Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-17 14:16:46 följande:
    Hur skulle jag kunna ha det i den här tråden eller va?
    Ha vad? Förstår inte vad du menar. Kan du utveckla?
    EpicF skrev 2023-03-17 14:30:40 följande:
    Utredningens resultat kommer av det som andra har sagt, det som anmälan säger och det som de själva har sätt. De har inge personliga åsikter om saker i en utredning. Om du väljer att inte medverka så blir bedömningen av dig som förälder uppbyggd på andras utsagor. 
    Jodå, det kan vara med massor av personliga åsikter och rena felaktigheter i en utredning. Det har jag själv sett. Jag har noll förtroende för deras metoder och objektivitet. Även noll förtroende för deras hantering av personuppgifter och sekretess. Därför vill jag inte medverka. 

See you in court skulle jag bara säga Skrattande
    EpicF skrev 2023-03-17 14:32:58 följande:

Ts: Det ses alltid som en nackdel att inte medverka I sociala utredningar. 

Eller överhuvudtaget inte medverka i möten som handlar om bekymringar som kommit in. Ex bekymringsr i arbetet som arbetsgivare fått. Då är det också en nackdel att inte medverka. 

Att du inte förstår får mig att fundera på hur du fungerar indagliga livet och hur du lyckas ta hand om ditt barn. Jag hoppas du har hjälp av närstående till att ta hand om barnet. 

"Bekymringar" ? Vad är det för något? 

Jag tycker jag lyckas rätt bra i mitt vardagliga liv faktiskt. Vi har det bra. Antagligen betydligt bättre än de allra flesta.
    EpicF skrev 2023-03-17 14:37:04 följande:
    Du hsr rätt till din åsikt. Och du har rätt att inte medverka. Men du får stå för konsekvenser då. 
    Nej, konsekvenserna får andra stå för. 
    EpicF skrev 2023-03-17 14:39:31 följande:
    Sorry, blandar med mitt modersmål. Bekymmer är det. 

Och ändå blir orosanmälda och även polisanmälda. Vilket inte folk som har ett bra fungerande liv brukar bli. 
    Vem som helst kan bli det. Görs ingen aktiv bedömning, utan det går till polisen direkt. 

Om jag får dina uppgifter så kan jag också ordna så du blir både polisförhörd och utredd av socialtjänsten. Det är så det fungerar. Kände du inte till det?

Det räcker med att jag ringer till socialen och berättar att jag "befarar" att barnet X på adressen Y blir slaget av personen Z. Då anser sig socialen ha skyldighet att utreda och eftersom det rör misstänkt våld anser de sig dessutom ha en skyldighet att polisanmäla. Det görs ingen prövning alls. De kallar det för BBIC (Barnens Behov i Centrum). 
    EpicF skrev 2023-03-17 14:40:43 följande:

Ts: Hur tänker du att andra ska få stå för de konsikvenser som blir av att du inte vill medverka?

Det är konskevenser dom kommer av ditt handlade och är något du får stå för. Inte andra. 

Därför att jag ser det som konsekvenser av andras handlande. Inte mitt. Det är inte jag som anmält och det är inte jag som utreder. Jag kan inte ta ansvar för andra personers handlingar. 
    EpicF skrev 2023-03-17 14:55:05 följande:
    Så  det är någon annan som hindrsr dig från att medverka? Ja, det är ju definitivt allvarligt. 

Skötsamma personer som klarar sitt vardagliga livnoch klarar att ta hand om sin barm på ett bra sätt blir oftast inte polisanmälda eller orosanmölda. 

Socialen har en skyldighet att utreda alla orosanmäleser som kommer in, även om de är falska. Och ja, handlar anmälan om våld så blir det en polisanmälan. 

Om då som förälder inte har gjort detta så medverkar man o
    ch utredningen resulterar i att hemförhållandena är bra för barnet. 

Medverkar man inte så förstärks misstankarna om att hemförhållandena inte är bra. 

Därför är det alltid en fördel att medverka och en nackdel att inte medverka. 

Varför skulle det göras en prövning? Misstänks det om våld i hemmet ska det göras en polisanmälan. För barnet bästa. 
    Du säger emot dig själv. Du insinuerar att man inte blir polisanmäld utan grund, samtidigt som du tillstår att det inte sker någon prövning. Kan man då säga att det finns en grund för att polisanmäla? Knappast om man inte prövar eller hur?

Jag har gjort precis som du förslår. Jag har medverkat och utredningen är nedlagd. Är jag nöjd då? Nej, sannerligen inte. Jag är grymt förbannad på att de handskas med våra personuppgifter vårdslöst. Jag är grymt förbannad på att de behandlar sekretessbelagd information som konfetti. Jag är grymt förbannad på att de ljugit för oss. Jag är grymt förbannad på att de pratar med personer som inte har med saken att göra. Jag är grymt förbannad på att de planterar en massa misstro hos andra människor. De har förstört både vårt liv och vårt barns liv. 

Skulle något liknande hända igen kommer jag INTE att medverka. Då har jag sagt det! 
    EpicF skrev 2023-03-17 15:24:56 följande:
    Nej, du läser inte allt. 

Vanliga normala folk med ordande hemförhållandena blir sällan/oftast inte polisanmälda eller orosanmölan på sig normalt. 

Sedan kan det absolut finnas idioter som orosnmöler på flaska grunder för att hämnas eller på ren provokation. Men om då får en anmälan på sig och man vet att man har ordnade hemförhällanden så medverkar man och utredningen resulterar i att anmälan är falsk. 

Nej, man gör ingen prövning i varken polisanmälningar eller orosanmälningar. Finns ingen mening med det. 

Så vad da socialen när du påpekade att du önskade utredningen via rek post? 

Eller när du påpekade hur de handlade med era personuppgifter och era sekretessbelagda uppgifter? 

Ja, du har all rätt att inte medverka. Men då får du också stå för konsekvenser som kommer att du inte vill medverka. Konsekvenser som kommer av DITT handlande. 
    De frågade aldrig på vilket sätt jag föredrog att de kommunicerade. De postade bara handlingarna med vanlig post. 

Att de behandlat våra personuppgifter som konfetti har jag inte heller fått någon reaktion på. När de väl gjort det är dessutom skadan redan skedd. 

Att de behandlar klienter dåligt får nog främst konsekvenser för deras verksamhet och allmänhetens tillit och förtroende för socialtjänsten som institution. Jag ser det som konsekvenser av deras handlade, inte av mitt handlande. Jag har förlorat tilliten till dem som en konsekvens av deras handlande och det kommer påverka hur jag agerar framöver OM det skulle bli aktuellt med en förnyad kontakt. Jag skulle säga tack - men nej tack!
    EpicF skrev 2023-03-17 15:39:54 följande:
    Och du var oförmögen att sägs till hur du ville kommunicera eller ha pappren från dem? 

Om du vägrar medverka i en utredning om ditt barn och utredningen slår fast vid att ditt barn inte kan på hemma för att du är oförmögen att ta hand om barnet så är det en konsekvens av DITT handlande. Hade du medverkar kanske saken hade varit annorlunda. 

OBSERVERA att detta jag skrev var fiktivt, ett exempel på vad konsekvensen kan bli om du inte medverkar. 
    Jag tog för givet att de inte ska sända sekretessbelagd information med vanlig post. Trodde inte man behövde knäppa dem på näsan om så självklara saker, men där hade jag uppenbarligen helt fel. 

Konsekvensen OM jag medverkar kan vara att de hittar på information som är felaktig. Att de hävdar att jag sagt saker som jag aldrig sagt. Att de vantolkar och överdriver. Medverkar jag inte kan de aldrig hävda något sådant. Det kan därför bli konsekvenser OM man MEDVERKAR också! 
    EpicF skrev 2023-03-17 15:48:40 följande:
    Du tog för givet? Men kontrollerade det inte? Ja, då får skylla dig själv. 

Så spela in samtalen då om du är orolig över att de ska hitta på information som inte stämmer. 
    Ja, jag tycker man borde kunna ta för givet att socialtjänsten upprätthåller LAGEN. Sekretesslagstiftningen finns faktiskt av en anledning. 

Jag är inte så säker på att det är tillåtet att spela in samtal i smyg faktiskt. Och att kalla in en hel delegation av människor som ska föra ens talan känns både omständigt och kostsamt. Känns betydligt enklare och billigare att inte delta då.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?