Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-17 23:27:39 följande:
    Snarare på dig som tror att brott händer innan de faktiskt har hänt. 

Det är inte brottsligt eller olagligt att skicka utredningen per vanlig post till sin klient. 
    Hört talas om förberedelse för grovt rån? Förberedelse för mord? Förberedelse för allmänfarlig ödeläggelse? 

Sänder man sekretessbelagda handlingar med vanlig post är det garanterat ett oaktsamhetsbrott. 
    Anonym skrev 2023-03-17 23:29:51 följande:
    Jag fattar uppriktigt inte varför du inte anmäler.
    Du vet ju att du är den enda människan i världen som har rätt att sätta dig på dessa hästar. Att det enbart är bra föräldrar som blir Soc-utredda. Att ingenting alls tyder på trashighet med att bli Soc-utredd och vara Familjelivsmedlem samt ha 100 sidor emot sig. Att du är den enda i världshistorien som inser att den urgamla och naturligtvis juridiskt prövade traditionen att myndigheter skickar post innehållande personnummer nu plötsligt då INTE är juridiskt provad innan en myndighet gör något (du tror inte att andra trash-mödrar som är allmänt anti-Soc kan ha provat allt innan?). Att en granne som får info om dig med namn och adress men inte personnummer kan dra slutsatser.
    Allt detta är ju självklart för dig?
    VARFÖR tar du då det här? Är du Kaffedraken? Är det verkligen inte med polisen du ska ta det?
    Nu är ju personnumret kanske det minst sekretesskänsliga delen i detta. Å andra sidan hävdar ju dessa trashmorsor att jag skulle göra mig skyldig till "förtäckt hot" om jag skriver ut handläggarens personnummer i en kommunikation tillbaks till kommunen Skrattande Vad säger du om det?

Nej, självklart kan socialen sprida sekretessbelagda personuppgifter till hela grannskapet utan att det är ett sekretessbrott. Enligt samstämmiga morsor är det nämligen brevbäraren och inte socialtjänsten som begått brottet. Skrattande
    Anonym (nklöjbmluo) skrev 2023-03-18 06:17:06 följande:

Jag arbetar inom skolan och vi får tex inte skriva någons namn och sjuk efter, för det strider mot GDPR. Men vi få skriva frånvarande eller ledig. 

Antar att det är samma med journaler, de vill vara säkra på att journalen verkligen beställts av rätt person. Det är alltså inte enkom personnumret som räknas som känslig information, utan det som står i journalen. 

Utredningar anses uppenbarligen inte som lika känslig information som någons ev sjukdomar etc gör. 

Ja, det är just det som är så oerhört märkligt. Respektlöst agerat av socialtjänsten. Kanske okunnighet, kanske nonchalans. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-18 08:03:54 följande:

Var är dina barn ts? En seriös fråga för du sitter i denna tråd hela dagarna. När hinner du ta hand om dem?

Är det viktigare att sitta här med löjliga diskussioner som ändå inte leder någon vart? 

Tycker ändå att det verkar vara flera stycken som har åsikter i frågan så någonting leder det ju till.. 
    Ess skrev 2023-03-18 08:31:51 följande:
    +1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
    Ja, man undrar ju hur de tänker. Hur tänker man när man sänder sekretessklassad information med vanlig post att delas ut av PostNord? Tänker man alls, eller bryr man sig bara inte?
    Ess skrev 2023-03-18 09:30:44 följande:
    Det jag skriver hände med vårt brev. Därför har jag full förståelse för ts och hennes reaktion. 
    Ja, det är något man kan reagera på. Jag gjorde det i vart fall och uppenbarligen du också. Då är vi i vart fall två  

Personliga förhållanden och relationer, personnummer m.m. Det är inte meningen att sådant ska spridas till vem som helst. Socialtjänsten poängterar ju också att deras utredningar går under sekretess. Då ska de inte spridas som konfetti efteråt. 
    EpicF skrev 2023-03-18 11:32:56 följande:

Ts: Man kan inte anmäla en förberedelse för brott, eftersom inget brott ännu har ägt rum. 

Nej, det inte oaktsamhet att skicka en utredning med sekretessbelagd information per post. Den bedömdes art inte vara sekretessbelagd för dig. 

Vad menar du? Alla förberedelsebrott inträffar ju per definition innan det "egentliga" brottet ägt rum. Det ligger ju liksom i sakens natur. 

Sedan är som jag redan skrivit några gånger alla sådana här utredningar sekretessklassade. Det innebär att det råder sekretess för alla. Enda skillnaden är att jag har behörighet att läsa min egen utredning. Det har inte du eller mina grannar. Därför är det djupt olämpligt att skicka med vanlig post. Skulle utredningen hamna i fel brevlåda tror jag mycket väl man kan hävda att ett oaktsamhetsbrott med hänsyn till sekretess har begåtts av ansvarig handläggare på socialtjänsten. Hade varit intressant med en juridisk prövning av ett sådant fall. Jag är övertygad om att det finns en anledning till varför exempelvis inte sjukhus sänder journalkopior med vanlig post, utan att det går rek. 
    EpicF skrev 2023-03-18 12:22:53 följande:
    Så varför bad du inte om att få det med rek? Uppenbarligen så har du ett problem med att din post kommer på avvägar. 
    Därför ingen informerade mig om att några handlingar skulle sändas till mig. Sedan tog jag nog också för givet att sekretessklassade handlingar av den arten absolut inte skulle gå med vanlig post. Ja, det är inte ovanligt att vår post kommer på avvägar, eller att jag får grannarnas post i min postlåda. Och nej, vårt nummer står med jättestora siffror på brevlådan så det är inte där problemet ligger. 
    Anonym (Ert) skrev 2023-03-18 09:42:10 följande:
    Ess skrev 2023-03-18 09:30:44 följande:
    Det jag skriver hände med vårt brev. Därför har jag full förståelse för ts och hennes reaktion. 

Det  är väl i grund och botten inte många, om ens någon, som argumenterat emot TS  ang. hanteringen av korrespondens i sig. ( Enbart kring nivåer av sekretess.)
    Det är frågeställningen i rubriken om att ange socialsekreterarnas personnummer i svarande korrespondens som ter sig märklig.
    Tycker det har varit en himla ifrågasättande i tråden av både personnummerfrågan samt mitt motstånd mot att sända sekretessklassade handlingar med vanlig post.

Jag tycker också att det blir än värre att använda sig av personnummer på det sätt som de gör, inkl personliga omdömen i en soc-utredning som dessutom inte följer god sed hur man hanterar sekretessklassad information.  

Jag tycker det är dåligt skött alltsammans. Det känns taffligt kort sagt.  
    Anonym (tur) skrev 2023-03-18 12:33:13 följande:
    "spridas som konfetti". Really??? Inget kom till någon annan än dig. Ett storm i ett vattenglas.
    Jag anser inte att det ska vara slumpen som avgör om socialtjänsten upprätthåller sin sekretess eller inte. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?