• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-21 22:36:26 följande:

Poängen är att inkomna handlingar ska stämplas med ankomstdatum och det är också det datumet som ska föras in i journalen. 
    Vad gäller inkommande handlingar är det mycket viktigt att det blir rätt. 

Stämpeln ska sitta på handlingen med ankomstdatum. Det är helt odiskutabelt. 

Inkomna handlingar stämplas med ankomstdatum. Sedan öppnas posten av rätt handläggare, speciellt adresserad post. De stämplar också handlingarna. Dessa datum kan ibland skilja sig pga bla sjukdom, kurs eller semester. Dvs handläggaren är inte där den dagen brevet kom. Det kan också skilja sig om brevet kommer sent en fredag. 

Och nej, jag talar inte emot mig själv. Det är du som inte förstår att även handläggaren är människor som är sjuka, har semester eller av andra orsaker inte är på jobbet. Handläggare är inga supermänniskor utan är helt vanliga människor 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-21 23:49:32 följande:
    Varför erkänner du inte att du har fel istället för att fortsätta att tjafsa?

Försök förstå att det finns bara ett datum som HANDLINGARNA ska stämplas med och det är ANKOMSTDATUM. Ingenting annat. 

Ankomstdatum ska stämplas på handlingarna och föras in i journalen. 

Datumet när en enskild handläggare är tillbaks från sin semester eller sjukskrivning är totalt irrelevant och har inget i ärendet att göra. Varför i hela friden skulle de sitta och stämpla med ett "annat datum"? Vad skulle det datumet kallas och vad skulle det fylla för funktion? Förutom att det är totalt felaktigt låter det totalt onödigt. 
    Ankomstdatum stämplas först på kuvert, sedan även på handlingarna när dessa öppnas. Om det även förs in i journaler är individuellt. 

Därför att ankomstdatum och mottagsdatu kan eventuellt diffa på någon dag eller två. Behöver dock inte, men kan som sagt pga bla sjukdom och semester eller andra saker som gör att handläggaren som har hand om ärendet inte är på jobb. Detta ska dock inte påverka handläggningstiden. 
  • EpicF
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-05-22 00:17:31 följande:
    Jag vill bara tillägga att jag har jobbat i 20 år inom socialtjänsten och har aldrig öppnat min post.
    Det har gjorts av administrativ personal som även stämplar handlingarna. 
    Undantaget är om handlingarna inkommit under besök, då stämplar jag själv. 

Om handlingarna inkommer via receptionen stämplas de där med en allmän stämpel för att sedan stämplas med ny stämpel (hos oss social omsorg) då det är olika delar av kommunen.

Är jag sjuk/har semester är det självklart någon som kollar min post och avgör om det är något som behöver åtgärdas/svaras på.
    Ja, det ser säkert olika ut vem som öppnar sin egen post. I min kommun gör handläggarna det själva (det vet jag för att jag har en svägerska som jobbar Där och jag frågade). Vid semester och långtidssjukskrivningar eller om de är sjuka mer än tre dagar så kollas ärendet av en annan handläggare. De har fasta personer de är back-up för. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-22 08:27:28 följande:
    Inkommen handling SKA, ankomststämplas, diarieföras och föras till journalen. Det är inget som handläggaren kan välja att inte göra eller att göra. Det ska ske. 
    Återigen, jag har aldrig påstått att de inte ankomststämplas. Enbart att var och hur man ankomststämplar kan se olika ut. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-22 18:17:50 följande:
    Du har påstått i massvis med inlägg att handlingarna inte ankomststämplas utan att de stämplar kuverten. Du har också påstått soc inte för in i journalen när inkomna handlingar har mottagits. Möjligt att så sker av något mindre kunnig på någon soc, men jag får verkligen hoppas att det inte är någon utbredd företeelse, då det är helt lagvidrigt. Allt som sker i ärendet ska diarieföras. 
    De ankomstståmplas på kuvert och även på handlingarna när dessa öppnas. Jag sa att det kan nog se olika ut om de först in i journalen eller enbart diarieförs digitalt. 

Nu får du för fan börja läsa vad som står! Istället för att tolka hej vilt!
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-22 18:34:08 följande:
    Du ändrar vad du skriver hela tiden. Även du borde emellertid förstå att man inte ankomststämplar två gånger, med två olika datum. 
    Jag har inte ändrat något. Det är du som inte förstår skrift. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-22 18:34:08 följande:
    Du ändrar vad du skriver hela tiden. Även du borde emellertid förstå att man inte ankomststämplar två gånger, med två olika datum. 
    Jag har inte ändrat något. Det är du som inte förstår skrift.
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-22 19:31:16 följande:
    Du tycks inte komma ihåg vad du skriver längre. Har det blivit för mycket?
    Jag vet precis vad jag har skrivit. Vad du inte verkar ta in är att båda är sk ankomstdatum. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-23 21:37:11 följande:
    Ja, tack! Man undrar ju minst sagt hur vissa skribenter tänker här inne. 
    Om man skulle sammanfatta lite:

1. Det är inte fel att ange handläggarnas personnummer, speciellt inte då de själva använder personnummer i skriftlig kommunikation.

2. Socialtjänsten ska sända sekretessbelagd information med rekommenderad post, så att den inte kan läsas av obehöriga.

3. Socialtjänsten ska ankomststämpla och diarieföra inkommande handlingar. De ska även in i journalen när de rör ett ärende. 
    Du har väldigt mycket fel och förstår inte det själv. Märkligt. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-23 22:07:19 följande:
    Jag har rätt och har haft det hela tiden. Du däremot är ständigt ute och cyklar. 
    Du har mycket fel i dina punkter ovan. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?