Anonym (tur) skrev 2023-03-19 13:54:13 följande:
Tillrättavisad? Du har ju hittat på en hel livshistoria åt personen som du sedan använder för att mobba denne med. Tycker du handen på hjärtat att din respons är adekvat? Du tycker inte du överdriver och överreagerar en smula?
Jag tycker du har en poäng i att utredningen kunde ha skickats rekommenderat, men det finns inget krav om det så din handläggare har inte gjort något formellt fel. Om du har synpunkter på myndighetens rutiner vänder du dig till myndigheten utan att försöka hämnas på handläggaren som delegerats uppgiften att utreda dig. Socialtjänstchefen är ansvarig för handläggarnas rutiner.
Vederbörande fäller ju nedlåtande kommentarer om mig i vart och vartannat inlägg, samtidigt som hon är tillräckligt dum för att berätta att hon själv har blivit utredd av socialen, då det ansågs osäkert VEM som var pappa till hennes barn. Men skit samma. Jag konstaterar bara att det ibland är klokt att inte kasta sten i glashus. Jag lämnar den frågan nu.
Angående det kloka eller okloka i att sända sekretessbelagd information med vanlig post.
Kan bara konstatera att socialen har gjort det vid minst tre tillfällen i denna process. Två stycken "kommunikationer" och så slutligen den färdiga utredningen.
Du säger att det inte finns något krav att sända informationen med REK. Det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer, MEN jag är också rätt säker på att sekretessbelagd information ska behandlas med försiktighet och aktsamhet så den inte faller i fel händer. Antag följande:
OM nu denna information hamnar i någon annans brevlåda. Den personen anmäler inte att så har skett. Personen öppnar och läser informationen. Får därigenom kännedom om en annan persons familjs privatliv, inkl barn som är sekretessbelagt. Då har ju uppenbarligen ett sekretessbrott begåtts.
Vem är då skyldig? Hur rättar man till en sådan sak? Finns det någon chans till upprättelse?
Att hävda att jag, eller någon annan ska tala om för socialtjänsten hur de ska utföra sitt jobb. Hur de bör jobba med sekretess osv, är ju knappast vare sig rimligt eller lämpligt. Dessutom befinner mig jag och andra i denna situation i en beroendeställning. Många drar sig nog för att stöta sig med socialtjänsten med rädsla för att uppfattas som jobbiga eller knepiga på något vis. Jag hade inte ens kännedom om att de skulle sända brev med sekretessbelagd information till mig. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att de skulle göra något sådant.
Sedan det här med att ingen skada har skett, "varför bryr jag mig då" osv osv. Jag tycker det är ett riktigt dåligt argument för att inte jobba med vettiga rutiner som ger en säkerhet och trygghet. Det ska inte vara en slump om sekretessbelagd information röjs eller inte. Det ska inte behöva hänga på om brevbäraren läser fel på en 3a eller en 8a exempelvis. Genom att jobba på det sätt som Socialtjänsten gör visar de rätt tydligt att de känner en likgiltighet för sekretessen, om de upprätthålls eller inte. Det är bra för alla att känna till. Det kommer i vart fall att påverka mig i ev framtida kontakt med dem.