Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (intressant) skrev 2023-03-14 11:39:33 följande:

Har följt tråden sporadiskt och läst onödigt många av ts kommentarer.
    Precis som flera är inne på så är även jag ganska säker på att TS har någon form av AS/autism eller så. (jag har erfarenhet och kunskap).

Inget ont i det, naturligtvis, men kan vara en förklaring till att det inte riktigt funkar i kommunikationen samt att en del slutsatser och analyser blir så fundamentalistiska.

TS, några förtydliganden (med syfte att hjälpa och förtydliga):
    - Att fastslå faderskapet kan ha många olika grunder, det handlar inte alltid om en undersökning eller utredning för att mamman inte vet. Det kan lika gärna vara en juridisk fråga som pappan i fråga vill få klarlagt. 
    Att döma någon för detta är både okunnigt och oförskämt.

- Du har sedan ditt första inlägg varit kritisk till att socialtjänsten använder personnummer i sin kommunikation. Har du ställt en lugn, öppen och ödmjuk fråga till dem om varför?
    I så fall hade du fått svar och inte behövt driva nån märklig vendetta i frågan.

Som FLERA varit inne på så uppfattas ett sånt beteende (att leta reda på handläggares personnummer och skicka) som ett förtäckt hot. Detta på goda grunder eftersom det är vanligt förekommande.

Den typen av beteenden polisanmäls rutinmässigt som förtäckta hot.
    Sen kan du tycka vad du vill om det, att du försöker göra någon märklig poäng av det hela.
    För ditt eget bästa bör du acceptera hur det ser ut - från handläggarens perspektiv (som lever i en arbetssituation där den typen av hot är vanligt förekommande).

När jag ser att du/ni dessutom förekommer i någon slags utredning (har inte läst allt, ber om ursäkt för ev. fel) så kanske det är ännu viktigare att framstå som lugn, trygg och seriös.

Det verkar som att många här har försökt förklara detta men du tycks inte har intresse eller förmåga att lyssna och ta till dig.

Jag är inte någon fiende, vill inget illa och har inget som helst intresse av debatt.
    Om det är så att du har en as-diagnos så hoppas jag du slutar hänga här. Det kommer inte leda till att du får hjälp eller mår bättre.

Prata med någon i din närhet, som känner dig väl och som du har förtroende för.
    Allt gott och lycka till med din situation.

Jodå, jag skickade in mitt svar till dem. Fick ingen större reaktion på det faktiskt. Utredningen är nedlagd utan åtgärd. Vår föräldraförmåga bedöms som mycket god. Inte har jag blivit anmäld för "förtäckt hot" heller Skrattande

Det är tydligen inget hot att ange personnummer i skriftväxling. Hade det varit på det viset hade ju Socialtjänsten hotat oss också. Nej, jag har inte uttryckt någon kritik till dem beträffande det. Jag fann det lite meningslöst, eftersom skadan redan var skedd. 

Tror du och några andra här får bestämma er om det är ett hot att ange personnummer eller inte. Är det ett hot att ange deras namn också eller är det bara namn i kombination med personnummer som du tycker är hotfullt? Varför då i sådana fall? 

Att vissa här försöker fantisera ihop anledningar som jag inte köper beror inte på att jag inte förstår, utan att jag helt enkelt inte håller med. Du behöver lära dig att hålla isär det. Om du säger att jordklotet är trekantigt och jag säger att det är runt betyder det inte att jag inte förstår vad du säger. Bara att jag inte håller med.

Jag nöjer mig med att ta upp missförhållanden i olika diskussionsforum. Det är ju alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar kring de här frågorna.  
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-14 14:05:56 följande:

Många som misstänker att ts ligger inom autismspektrum.

För att få bort lite fördomar så ska jag även meddela att jag också gör det. Man behöver inte vara en komplett tok för det. Även om det händer att jag också blir lite fixerad av saker, mest intressant kunskap och inte att jävlas och få rätt.

Vi alla är verkligen inte likadana. Som jag skrivit tidigare misstänker jag mer att ts är rättshaverist, men finns ju inget som motsäger att man kan vara både och.

Jo, vi är nog många som misstänkt att allt inte står riktigt rätt till hos dig. Känner dock att det kan vara känsligt att skriva det på din näsa, men nu när du själv anger att du har en diagnos så kan vi ju prata om det. Tar du någon medicin för dina besvär?
    Anonym (intressant) skrev 2023-03-14 15:25:56 följande:

Visserligen är det tydligt att allt runt kommunikationen inte funkar för dig men jag tycker inte det verkar som du har några intellektuella problem.

Därför förvånar det mig att du tagit upp just detta som argument ett stort antal gånger i tråden, trots att flera försökt förklara skillnaden mellan att vara objekt i ett ärende = behov av att inte riskera sammanblandning respektive att vara handläggare och icke-individ i sammanhanget.

Försöker du bara göra nån slags poäng eller begriper du bara inte skillnaden? På riktigt alltså?

Rent faktiskt så är GDPR både enkelt och komplicerat. Väldigt många regleringar gör det lite rörigt.
    I grunden är det dock enkelt;

En myndighet har rätt att hantera personuppgifter för att kunna klara sitt uppdrag. Man gör skillnad på känsliga personuppgifter och övrigt. En riskbedömning ska göras om uppgifterna hamnar i orätta händer.

Detta är anledningen till att man inte skriver ut personnummer eller ens namn i de fall exempelvis en journalanteckning skickas mellan myndigheter. Det kan vara försäkringskassan som skickar en notering till en arbetsgivare. Då anges endast ärendenummer och övrig information tar man via telefon eller i ett sekretesskyddat forum.

Att skriva ut personnummer i kallelser och liknande är helt normalt, det följer lagstiftningen och anses inte utgöra någon kränkning av en persons rättigheter. Det anses rent av viktigt att säkerställa att rätt person får rätt handling, det har hänt att den mänskliga faktorn gör misstag och skickat till fel person (som råkar ha samma namn). 

I min värld är det normal vuxenkompetens att begripa detta och om man inte förstår så kan man alltid fråga.

Jag förstår att du har lite svårt för detta men hoppas du lär dig att du inte alltid vet allt och inte alltid har rätt. Inte för någon annans skull än din egen.

Lycka till med allt

Du utgår från myndighetens perspektiv. För mig utgör det ingen risk att bli sammanblandad. Det bor bara en person med mitt namn på den här adressen. De behöver inte ange mitt personnummer för att jag ska veta att det handlar om mig. Är det däremot så att jag skriver till kommunen kan det ju finnas flera Anna Svensson eller Kalle Karlsson. Därför är det viktigt att den skriftliga kommunikationen hamnar hos rätt instans. Det är väl möjligen där deras personnummer kommer in i bilden. Visst, jag skulle ju bara kunna ange motpartens ärendenummer om det finns tillgängligt. Vad våra personnummer ska dit och göra, finns det fortfarande ingen som gett en godtagbar förklaring till. 

Vad säger du om att sända utredningen med vanlig post, istället för REK då? Som jag ser det innehåller en sådan här utredning känsliga uppgifter, där ens personnummer egentligen är den minst känsliga delen. 

Jag tror många klienter kommer bli väldigt försiktiga med vad de säger och inte säger när de vet att ens uppgifter riskerar att behandlas som konfetti av Socialtjänsten. Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet i vart fall.
    Anonym (intressant) skrev 2023-03-14 15:33:00 följande:

jo, ang. hotfull eller ej.

Handläggaren gör en bedömning när det kommer in en skrivelse eller vid ett fysiskt bemötande (om man är flera närvarande).
    I ditt fall har man kanske (troligen) dragit slutsatsen att du faktiskt inte utgör något direkt fysiskt hot utan att du bara är en udda kuf, möjligen även lite rättshaverist. 

Som flera förklarat för dig är det tyvärr mycket vanligt att man som myndighetsrepresentant får ta emot hot och de är oftast lite klumpigt subtila. Dvs. ovanligt att nån säger rakt ut "jag ska bränna ner ditt hus" utan det är oftare en antydan om "jag vet var du bor" eller "visst har du barn på xxxx-skolan? jag har hört att det är lite stökigt där."

Om en person som sedan tidigare uppfattats obehaglig och magkänslan säger att det kan bli otrevligt skulle börja ta reda på personuppgifter om en handläggare och skicka hade varningsklockorna garanterat ringt - och man skulle anmäla.

Det är alltså inte någon distinkt lag/regel: personnummer = hot = anmälan
    utan en avvägning och bedömning.

Du kanske har svårt att förstå den typen av nyanser eftersom det inte är svart eller vitt.

hoppas det blev lite tydligare nu iaf

Dina inlägg är underhållande faktiskt. Det ska jag ge digSkrattande
    På dig låter det som att en handläggare på någon kommunal socialtjänst har rätt att avgöra vad som är ett straffrättsligt hot eller inte. Men visst, de har ju all rätt att polisanmäla. De kan säga att de känner sig hotade att jag skrivit dit deras personnummer i ett svar, samt att de befarar att jag ska sända små gröna utomjordingar till deras privatbostäder. Tror knappast jag ens skulle bli kallad till polisförhör för en sådan sak, men om jag skulle bli det skulle jag givetvis göra en motanmälan där jag hävdar samma sak. Sen får väl en åklagare besluta om det är något som ska upp i Tingsrätten eller inteSkrattande

Det krävs lite mer att att en person "uppfattar någon som obehaglig" och "magkänsla" för att komma någon vart med sånt där. Sen hur många varningsklockor som ringer hos dig eller hos någon annan finns det faktiskt ingen som bryr sig särskilt mycket om. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-14 17:43:20 följande:
    Du är så otroligt grälsjuk att det är måste vara något fel på dig. Man behöver inte ha en diagnos för att ha en skruv lös.

Oj, vad du njuter nu när jag nämner en svaghet.

Nej, för autism har ingen medicin som hjälper. Vissa kan väl ta andra mediciner för olika symptom, antidepp tex, men finns inget som gör själva diagnosen bättre.

Nu när EpicF berättat så mycket om sig själv och jag nämnt en sak. Kan du inte berätta lite om dig själv och din förträffliga situation och liv i övrigt? Eller är det bara roligt att nedvärdera andra?
    Okej, du är säkert mer insatt i det där med dina diagnoser. 
    Trodde att autism ofta var besläktat med aspberger och kanske ADHD. Är väl rätt vanligt att en person som bedöms ha det ena också har det andra? Å andra sidan tror jag inte att det är någon exakt vetenskap. Ofta är det nog bara etiketter. 
    Visst är det så att man ger amfetamin till vissa? Tycker spontant att det låter etiskt tveksamt, men ska ju vara effektivt har jag läst någonstans. 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-14 19:54:14 följande:
    Så du medverkade i utredningen såpass att de kunde bedöma din föräldraförmåga som mycket god.
    Ja, det gjorde jag. Idag hade jag nog agerat annorlunda. Att de helt enkelt får utreda utan min medverkan. De får komma fram till vad de vill.
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-15 06:51:16 följande:

?så du skiter i om du förlorar vårdnaden om ditt barn så länge du får köra ditt race, fullfölja ditt sätt att göra och resonera?

Så du tror alltså på riktigt att de föräldrar som väljer att inte medverka i en soc-utredning förlorar vårdnaden över sina barn? 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-15 07:57:58 följande:
    Skulle du vägra medverka i en polisutredning också?

Trots att det kanske bara skulle få dig att verka ännu mer skyldig och kanske anhållen på det hela?

Men ja, bara du får härja hur du vill spelar det ingen roll om du blir inlåst.

Så både barnen och kanske även din frihet är värda att tumma på bara du får mästra och bråka lite?
    Vad löjlig du är. Okunnig dessutom.

En polisutredning och en soc-utredning är två helt olika saker. Alla har en skyldighet att underkasta sig ett polisförhör, något man absolut inte har vad gäller en soc-utredning. 

Vad soc ev gör för tokiga antaganden skiter jag högaktningsfullt i. 
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-15 08:22:14 följande:

Socialsekreterare är myndighetsperson. Varje gång myndigheten startar utredning ska namn och personnr på berörda personer uppges. Det är inget som socialsekreteraren valt att göra enbart just i ditt falL. Det gäller alla personer som har pågående utredning hos Socialtjänsten.

Det är ju knappast samma sak som att nämna våra nummer upprepade gånger i löp-text i en utredning, för att sedan posta hela härligheten med vanlig post så att den hamnar i grannens brevlåda. 
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-15 08:34:39 följande:
    Verkligen inte. Det jag reagerade på var att du skrev att de fick komma fram till vad de vill. Du bryr dig mao mer om din personliga konflikt med soc än om du får ha ditt barn hos dig eller inte. Det är faktiskt helt sjukt. 
    Att de får komma fram till vad de vill är ju inte samma sak som om barnen bor hos mig eller inte. Tror du behöver öva upp din läsförståelse. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?