Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Lill) skrev 2023-03-12 20:02:56 följande:
    Fast nu spreds inte utredningen till grannar via felaktig posthantering. Utredningen lades ned. Ditt barn slapp LVM. Ingen annan såg era personnummer.

Bara för att det kunde ha hänt att brevbäraren lade brevet i fel låda och en av dina grannar plockade upp det, olagligen öppnade det och på något sätt försökte begå ett bedrägeri med era personnummer eller kopierade utredningen och satte upp i er tvättstuga för alla att se, så är det ju inget som har hänt!

Är det inte dags att lägga ned?

Vad kommer du att starta för tråd nästa vecka? 
    "Polisen stoppade mig för nykterhetskontroll precis utanför mina barns skola?! Tänk om jag nu hade kört onykter, tänk också OM några skolkamrater till mina barn hade tittat ut genom fönstret och sett händelsen! Mina barn hade kunnat bli mobbade för att de har en kriminell morsa. Nu blev de varken mobbade eller såg något men är det inte helt förjävligt att polisen stoppar mammor i bil utanför skolor?!"

Och sen en ny 60-sidorstråd om det...
    Enligt ditt sätt att se det spelar felaktiga beslut ingen roll så länge det inte händer något. Med andra ord helt okej att köra förbi en skola i 100 km i timmen i berusat tillstånd. Så länge det inte händer en olycka. 

Att sända sekretessklassade handlingar med vanlig post är okej så länge Post Nord råkar lägga posten i rätt låda? Är det så man ska tolka ditt inlägg? Förstår jag dig rätt då? 

Förstår inte varför du och andra finner sådant nöje med att tjafsa emot när ni så uppenbart har fel om det mesta och absolut noll insikt.
    EpicF skrev 2023-03-12 20:52:38 följande:

Ts: Personnumret är en värdehandling och ja, jag vet vad en värdehandling är. Vet du? Du visste inte att personnumret är en värdehandling.

Vem är det egentligen som är pajsare? 
    Inte ärndet jag iallfall. 

Så vad är ett personnummer värt då? 
    Jag kan få ut personnumret på varenda käft som är anställd i en kommun. De har ingen rätt att fråga varför jag vill ha ut det. 
    EpicF skrev 2023-03-12 21:40:37 följande:

Ordinär man: Jag jobbar som ssk på ivo, som mydhetsperson/tjänsteman i egenskap av ssk så tar också även besluten i egenkap av sjuksköterska. 

Alla utom du förstår att man sjuksköterska ka ha jobb där.man tar myndighetsbeslut, i egenskap av just sjuksköterska. 

Något säger mig att du inte aning om vad en sjuksköterska kan jobba med. 

IVO har inga som helst sanktionsmöjligheter. En pappersmyndighet precis som JO. De kan lika gärna läggas ned. Ingen bryr sig om dem 
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 21:47:50 följande:

Ett domstolsbeslut. Eftersom det fattas av en domstol. 

I akutfall får socialtjänsten ta beslut om omhändertagande, men även det ska sedan skickas till domstolen. 

Jag vet inte riktigt vem det är som är pinsam? 

Det är du som är pinsam. Ett omhändertagande av barn ÄR ett myndighetsbeslut, även om "myndigheten" i det här fallet är kommunal. 

Domstolar fattar dessutom sitt domslut uteslutande på basis av den den utredning som socialtjänsten utfört. Oftast utfört av enbart en handläggare. 
    EpicF skrev 2023-03-12 21:49:42 följande:

Ordinär man: Förövrigt har även IVO sanktionsmöjligheter. Vilket regleras främst i patientsäkerhetslagen, och även endel andra lagar. 

Vilka typer av sanktionsmöjligheter skulle det vara menar du? IVO skriver själva så här.

www.ivo.se/publicerat-material/nyheter/2021/rapport-till-regeringen-om-tillsyn-av-tillganglighet-i-varden/

"IVO saknar idag befogenheter att besluta om rättsligt bindande åtgärder mot huvudmän. Vi bedömer därmed att tillsynen inte har tillräckliga rättsliga möjligheter att agera mot huvudmän, när de inte frivilligt genomför åtgärder som minskar risker för patienterna. För att tillsynen ska kunna ge en god effekt bör IVO ha befogenheter att besluta om sanktioner i form av föreläggande, med eller utan vite, mot huvudmän när de inte lever upp till lagstiftningens krav. Rättssäkerhetsskäl talar också för att IVO:s beslut gentemot huvudmän i vissa fall bör kunna prövas i domstol."
    EpicF skrev 2023-03-12 22:10:38 följande:
    Ehhh....läste du det du själv limmade in? För där skriver dem själva att dem har saktionsmöjligheter och även vilka. 
    Hur läser du? De skriver ju att de saknar sanktionsmöjligheter!
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 22:13:33 följande:
    Det är domstolen som tar beslut om fråntagande vårdnad. Inte socialtjänsten, som du skrev. 
    Jag har själv blivit fråntagen vårdnaden av barn, om än tillfälligt. Det var aldrig någon domstolsförhandling, så även här har du fel. 
    För ett permanent LVU eller för omhändertagande i enlighet med LVU krävs dock domstolsbeslut, men jag har heller aldrig hävdat något annat. 

Däremot är det ju så att domstolarna väldigt ofta bara förlitar sig på socialtjänstens utredningar som får så mycket kritik för kvalitetsmässiga brister. Därmed är det indirekt så att socialtjänsten fattar beslut även i dessa fall. Det är ytterst sällan domstolarna går socialtjänsten emot. 
    EpicF skrev 2023-03-12 22:22:50 följande:
    Nej. Vilket de inte heller gör. De har alltid haft och kommer troligen alltid ha sanktionsmöjligheter. 
    De skriver ju själva att de saknar det. Men eftersom du hävdar att IVO har sanktionsmöjligheter kan du säker ge några exempel på sanktionsmöjligheter som IVO kan utdöma. 
    EpicF skrev 2023-03-12 22:29:16 följande:
    Även i akutall ska handlingar skickar till förvaltningsrätten som tar beslut om soc agerat korrekt eller inte. 

www.domstol.se/amnen/tvangsvard/vard-av-unga-lvu/beslut-om-vard-av-unga-lvu/

"I akuta lägen går det till så här
    I akuta lägen kan en representant för socialnämnden besluta att den unge ska tas omhand omedelbart. Då måste socialnämnden skicka beslutet för prövning till förvaltningsrätten inom en vecka.
    Förvaltningsrätten beslutar då inom en vecka om socialnämndens beslut ska gälla eller inte.
    Socialnämnden har sedan fyra veckor på sig att ansöka om fortsatt tvångsvård hos förvaltningsrätten. De fyra veckorna räknas från den dag då den unge placerades i ett annat hem än det egna."
    I mitt fall förlorade jag vårdnaden enbart under en dag och det fattades aldrig något beslut i någon förvaltningsrätt. Jag blev inte ens informerad om att jag förlorat vårdnaden. Rättssäkert? Nej, naturligtvis inte. Du har alltså helt fel. 
    EpicF skrev 2023-03-12 22:40:10 följande:
    Det fattas alltid beslut i förvaltningsrätten. I ditt fall var beslutet att soc agerat korrekt. Behövs ingen rättsak för ett akut omhändertagande.

Man förlorar inte nödvändigtvis vårdnaden vid ett omhändertagande. 

Men enligt dig så har då domstolen fel on hur det går till. Intressant. 
    Nej, det är du som har fel för att du inte förstår att läsa och tolka skriven text. 
    Väntar fortfarande på svar vad IVO har för sanktionsmöjligheter, för enligt de själva och många andra saknar de sådana. Du duckar att svara på frågor som du finner jobbiga. 

Återigen - jag förlorade vårdnaden över mitt barn tillfälligt. Det skedde aldrig någon domstolsförhandling. Beslutet var ett rent tjänstemannabeslut. Det passerade aldrig socialnämnden. Ännu mindre någon domstol. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?