker runt till alla väga för inspektion årligen.
Ska man behöva kontakta dem för att de ska åka ut och ploga vintertid också? Vet de som faktiskt behövt göra det visserligen, men det är ju helt sjukt.
Varför ska man behöva påminna offentliga myndigheter att göra sitt jobb? -
Den åtgärden garanterar tyvärr inte att posten hamnar i min brevlåda och inte i grannens. Hamnar den i grannens brevlåda hindrar det inte grannen från att sprätta kuvertet. Så på vilket sätt har socialtjänsten upprätthållit sekretessen då tycker du?EpicF skrev 2023-03-22 12:18:21 följande:
Ts: De skickar posten hem till dig. Adresserat till dig. De sprider inte runt den till andra. Inget sekretessbrott har begåtts.
Man kan inte placera sekretessbelagd information ute på trottoaren med texten "rör ej" och sedan hävda att man inte har någon ansvar för om någon rör pappren. Det förstår du säkert själv. -
Poängen är att man inte ska behöva påpeka eller begära att det ska sändas rek, eller med digital säker post, såsom Kivra eller motsvarande. Det borde vara fullständigt självklart.EpicF skrev 2023-03-22 12:27:31 följande:Nej, men du kan öppna din egna munn och tala om att du vill ha det som rek eller hönta upp det personligen. Svårare än så är det inte.
Om din granne öppnar post som är till dig får du anmäla honom eftersom det är ett brott.
Att placera sekretessbelagd information på gatan med en text "rör ej" går inte att jämföra med att skicka personligt adresserad post hem till en klient. Det är två helt olika saker. Förstår inte du det?
De har upprötthålt sekretessen genom att skicka den personligt adresserad till dig. Att din granne är en tjuv kan inte de göra något åt.
Ponera att Skatteverket skulle få för sig att sända ut skatteåterbäringen i kontanter med vanlig post hem till folk. Din skatteåterbäring hamnar hos grannen som behåller slantarna. Skulle du då inte ha några synpunkter på det, då Skatteverket faktiskt har skrivit din adress på kuvertet? Jag hävdar att det är Skatteverkets ansvar att med rimlig säkerhet förvissa sig att det är du som får pengarna och inte någon annan. -
Fast du gör ju exakt samma sak själv. Du skriver här, vilket jag tycker är helt okej. Familjeliv är ett diskussionsforum. Tycker man att något är fel är det helt okej att nämna det.Anonym skrev 2023-03-22 13:56:19 följande:Vad har det med vad jag skrev att göra?
Du tjaaaaatar om att dra igång förändringar och att "du kan faktiskt anmäla", men tror alltså nu att det enda du kan göra är att försöka nå 200 sidor på Familjeliv?
Är det av det som förändringen kommer, frågade jag?
Nej, du gör ju ingenting annat. -
Varför så otrevlig? Är det så att du känner andra så som du känner dig själv?Anonym skrev 2023-03-22 14:00:05 följande:
För övrigt erkänner du väldigt tidigt i tråden att allt handlar om att "det var de som började". Då hade tydligen inte omtanken om andra, som får dig att skriva här, ännu riktigt slagit rot. Då var du bara en dränkningsvärd liten trash-unge, visst.
Finns något som heter att man bör behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Tycker man inte om att få sina personuppgifter och personliga förhållanden spridda vind för våg. Ja, då bör man kanske tänka sig lite för hur man själv agerar. Vare sig man vill eller inte sätter det ju en standard. Det är ofrånkomligt.
Om syftet är att få folk att medverka i utredningar m.m. måste socialtjänsten fullfölja sin del av avtalet. Det tycker inte jag att de gör när de sprider information på det vis de gör.
Ingen kommer vilja medverka eller samarbeta på något sätt. Det enda de kommer ha att gå på är personnummer. Lycka till att kunna bygga utredningar och slutsatser kring det... -
Du låter som en repig gammal LP-skiva, men då kan jag absolut också göra det.EpicF skrev 2023-03-22 15:20:41 följande:
Ts: Att diskutera med dig är som att diskutera med ett barn. Men så har du också lagt dig på ett barns nivå.
Nej, det är ingen självklarhet att klienten önskar alla handlingar som rek eller digitalt (om det finns i kommunen). Men man kan som klient be om det.
Och nej, man kan inte jämföra att Saktteverket skickar ut skatteåterbäringen i kontanter.
Precis, behandla andra som man själv vill bli behandlad. Du vill alltså bli behandlad som ett barn, och absolut då ska du även få det.
Tycker du att det är rimligt att man som klient, eller kund hos socialtjänsten aktivt ska föregå deras rutiner vid posthantering? Du borde ju rimligen inse själv det olämpliga med att sända sekretessklassade handlingar med vanlig post.
Ponera att någon dåre anmält din sambo/make för att vara pedofil. Att någon påstår sig ha sett honom förgripa sig på sina barn. Det är bara påhitt, men någon har nu ändå bestämt sig för att anmäla det.
Socialtjänsten anser sig ha skyldighet att utreda alla sådana anklagelser, så de skickar en kallelse till din man. Den sänds med vanlig post. Därefter genomför de en utredning där det framkommer vilka anklagelserna är. Denna utredning sänds sedan hem till er, men då ni bor på nr 23 och handläggaren har skrivit 3 lite otydligt så brevbäraren läser det som en 8 och lägger istället det tjocka brevet i nr 28. I denna bor en känd skvallertant och sådana finns det ju många av. Hon uppmärksammar inte att det står fel nummer på kuvertet och börjar läsa. Hon förfasas givetvis av att det bor en pedofil på eran gata. Då tanten är lite ensam tycker hon om att gå runt och prata med folk kvarteret och snart vet hela kvarteret om att din man är en pedofil. Alla utom möjligen du och din man. Du ser verkligen inga problem med det? Du anser att sekretessen upprätthållits? Du tycker inte att socialtjänsten på något vis har brustit i sina rutiner?
Visst kan man jämföra med om Skatteverket skickat ut skatteåterbäringen i kontanter och det hamnat i fel låda. Likheten är att det handlar om myndigheter som handskas vårdslöst med post till sina klienter. Likaså att klienterna lider stor skada då posten inte förmedlats på ett korrekt sätt. Hur kan du inte se likheten?
Känns som du bara agerar på prestige nu. Du borde rimligen inse att du har fel och att det enda rimliga är att posten sänds på ett säkert vis. Men du vägrar erkänna att du resonerat tokigt. -
Det handlar inte om det och har heller aldrig gjort det. Du har fått det förklarat för dig minst 20 gånger, men du vägrar att ta in det.EpicF skrev 2023-03-22 15:22:01 följande:
Du har dessutom inte koll på vad skillnaden mellan privatperson och myndihetsperson är. Det börjar bli pinsamt.
Att sprida sekretessklassade uppgifter om en annan person är aldrig rätt oavsett vad man kallar sig för, eller anser sig representera. -
Så du ser alltså inga problem med scenariot jag beskrev i inlägg 1271?EpicF skrev 2023-03-22 15:48:45 följande:Socialtjänsten har inte spridit några sekretess uppgifterna.
Och jag har förövrigt dagt tidigare att det är mera lämpligt att det skickas via rek. Eller digitalt. Jag har också talat om för dig att man som klient kan öppna munnen och säga till att man vill ha det rek.
Personligen hade jag gjort det om jag inte litade på posten/brevbäraren eller mina närmaste grannar.
Att du inte gör det eller ens tänker tanken får stå för dig.
Det är för övrigt inte ens säkert att man känner till vad handläggarna kommer sända över för information eller när de kan tänkas göra det.