EpicF skrev 2023-03-17 21:52:56 följande:
Fast det är inte ett sekretessbrott att skriva ut personnummer i en utredning och det är inte heller ett sektetessbrott att skicka utredningen om dig och ditt barn till dig med vanlig post. Så inget brott enligt brottsbalken har begåtts.
Mem du är helt fri att anmäla ändå. Så varför gör du inte det? Låt mig gissa. Du vet att det inte är ett brott och att det kommer att läggas ner direkt.
Jag är inte så säker på att det inte är ett brott.
Hade handlingarna hamnat i fel händer och man hade kunnat bevisa att så skett. Då är det nog inte helt omöjligt att socialtjänsten och den enskilda handläggaren hade klandrats för det i en rättslig process. Sekretessen hade ju i alla händelser brutits och någon borde rimligen vara ansvarig för det. Sedan om det klassats som sekretessbrott, vårdslös hantering, bristande rutiner, eller om man åtalat den enskilda handläggaren. Det vet jag inte.
Jag har inte begärt att handlingar skulle skickas med vanlig post hem till mig. Det är helt på socialtjänstens initiativ.
Varför tror du att det inte skulle vara brottsligt att sprida sekretessbelagda uppgifter?