Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
Har följt tråden sporadiskt och läst onödigt många av ts kommentarer.
Precis som flera är inne på så är även jag ganska säker på att TS har någon form av AS/autism eller så. (jag har erfarenhet och kunskap).
Inget ont i det, naturligtvis, men kan vara en förklaring till att det inte riktigt funkar i kommunikationen samt att en del slutsatser och analyser blir så fundamentalistiska.
TS, några förtydliganden (med syfte att hjälpa och förtydliga):
- Att fastslå faderskapet kan ha många olika grunder, det handlar inte alltid om en undersökning eller utredning för att mamman inte vet. Det kan lika gärna vara en juridisk fråga som pappan i fråga vill få klarlagt.
Att döma någon för detta är både okunnigt och oförskämt.
- Du har sedan ditt första inlägg varit kritisk till att socialtjänsten använder personnummer i sin kommunikation. Har du ställt en lugn, öppen och ödmjuk fråga till dem om varför?
I så fall hade du fått svar och inte behövt driva nån märklig vendetta i frågan.
Som FLERA varit inne på så uppfattas ett sånt beteende (att leta reda på handläggares personnummer och skicka) som ett förtäckt hot. Detta på goda grunder eftersom det är vanligt förekommande.
Den typen av beteenden polisanmäls rutinmässigt som förtäckta hot.
Sen kan du tycka vad du vill om det, att du försöker göra någon märklig poäng av det hela.
För ditt eget bästa bör du acceptera hur det ser ut - från handläggarens perspektiv (som lever i en arbetssituation där den typen av hot är vanligt förekommande).
När jag ser att du/ni dessutom förekommer i någon slags utredning (har inte läst allt, ber om ursäkt för ev. fel) så kanske det är ännu viktigare att framstå som lugn, trygg och seriös.
Det verkar som att många här har försökt förklara detta men du tycks inte har intresse eller förmåga att lyssna och ta till dig.
Jag är inte någon fiende, vill inget illa och har inget som helst intresse av debatt.
Om det är så att du har en as-diagnos så hoppas jag du slutar hänga här. Det kommer inte leda till att du får hjälp eller mår bättre.
Prata med någon i din närhet, som känner dig väl och som du har förtroende för.
Allt gott och lycka till med din situation.
Det är tydligen inget hot att ange personnummer i skriftväxling. Hade det varit på det viset hade ju Socialtjänsten hotat oss också. Nej, jag har inte uttryckt någon kritik till dem beträffande det. Jag fann det lite meningslöst, eftersom skadan redan var skedd.
Tror du och några andra här får bestämma er om det är ett hot att ange personnummer eller inte. Är det ett hot att ange deras namn också eller är det bara namn i kombination med personnummer som du tycker är hotfullt? Varför då i sådana fall?
Att vissa här försöker fantisera ihop anledningar som jag inte köper beror inte på att jag inte förstår, utan att jag helt enkelt inte håller med. Du behöver lära dig att hålla isär det. Om du säger att jordklotet är trekantigt och jag säger att det är runt betyder det inte att jag inte förstår vad du säger. Bara att jag inte håller med.
Jag nöjer mig med att ta upp missförhållanden i olika diskussionsforum. Det är ju alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar kring de här frågorna.