Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ess skrev 2023-03-19 17:53:31 följande:
    De skickade en kallelse till möte pga en orosanmälan från skolan som kommit in. Vi fick aldrig den kallelsen, så den dagen mötet skulle va så ringde de och undrade var vi var. De hade inte tänkt öppna en utredning, men eftersom vi inte kom på mötet så gjorde de det.
    2-3 månader senare så dök brevet upp i vår brevlåda, fan vet var det hade varit och hur många som läst det. Fliken på baksidan var inte limmad när vi fick det.
    Nu var det inget allvarligt där polis eller missförhållanden var inblandade. Det var jag som var aggressiv och otrevlig när jag tröttnade på att skolan inte tog tag i mobbingen av dottern, så jag for in där och skällde ut personalen REJÄLT. Jag trampade på många ömma tår den dagen. Jag ångrar inget och hade gjort samma sak igen om det behövts. Dottern gick aldrig tillbaks till den skolan igen, utan vi bytte.
    Okej, jag förstår. Ja, relationen med skolan blir nog aldrig bra efter en sådan sak. 
    Dåligt agerat av dem kan jag tycka. Att man som förälder är missnöjd med skolan och framför det borde inte resultera i att skolan gör en anmälan till socialtjänsten. 

Har dock förstått att det inte är helt ovanligt. Att det kastas anmälningar fram och tillbaks. Föräldrar anmäler till Skolinspektionen och skolan svarar med att anmäla föräldrar till socialtjänsten. Ibland blir även polisen inblandad. Oftast lägger alla instanser ned alltsammans och ingenting händer förutom att relationerna som antagligen var dåliga redan innan sjunker så lågt de bara kan komma. Finns inga vinnare, allra minst barnen.  
    EpicF skrev 2023-03-19 21:23:08 följande:

Ts: Om du med represalier menar att du kan riskera att bmi anmäld för förstärkt hot så är inte det er represalier utan att socialen känner sig hotade av art du rotar fram deras personnummer och vet vem de är som privatpersoner. 

Om du anmäler socialtjönsten för att du anser att de har begått brott eller hade kunnat begå brott så blirndet inga represalier för det eftersom du har full rätt att anmäla på de grunderna. 

Du har däremot ingen rätt att leta fram deras personnummer och använda dig av de eftersom de är handläggare och inte där i egenskap som privatperson. 

Vad hänvisar du till för något lagrum att det skulle vara olagligt att ange någons personnummer? Kan du inte ange det ser jag dina påståenden som rent trams. Då jag känner till deras namn så tog det mig ungefär 2 minuter att ta reda på deras personnummer. Törs de inte uppträda offentligt borde de inte uppge sina namn heller. Med allt vad det betyder för rättssäkerhet m.m. 
    EpicF skrev 2023-03-19 21:19:39 följande:

Ts: 

Ja, eller så läggs den ned för att det inte förekommer något våld eller misshandel i familjen det gäller. 
    Ja, eftersom utredningen i min kommun skickas dugitalt så kommer aldrig mina grannar eller omgivningen få veta vad som var resultatet. Eller ens veta att en anmälan har ägt rum. Enda som kommer veta att en anmälan har ägt rum är den som anmälde. Nej, jag har inget att dölja. Är det svårt för dig att förstå? Vill socialen utreda mig så får dem det och jag kommer att medverka till det. 

Eftersom det inte är emot lagen att skicka en färdig utredning via vanlig post till klienten så följs rutinerna för det. 
    Hur vet du att kommunikationer och utredningar skickas digitalt i din kommun? Du hade ju aldrig blivit utredd sa du. 

Du tror på riktigt att utredningen kommer läggas ned för att det inte förekommer något våld i din familj. Och du tror att socialen ser det? Du tror inte de kommer föreslå åtgärder? Det tror jag. Vad som är sant eller inte i det läget spelar ingen roll. Socialen kan ju inte veta att det du säger stämmer.

Att de följer rutiner behöver inte betyda att det de gör är lämpligt, eller ens lagligt. Om de postar din utredning på ett sätt så att den kommer till en person som saknar behörighet att ta del av den har sekretessen brutits. Ingen tvekan om den saken. Inte alls säkert att en domstol skulle döma till socialens fördel i det läget. Att det råder sekretess i den här formen av ärenden är inget jag hittar på. 
    EpicF skrev 2023-03-19 22:09:47 följande:
    Jag har inte sagt att det är olagligt men att det kan ses som ett förstärkt hot mot socialsekreteraren. 

Eftersom de är där i egenskap av myndighetsperson så år deras personnummer fortfarande helt irrelevanta för utredningen. När ska du förstå det? Du har fått höra detta x antal gånger nu och ändå går det inte in. 
    Du skrev att jag inte får leta fram deras personnummer. Får för vem? Man kan tolka ditt inlägg som att du tror att det skulle vara olagligt. 

Förstärkt hot säger du. Vad menar du med det? Hur skiljer sig ett förstärkt hot från ett vanligt hot då? Varför är det hotfullt att ange personnummer? 
    Borde jag anmäla socialtjänsten?
    EpicF skrev 2023-03-19 22:25:05 följande:
    Dels för att i min kommun skickas digitalt och dels för att jag har en ingift släktning som jobbar har jobbat på socialtjänsten i min kommun (numera pensionist). Och sedan även för att det kom upp på hemsidan under nyheter när de införde det. 

I mitt fall kommer den visa att inget våld förekommer. Ja, jag tror socialen ser det efter att de har uträtt anmälan. Jag vet helt vilka åtgärder som ska föreslås när inget infamiljem är fel och inget våld förekommer. 

När socialen utreder en anmälan så pratar de föräldrarna, eventuellt barnet (beror på ålder), omgivningen (dvs grannar, barnomsorgspersonal, vänner etc) och får då redan på det och det andra. De kan se om barnet har blåmärken, om det finns ovanligt många läkarbesök. De gör också hembesök. 

Nej, det klart man kan ljuga och säga att allt är bra. Men lögner brukar förr eller senare komma fram. 

Nu är det lagligt att skicka utredningar som har sekretess med vanlig post. Om det är lämpligt eller ej kan diskuteras.

Om min fiktivs utredning skulle skickas per vanlig post och den kommer i händerna på någon obehörig så hade det i mitt fall inte spelat någon roll, eftersom jag inte har något att dölja och även utredningen visar det. Den personen hade gärna fått läsa utredningen. Det jag hade gjort, till skillnad från dig, är att ta upp det med socialtjänsten att det var olämplig hantering. Jag hade inte diskuterat der på familjeliv, för det hade inte gjort att rutiner hade setts över. Och om socialtjänsten inte hade lyssnat så hade jag polisanmält dem för eventuellt brott mot sekretessen. Men jag inte diskuterat det på familjeliv. 

Jag vet att det råder sekretess. Men det råder inte sekretess för dig och då är det helt enlig lagen att skicka den per vanlig post. 
    Du kan aldrig på förhand veta vad en utredning kommer att visa. Den vilar helt på subjektiv grund utifrån handläggarens uppfattning.
    Allt våld ger inte upphov till blåmärken och om ingen sjukhusvård nyttjats finns inget att hämta där. Då kommer bara uppgift stå mot uppgift.

Handläggaren kan mycket väl komma till slutsatsen att det förekommer våld. Det blir då också vad den obehöriga kommer att läsa om denne kommer över den sekretessklassade utredningen. 

Du verkar inte förstå hur sekretesslagstiftning fungerar. En handling, exempelvis en utredning är belagd med sekretess. Den sekretessen är heltäckande. Sedan kan det finnas individer som är behöriga att ta del av informationen ändå, men det råder fortfarande sekretess. Det finns inget "det råder inte sekretess för den personen". Handlingen har lika mycket sekretess i grannens brevlåda som den har i socialtjänstens ärendehanteringssystem. Frågan i detta fall rör således vem som bär ansvaret att sekretessklassad information når fel person. Som jag ser det kan enbart socialtjänsten lastas för den fadäsen. 
    EpicF skrev 2023-03-19 22:58:13 följande:
    Jag hade blivit väldigt förvånad om en utredning om mig och mina barn innehöll våld och misshandel. 

Om handläggaren ska dra slutsats att det förekommer våld så ka det också finnas bevis för det. 

Fast nej, det råder ingen sekretess för dig om en utredning om dig. 

Anmäl socialtjänsten för bristande hantering av sekretessen information. Du tycker att de brister i det och det borde du anmäla. 

Om jag skulle bli orosanmäld, så utreds anmälan och resultatet i mitt fall kommer visa att allt är bra i familjen. Finns inget att anmärka på. Om denne utredningen sedan skickades per post och någon obehörig hade fött den istället och öppnat och läst så hade det I mitt fall inte spelat någon roll för mig personligen. Jag har inget stt dölja om mina familjeförhållanden. Däremot att jag anmäldt socialtjänsten för bristande hantering av sekretess. 

Nu vet jag dock att allt i min kommun skickas digitalt. Även hos socialtjänsten. Så inga sekretessbelagd information kommer på avvägar. 
    Det är många som har blivit förvånade. 

Nej, handläggaren behöver inga bevis för att det förekommit våld, för att dra en sådan slutsats. Det räcker med att denne befarar det och/eller tror det. 

Sekretess gäller för alla inblandade parter. Sedan kan vissa parter ha behörighet att ta del av sekretessklassad information. Att du har så svårt att ta in det. Trots att du får det förklarat för dig gång efter gång. Märkligt. 

Du kan aldrig veta vad en utredning kommer att landa i. Vilka slutsatserna kommer bli. Du är helt utlämnad till den enskilda handläggarens godtycke. Skulle det bli fråga om tvångsåtgärder har du däremot möjlighet att med hjälp av juridiskt biträde föra din talan i Förvaltningsrätten, men ofta går de bara på vad handläggaren kommit fram till. 

Du kan förstås tro att din utredning kommer att visa att det inte förekommer något våld. Det kan du absolut göra. 
    EpicF skrev 2023-03-19 22:30:59 följande:

Ts:
    Du skrev att jag inte får leta fram deras personnummer. Får för vem? Man kan tolka ditt inlägg som att du tror att det skulle vara olagligt. 

Nej, jag skrev inte att du inte fick leta fram deras personnummer. Jag skrev att det kan ses som förstärkt hot.mot socialsekreteraren att  du hade gjort det. 

Men nej, det är inte olagligt att du tog fram deras personnummer. Vilket har påstått. 
    Förstärkt hot säger du. Vad menar du med det? Hur skiljer sig ett förstärkt hot från ett vanligt hot då? Varför är det hotfullt att ange personnummer? 
    Borde jag anmäla socialtjänsten?

Innebär att det är ett hot man ser allvarlgit på, då det är riktat till en myndihetsperson. Som myndighetsperson kan det ses som allvarligt så du även kan hitta deras hemadress och besöka dem som privatpersoner. Hur din handläggare såg på det hela får du fråga denne om. 

Ja, du har ju sagt att socialtjänsten har haft möjligjet att göra sekretessbrott och de borde du naturligvis anmäla eftersom du är så upprörd över detta. 

Om du anser att socialtjänsten har begått ett brott mot dig så ska du naturligvis anmäla det. 
    Vet du vad. Jag har redan adresserat dem med namn och personnummer. Jag har sänt iväg kommunikationen. De har svarat med att sända utredningen till mig med slutsatsen att inga åtgärder önskas. 

Ingen anmälan om något "förstärkt hot" från vare sig vår eller deras sida. Har inte fått den minsta kommentar om detta.  Bra va?

Och nej - jag kommer inte att anmäla dem. Om jag själv hade jobbat på socialtjänsten hade jag däremot aldrig hanterat sekretessklassad information på det vis de gör. Det är ju ingen direkt hemlighet att Socialtjänsten har ett mycket skamfilat rykte. Att hantera sekretess på ett ansvarsfullt sätt skulle ju kunna vara en bra början att förbättra det ryktet. Det skulle ju kunna vara en bra start i vart fall. 
    EpicF skrev 2023-03-19 23:12:36 följande:
    Jo, det behövs bevis. Annars läggs utredningen ned. 

Jo, eftersom jag vet att i mitt hem förekommer ingen våld eller misshandel, eller omsorgssvikt gentemot barnen aå vet jag vad utredningen kommer visa. Nämligen inga problem och inga åtgärder behövs. Jag tror inte, jag vet att den kommer att visa att inget våld förekommer. Och därför har jag helle ringet att dölja och inget att förlora på att medverka fullt ut. 
    Det behövs inga bevis. Det räcker med att de har skäl att anta. 
    Vad du vet, eller tror dig veta är fullständigt irrelevant. Det relevanta är vad socialtjänsten tror. 
    Tror du socialtjänsten sitter på någon slags magisk spåkula där de kan avgöra vad som är sant och vad som inte är sant? Du är inte lite naiv du.
    Allt det du säger kan komma att användas mot dig. 
    Frågar de dina barn om det händer att deras mamma gör illa dem. Då kan det ju hända att något barn tolkar det som att du gör/säger något som gör att barnet blir argt. Tex, att de inte får ta med sig godis från butiken när ni är ute och handlar. Det kan ett barn tolka som misshandel. Det kan ett barn lätt omsätta till att mamma är dum. Om barnet har ett syskon som retas, knuffas m.m. kan barnet som socialtjänsten hör mycket väl påstå att det förekommer våld i hemmet. Att det inte härrör från dig eller någon annan vuxen är inte alls säkert att det framkommer. 

Socialtjänsten kan komma fram till de mest märkliga slutsatser. Jag skulle till och med säga att det är ganska vanligt. 
    EpicF skrev 2023-03-19 23:17:38 följande:
    Nej, då tog dem det inte som ett förstärkt hot vilket var bra för dig. 

Nej, men så anmäl dem inte då. Men det blir bara töntigt art sitta på fl och irritera sig över deras "bristande hantering av sekretessbelagd information" och sedan inte göra något åt det. Normala personer som anser att socialtjänsten har brustit i sekretessen antigen anmäler till polisen eller går vidare med sitt liv. Det är inte normalt att skriva sida upp och sida ner om det åå familjeliv. 
    Det här är ett diskussionsforum. Här får man diskutera myndighetskontakt. Det är liksom själva syftet med forumet. 

Du har ju för övrigt själv skrivit ungefär lika många inlägg som jag själv gjort. Tycker du har en märklig vana att kasta sten i glashus. 
    EpicF skrev 2023-03-19 23:29:02 följande:
    Behövs bevis. Man baserar inge utredningens resultat på antaganden. Man baserar den på vad som kommit fram under utredningens gång. Har det inte kommit fram bevis på ex misshandel så har ingen misshandel ägt rum. Eller så har ingen synlig misshandel ägt rum. 

Vilket tur att jag inte har något att dölja. Ja, barn kam tolka alla möjliga saker fel och det är socialen medvetna om. 

Att du inte har någon tilltro till socialen har alla i tråden förstått från första början. Personligen har jag stor tilltro till socialen och har även sätt vilket utmärkt jobb de gör (Nej, jag har själv inte blivit utredd men jag känner till folk som har blivit utredda. Både på riktiga och falska grunder). 
    Du har så himla fel. Socialen kan få för sig precis vad som helst och agera på det. 

Du har tilltro ja. Jag har det inte. Så mycket är vi nog överens om, även om det inte är så mycket annars. Har du sett denna dokumentär från Uppdrag Granskning förresten? Om inte tycker jag att du borde göra det. Hade varit ytterst intressant att höra dina kommentarer om detta fall. Jag tycker det är klart skrämmande. Bara att inse att precis samma sak skulle kunna drabba vem som helst när som helst. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?