Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-20 19:40:07 följande:
    Eller så kan man hålla sig till handläggarens namn som normala personer hade gjort. Och även skicka brevet till rätt kommun, rätt enhet och namnet på handläggaren. 

Ex 
    Anna Svensson
    Socialtjänsten 
    Äppelbovägen 50
    423 34 Äppebo
    Tycker nog ändå att det är bra att komplettera med personnumret på handläggaren så det helt säkert hamnar hos rätt Anna Svensson. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-20 18:09:12 följande:

Eller honom eller vad det nu var.

Men du gör ju likadant i tråden, ger igen. Så du vill ge igen mot handläggaren med. 

Hur går ärendet? Har du blivit kallad på något möte nu? Ska du gå på det?

Ja, det är nedlagt alltsammans. Var väl rätt väntat egentligen. 
    EpicF skrev 2023-03-20 21:35:31 följande:

Ts: Hur tyckte du att du anpassade dig till deras nivå? 

Bland annat genom att ange deras personnummer. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 21:36:12 följande:
    Så om läkaren frågar om ditt underliv så frågar du samma fråga? 
    Om banktjänstemannen vill ha dina bankuppgifter så tycker du det är rimligt att fråga om hens  bankuppgifter.

Och rent krasst så borde du ju enligt ditt resonemang skickat din kommunikation hem till dina socialsekreterare för de gjorde ju det med er utredning...

Du pratade inte på bönders vis...du visade tydligt att du var klienten genom ditt ganska barnsliga tilltag.
    Hur du än gör så kommer du inte undan. Du är den som blev utredd och de är utredarna...
    Ja, jag funderade faktiskt på om jag skulle postat mitt svar direkt hem till dem! Det hade ju varit roligt! Skrattande

Nja, jag författade mitt svar ganska stringent tyckte jag. Skulle nog säga att de blev lite utredda de också. Man vill ju kolla upp vilka filurer man har att göra med. 

Hur som är jag inte den som är den. De har lagt ned sin utredning och jag har lagt ned min. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 22:24:27 följande:
    Och läkarens hälsa hur står det till med den?
    Försäkringskassehandläggarens inkomster har du väl också koll på.
    Hur ofta tandläkaren tar tandtråd.
    Bantjänstemannens UC-uppgifter.
    Och så klart alla handläggarnas, läkarnas, sjuksköterskornas personnummer. 
    De har ju dina.

För du utreder väl alla myndigheter/vårdinstanser såsom de utreder och bedömer dig...inte bara socialtjänstens handläggare.
    För det skulle ju vara lite inkonsekvent av dig. Du som verkar vara så nogrann med att det ska vara balans och lika. 

Och skämt åsido.
    Hade du skickat kommunikation hem till dina socialsekreterare hade du faktiskt kunnat bli dömd för förtäckt hot.
    Det blev en klient till en kollega.
    Det ansågs av tingsrätten som väldigt allvarligt.
    Så jättekul hade det kanske inte varit...
    Så du menar att Socialtjänsten hotar mig när de sänder brev hem till mig med mitt personnummer? Jo, jag kände det som lite olustigt. Däremot har jag inte gjort någon polisanmälan om saken. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 22:41:29 följande:
    Det vet du att de inte gör.
    Du har själv berättat att du jobbat på myndighet och bör då veta veta skillnad på tjänsteman och privatperson

Men svara gärna på den andra frågan.
    Utreder du alla myndighetskontakter/vårdkontakter? Tar reda på personummer etc?
    För de utreder ju dig och har dina uppgifter.
    Ställer i vissa fall intima frågor.
    Gör du lika mot dem?
    Absolut händer det att jag har motfrågor. Har aldrig du det?

Sedan beror det ju på vad jag får för känsla av dem. Syftet är förstås centralt. 
    Jag har väl i allmänhet också högre förtroende för andra delar av det offentliga än just socialtjänsten. Det präglar då också mitt synsätt på dem. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 22:50:23 följande:
    Och om t.ex försäkringskassan, vårdapparaten skulle skicka hem till exempel ett beslut/läkarintyg med personupggifter i skulle du reagera lika kraftfullt?
    Det är flera som vittnat att de jobbar inom vården och att de skickar hem både det ena och det andra..
    Och min vän fick senast igår beslut i vanligt brev från FK med både personummer och läkarintyg bifogat
    Så det händer ju uppenbarligen...

Hade du skickat brev med läkarens och handläggarens personummer...
    Skulle du vara lika ordentlig då?
    Eller är det bara socialtjänsten som får den äran?
    Men sån hycklare är du väl ändå inte...
    Lika ska väl vara lika
    Det verkar känsligt det här för dig. Varför känner du så?

Jag ser syftet som centralt. Att Skatteverket anger mitt personnummer i min självdeklaration är inte konstigt. 

Skulle däremot företag sända hem direktreklam med mitt personnummer skulle jag se det som märkligt. 
    Likaså finner jag det kränkande att det sitter någon tjomme och skriver anklagande brev hem till mig med mina personuppgifter. Då kan jag svara med samma mynt. Jag tycker inte det är hyckleri utan ren logik. 

Eller du har kanske inget emot att bli anklagad för något du inte har gjort?
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 23:05:14 följande:
    Och om skatteverket misstänker dig för felaktigheter..även om det visar sig vara felaktigt.

Eller om banken reagerar på insättning på ditt konto och skriver brev där du misstänks för penningtvätt...även om det är felaktigt..

Fortfarande ok med personummer?
    Nu är det ju knappast banken som utreder penningtvätt, utan polisen. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 23:09:46 följande:
    Och jo jag fattar att det är obehagligt att bli utredd.

Och jag är en av dem som hållit med dig (för sisådär 100 sidor sen) att det låter märkligt med ett ständigt upprepande av era personnummer och att de kunde ha pratat med er hur kommuniceringen skulle gått till.

Det har alltid jag gjort som socialsekreterare...
    Ja, det kan man ju absolut tycka. Tycker hela den här processen känns oerhört tafflig faktiskt. Känns lite som det är barn man har att göra med. 
    EpicF skrev 2023-03-20 23:47:33 följande:
    Så då la du dig också enligt dig på ett barns nivå? 
    Istället för att vara vuxen och ifrågasätta varför era personnummer nämns så ofta...
    Som jag skrivit tidigare. Man måste tala till bönder på bönders vis. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?