Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-19 23:38:54 följande:
    Självklart kan socialen då för sig vad som helst. Men det ska bevisas att antagelserna stämmer också. 

Ja jag har tilltro till socialen. 

Ja, jag har sätt dokumentären. Och jag har aldrig sagt att socialen aldrig kan göra fel. Socialen består av människor och människor kan göra fel ibland. Och i den dokumentären har socialen inte gjort sitt jobb helt. Vilket är fruktansvärt. 
    Och ändå är du övertygad om att en ev utredning inte skulle visa på några problem? Hur kan du vara så säker på det?
    Jag tror att vilken familj som helst mycket väl kan få problem om de utreds av socialtjänsten. Om man vill skarva, överdriva, misstänkliggöra. Går socialtjänsten in med invärdet att föräldrar är skadliga för sina barn. Ja, då är nog slutsatserna många gånger färdiga redan på förhand. Har de redan bestämt sig spelar det ingen roll vad du, eller någon i din närhet säger.

Jag tror ingalunda att exemplet som Uppdrag Granskning valde att lyfta på något vis skulle vara unikt. Alla socialtjänster jobbar efter ungefär samma metodik. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-20 07:42:46 följande:

Så du ska inte säga till dem om det alltså. Vad vill du göra åt problemet då? 

Varför tycker du att det är min uppgift att sköta socialtjänstens jobb?

Vem som helst kan kontakta socialtjänsten och tala om för dem hur de ska arbeta. Det kan du också göra. 
    EpicF skrev 2023-03-20 10:40:16 följande:

Ts: Ja, jag är övertygad om att en ev utredning inte skulle visa några problem eftersom det inte finna några problem i min familj. 

Vad du tror är helt irrelevant. Både om Uppdrag Granskning och om mig och min familj. 

Men vill du anmäla mig så varsågod. Gör det. 
    Men det vet ju inte socialtjänsten. De kan mycket väl komma fram till att det finns problem i din familj. De kan hävda att du saknar insikt om problemens omfattning. Det kan också vara så att du har rätt. Att det inte finns problem, men att socialtjänsten får en annan uppfattning. Allt handlar om hur saker och ting tolkas, samt subjektivitet hos den enskilda handläggaren. 

Din uppfattning är bara en av många. 
    EpicF skrev 2023-03-20 10:43:05 följande:

Ts: Det är du som upplever att de inte sköter sitt jobb korrekt. Och då är också du som borde påpeka det. Inte vi andra som inte har samma upplevelser. 

Nej, det är inte bara jag som uttryckt kritik mot socialförvaltningen. Det finns jättemånga som har kritik. Både i denna tråd och på andra sätt. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-20 12:26:13 följande:
    Nu handlar inte din tråd om andra utan Dig. Så prata om dig då. Blanda inte in andra i det. 
    Du har missuppfattat syftet med tråden.

Trådens syfte är att diskutera rutiner vid socialtjänsten. Du är förstås varmt välkommen att bidra precis som alla andra. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-20 14:40:15 följande:
    Äsch jag tycker du borde klaga till dom och inte här. Man kommer ingenstans här, på ett forum.

Nja efter 115 sidor borde det räcka tycker jag, det börjar bli överdrivet. 
    Jag tycker det kan vara intressant att höra andra människors syn på det hela. Man kan ju alltid stöta och blöta olika former av argument. 

Jag tycker det har varit många intressanta diskussioner. 
    EpicF skrev 2023-03-20 15:28:45 följande:

Ts: Syftet med tråden är din fråga: Ange socialsekreteraren personnummer i kommunikation? 

Det var der du ville diskutera och ha svar på om det var ok. Sedan att du väljer att ignorera svaren och svamla om massa annat genom trådens gång är en annan sak. 

Jag skulle nog säga att syftet är något vidare än så, åtminstone utvecklades ju tråden på sådant vis. Tag bara en sådan sak som att sända sekretessklassad information. Men det finns ju även en koppling till personnummer.

Många (inte bara jag) känner en stark integritetskoppling till personnummer. Det var ju därför jag undrade lite på andras syn på att inte bara ange våra egna personnummer, utan även handläggarnas personnummer. 

Finns argument åt både det ena och det andra hållet. 
    EpicF skrev 2023-03-20 16:28:45 följande:

Ts: Så du anser att integritetskränkande tillbaka är ett sätt att få socialtjänsten att se över sina rutiner? 

Fungerade det? 

Kanske tänker de till lite i vart fall? Glad

Jag vet inte om det fungerar, men jag tror inte det. Lite roligt var det i vart fall 
    EpicF skrev 2023-03-20 16:46:02 följande:
    Hur hade du tänkt att det ska tänka till om du aldrig talar om vad du anser är fel? 

Tror på allvar att socialtjänsten är tankeläsare? 
    Ett sätt är ju att ange handläggarens personnummer i kommunikation. Kanske bara ställt till kommunen, ingen avsändare, ingen avdelning. Bara med namn på handläggaren och i kommunikationen anger man personnummer. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 18:16:30 följande:
    Och vad exakt vill du att de ska tänka?
    Mer än att du inte verkar förstå skillnad på privatperson och tjänsteman?

De kommer inte sluta skicka utredningar med personnummer för att du gör det.
    Det ingår i utredningsförfarandet att det ska tydligt framgå vilka som omfattas av utredningen.
    De gör sitt jobb.
    Vad gör du? Du har inte uppdraget att skriva så att det framgår vilka de är. Så vad är ditt syfte med personumren?

Det enda du gör är att ge en bild av dig själv som gränslös, obehaglig, kanske barnslig och gör förhållandet er emellan ännu mer ojämställt. 
    De är dock vana vid dessa reaktioner. Din lilla aktion kommer mest glida dem förbi.

Hade du dock i lugnt manér berättat för dem hur det kändes att få en utredning full med personnummer i, skickad till hemadressen så kanske du hade fått dem att tänka till...
    Äsch! Nu tycker jag du är lite löjlig faktiskt. 
    Hört talas om att man ska tala till bönder på bönders vis?
    Jag anpassade mig bara till deras nivå. Jag vill inte prata över deras huvuden.

Anger de våra personnummer på det viset, så anger jag deras. Inga konstigheter med det. Då blir det klart och tydligt var vi har varandra. Vad menar du med gränslös? Kan du utveckla det?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?