Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-17 18:55:06 följande:
    Ja okej vad vill du med din tråd mer då?
    Jag vill belysa de svagheter och brister som jag finner inom socialens myndighetsutövning. Jag finner det totalt onödigt och faktiskt direkt kränkande på vilket sätt de både använder och sprider personuppgifter. Därtill den bristande sekretess som deras utredningar är omgärdade med. 
    EpicF skrev 2023-03-17 19:47:42 följande:
    MÖTEN! Inte om ni möter varandra. För det antar jag att ni gör. Jag möter iallefall min familj dagligen. Men vi har inga möten, utan vi samtalar på normala sätt. 

Vet vad möten är? Det är det du har haft med socialen. 

Nej, varför skulle du spela in samtal men din familj? Du litar väl på att din familj inte hävdar saker du aldrig har sagt? Eller?

Nej, jag spelar heller in samtal med min famil, vänner eller kolleger. Vilket jag heller aldrig var skrivit. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 19:41:47 följande:
    Jag vill belysa de svagheter och brister som jag finner inom socialens myndighetsutövning. Jag finner det totalt onödigt och faktiskt direkt kränkande på vilket sätt de både använder och sprider personuppgifter. Därtill den bristande sekretess som deras utredningar är omgärdade med. 

Och detta anmälde du till chefen? Vad har du fått för svar? 
    Så du skiljer alltså på möten och möten? Det var ju intressant. På vilka möten samtalar du inte "på normala sätt" då? Är det de möten du har inom ramen för ditt arbete, som dina kollegor dessutom finner ett behov av att spela in? Brukar det vara konfliktfyllt? Hur uppstår i sådana fall dessa konflikter och varför?

Jag har möten mest varje dag. Det är när jag träffar personer, antingen fysiskt eller digitalt. Vi kan samtala om skilda ämnen, ibland är det arbetsrelaterat, ibland kan det vara med min man, eller mina barn. 

Varför tror du du att personer finner ett behov av att spela in samtal som de haft tillsammans med dig?

Anmält till chefen? Vilken chef? Vad skulle jag anmält? Jag förstår faktiskt inte din sista rad alls, så den får du hemskt gärna utveckla. 
    Anonym (J) skrev 2023-03-17 20:11:04 följande:
    Jag är själv socionom och kan förstå de synpunkter som finns på social myndigheter. Jag har aldrig själv arbetat inom myndighet utan hållit mig till yrken med frivilliga insatser. Tänker ändå att det är bättre att framföra dom synpunkterna på andra sätt än att ?kränka tillbaka? bara för att belysa ett problem. Särskilt när det står viktiga situationer och relationer på spel.
    Jag förstår hur du tänker och det är möjligt att du har rätt. Jag är inte övertygad om att de man vänder sig mot ser sambandet och helheten. Då missar man målet. Det kräver så att säga lite av mottagaren. Att de inser att det är lite obehagligt och tänker till hur de själva bemöter människor.
    EpicF skrev 2023-03-17 20:28:45 följande:

Ts: Ja, jag skiljer på möten som i att medverka på ett möte med socialen och möten, som i att möta sina barn, familj eller vänner. 

Gör inte du det? Det är två helt skilda saker som normala folk skiljer på. Lite märkligt att du inte skiljer på dessa två. 

I mitt jobb så ingår att ha formella möten, med skrivna referat, som sedan ska signeras, med arbetstagare som är i konflikt med andra kollegor, kommit på kant med patienter eller anhöriga, eller gjort fel i sitt arbete, fått klagomål från andra (både kollegor, patienter eller anhöriga) eller är i konflikt med arbetsgivaren av olika skäl. Många har då med sig förtroendevald från antigen kommunal eller vårdförbundet, eller en annan tillitsperson. Många önskar också att spela in samtalet av olika orsaker, vilket är helt ok för mig. 

Ja, jobbar man med människor så kan det ibland uppstå konflikter mellan olika personer. Dessa måste tas tag i och utredas. Vad som ligger bakom konflikterna är olika saker. Helt irrelevant för dig. 

Nu skrev jag att folk ibland har behov att spela in samtal de har med diverse myndigheter eller arbetsgivaren. Inte nödvändigtvis med mig. 

Anmält dina klagomål för hanteringen av ditt ärende till enhetschefen för det socialkontor du har utreds från. Men det har väl naturligtvis inte gjort eftersom du inte litar på socialtjänsten... Jag frågade vad du hade fått för svar från enhetschefen på dina klagomål. 

Jag har dagligen mycket möten. Har aldrig sett ett behov av att kategorisera mötena efter vilka det kan finnas ett behov av att spela in eller inte. 
    Låter som du jobbar som någon personaladministratör inom offentlig verksamhet eller liknande, där dina klienter inte känner något förtroende för dig som person. 

Nej, jag har faktiskt inte sett det särskilt meningsfullt att anmäla mina synpunkter till någon pappersvändare på ett socialkontor. Speciellt inte då skadan redan är skedd och utredningen nedlagd. Skulle det mot förmodan öppnas en ny utredning mot oss, skulle jag däremot förstås ha detta i åtanke. Min tillit till dem är kort sagt utraderad. De har en del att jobba på där. 
    Marmite Devil skrev 2023-03-17 20:45:54 följande:

Det verkar som om förminskning är din härskarteknik of choice.
    Är det den enda anledningen till att tråden finns, så att du får förminska inlägg skrivna av andra? 

På vilket sätt tycker du att jag förminskar andra skribenter? Jag försöker bara förstå andra personers åsikter och ställningstaganden. Varför de resonerar som de gör och ett sätt att göra det är att försöka sätta mig in i deras bakgrund. Det kan underlätta förståelsen. 
    EpicF skrev 2023-03-17 20:46:34 följande:
    Mina medarbetare har stor förtroende för mig. Och kom prata med med utan att spela in samtal. 

Nej, jag jobbar inte som personaladministration utan är spec.ssk med master och jobbar som vårdenhetschef för en avdelning på ett sjukhus. 

Som väntat. Anmäla tänker du inte göra men klaga på internet gör du. 

Du har inget behov av att spela in, men du är att socialen bla ska hävda saker du inte har sagt. Och ändå vill du inte spela in samtal med dem. Märkligt. 
    Hur vet du att dina arbetskamrater har ett stort förtroende för dig? Har de sagt det? Skrattande Eller finns det vissa som inte propsar på att få spela in era samtal?
    Okej - du jobbar som sjuksyrra på ett sjukhus. 
    Brukar ni skicka journaler med REK, eller väljer ni att dumpa dem lite varstans?

Ja, detta är ju ett forum där man kan diskutera olika företeelser inom det offentliga. Ämnet ligger ju under myndighetsutövning, så jag tycker det ligger helt rätt där. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-17 20:54:00 följande:

Du verkar ha svårt att ta in andras åsikter eller förstå dem, klankar hellre ned på de som inte tycker likadant känns det som. Vad kommer detta ifrån? Har du tidigare fått mycket tillsägelser av andra? 

Återigen - bara för att jag inte delar samtliga personers åsikter i tråden betyder inte att jag inte förstår dem. 

Jag tycker det är fel att ange personuppgifter som exempelvis personnummer 30 gånger i en och samma utredning. Jag tycker även det är fel att sända över sekretessbelagd information med vanlig post. Det har jag redogjort för många gånger i denna tråd. Jag har också talat om varför jag tycker det. 

Det finns heller ingen godtagbar anledning till varför Socialtjänsten arbetar på det viset. Jag är djupt kritisk till deras arbetsmetoder. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-17 20:51:19 följande:
    Det kanske du ska ta med socialtjänsten direkt och inte sitta på ett forum och klaga om. För det lär ju inte göra någon direkt skillnad.
    Jag är rädd att det inte gör någon skillnad alldeles oavsett. Men kanske finns det någon som är verksam inom socialtjänsten som går in och läser sådana här trådar. På så vis finns ju i varje fall en teoretisk möjlighet att det får spridning i fler kommuner. Man kan ju alltid hoppas, eller hur?
    EpicF skrev 2023-03-17 21:04:03 följande:
    Ja, det har dem sagt. Min dörr står alltid öppen och de kan prata om vad de vill. 

Ibland, ytters sällan dock, så måste jag dock ha formella möta om obehagliga saker, som konflikter, klagomål etc. Det är nackdelen med att vara chef. Hittills har dock enbart en arbetstagare haft med sig förtroendevald samt spelat in. Dock var det problem med h*n från start så provanställning blev inte förlängd, och det händer faktiakt nästan aldrig. Faktiskt ända gången det har hänt sedan jag tog över som vårdenhetschef. 

Som sagt, en gång har en medarbetare spelat in samtalet under möter. Vilket för mig var helt ok. Hade inget att dölja. 

Nej, det var länge sedan jag jobbade som "sjuksyrra" på golvet. Har varit i chefsposition de senaste 10 åren. 

Om journaler skickas med REK får du fråga avdelningen som har hand om dessa ärenden. Vi hanterar inte den saken på min avdelning utan hänvisar till journalarkivet. 

Nja, tråden ligger under "Myndighetskontakt" för att vara korrekt. 

Det normala om man har problem med en myndighet, ex hur socialtjänsten hanterar utredningar och sekretessbelagda uppgifter är att man tar upp frågan med berörd enhet. 
    Ja, det låter ju inte som att du har disputerat direkt! SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Låter som du har ett "ansvarsfullt" arbete...du jobbar alltså som någon slags arbetsledare på ett sjukhus med sjuksköterska examen? Okej. Ja, det är alltid intressant att veta - eller inte... 

Alldeles oavsett din yrkesmässiga bakgrund. Tycker du att sekretessklassade handlingar ska skickas med vanlig post?

Detta är ju ett diskussionsforum, så vad skulle man diskutera här om inte just kontakter med myndigheter? Jag har inga problem, däremot har jag synpunkter. Det är inte samma sak. 
    EpicF skrev 2023-03-17 21:21:35 följande:
    Nej, jag har disputerat. Vilket har påstått. 

Ja, att vara vårdenhetschef är ansvarsfullt (utan situationstecken). Dvs ansvarsfullt på riktigt. Nej, jag är vårdenhetschef. Vilket är samma som enhetschef. Ha, självklart har jag examen. Både kandidat-, magister, och masterexamen.

Arbetsledare är man när man leder arbetet på golvet. Hos oss kallas det för teamledare. Det har vi två av (legitimerade sjuksköterskor), som har ansvar över varsin grupp med medarbetare. Sedan har vi också en koordinator (också denne sjuksköterska) som koordinerar med andra avdelningar och har kontroll på antalet platser vi har. Vad detta nu skulle ha för intresse för dig. 

Nej, jag tycker inte sekretessbelagd uppgifter ska skickas med vanligt post. Vilket jag också tidigare har sagt i denna tråd. 
    Ja, ja. Du kan lika gärna utge dig för att vara astronaut vad mig anbelangar. 

Sedan heter det citationstecken och inte "situationstecken". Visste inte att det krävdes masterexamen för att jobba som sjuksyrra faktiskt! 

😁
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?