Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:17:18 följande:
    Fast du konstaterade ju själv att post inte delas ut via personnummer utan namn Skrattande Tror du hade lite otur när du tänkte där.

Jag har jobbat för både stora och små kommuner.
    En akt kan i teorin sorteras med ett diarienummer men om personen flyttar till en annan kommun under ett pågående ärende så kanske den kommunen har samma diarienummer för en annan person. Personnummer är unika och knutna till personen således används dessa. 
    Nejdå. Jag har sällan otur när jag tänker.

Vet inte hur ni gör i den kommun du säger dig arbeta i, men hos mina arbetsgivare brukar man öppna posten. Då framgår rätt väl vem posten är ställd till. Speciellt om personnummer inkluderas också. Personnummer är ju som bekant unikt - finns inte två personer med samma nummer. 

Det råder sekretess mellan kommuners socialtjänster. Eller ska i vart fall göra det. 
    nihka skrev 2023-02-24 00:24:24 följande:
    Javisst! Och väldigt bra också så att inte personal obefogat kan anklagas för att ha nyfikenhetsläst.
    Hur många av alla "nyfikenhetsläsningar" tror du går till åtal? 

Jag jobbar inte på någon socialtjänst och har aldrig gjort, men världen är liten och även jag har ju hört ett och annat. Utredare i en kommun och misstänkt i någon annan. Så mycket vet jag, att det är förbannat många som har tillgång till de här journalerna. Sen pratas det rätt friskt i fikarummen också. 
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:21:25 följande:
    Det kan de inte. Socialtjänstens system gäller endast inom socialtjänsten. Inte sjukhus eller bilprovningen eller vad du nu tror de går till.
    Om en socialsekreterare går in på en person som de inte har som klient dyker de upp en röd flagg hos IT, då får man ett samtal med chefen om vad man gjorde när man läste ett ärende man inte har.
    Fast det där tar du bara från luften. Det är urusel kontroll och säkerhet. 
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:34:55 följande:
    Du har haft otur sedan du började den här trådstarten.Skrattande

Hur man gör hos din arbetsgivare är inte relevant. Det är sekretess och man får inte öppna post som inte är adresserad till en själv. Posten levereras i postfack, de enda tillfällena som posten öppnas är när något större som tex ett paket. inkommit(Så det inte är en bomb som exploderar inne i huset) och även vid de tillfällena är det väktare som gör bedömning.

Det är sekretess mellan kommuner avseende ärenden som rör vuxna, dock ej om det gäller barn under 18år då socialtjänsten har enligt lag rätt att följa upp och eventuellt överlämna ärendet till ny kommun. Förr kunde dåliga föräldrar smita ifrån orosanmälningar genom att flytta, det går inte längre, lagen ändrades 2010. Så du hade inte 100% rätt där heller. 
    All inkommande post öppnas och ankomststämplas. Låter högst anmärkningsvärt att du skulle jobba på en kommun som inte sköter posthanteringen på ett korrekt sätt. 

Mig veterligen ska det råda sekretess mellan kommunerna, eller menar du att landets samtliga 290 kommuner har tillgång till varandras journalsystem? Såväl handläggare, adminstratörer etc? Egentligen vet jag svaret, men du får gärna svara ändå Skrattande
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:37:55 följande:
    Nej det gör jag inte. Jag jobbar inom socialtjänsten. Du däremot verkar ha diverse problem med myndighetssverige.
    Om du mot förmodan skulle jobba inom socialtjänsten borde du vara väl medveten om hur dålig koll ni har. Hur många kan läsa era journaler? Vilka personalkategorier?
    nihka skrev 2023-02-24 00:53:54 följande:
    Eftersom de är spårbara och det finns rutiner för att följa upp dem förekommer de sällan så det finns inte så mycket att åtala. Människor är inte så dumma utan vill gärna behålla sina jobb och är dessutom inte intresserade utanför vad jobbet kräver.

Nej, det pratas inte frisk om sekretessbelagda uppgifter i fikarum. Så intressant är inte jobbet på raster och fritiden. Den som handlägger en massa tragiska ärenden vill gärna skjuta dem åt sidan när de inte är i tjänst.
    Det där kan du ju försöka inbilla någon annan. Skrattande

Det finns ögon och öron lite överallt. Många som jobbar med den här typen av ärenden blir känslomässigt engagerade och känner stort behov av att lyfta sina upplevelser med likasinnade.
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 01:10:44 följande:
    Du har precis ovan erkänt att du inte har jobbat på socialtjänst. Så du vet ju faktiskt inte.
    Du tror. 
    Men jag vet. Och har inte bara från en arbetsplats eller kort tid...

Om du väljer att inte tro på mig eller på andra som säger samma förändrar ju inget. Du vet inte...du tror bara...
    Nej, jag litar mer på de jag känner än någon random person på ett forum. Speciellt när vederbörande tidigare sagt en massa konstigheter. Källkritik du vet. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 03:46:28 följande:
    Jag tror att du har så rätt i din sista mening!

Nu när jag läser igenom hela tråden så framstår TS som en rättshaverist som kan bli riktigt obehaglig med tiden.
    Med info om både att hennes barn är polisanmält av skolan och till soc så verkar det riktigt illa, tror knappast skolan polisanmäler för skojs skull. Ts unge har väl rånat eller misshandlat någon klasskompis men det kan inte Ts ta in. Självklart var det någon annans fel.
    Typiskt rättshaverister!

Och nej Ts, rättshaverist betyder inte att man är en stackars oskyldig människa som blir trakasserad av myndigheter fast man har egentligen har rätt. Det går till så i den störda rättshaveristens huvud, men alla andra ser bara tokigheterna.

Rättshaverister lider ofta av personlighetsstörningar, är ofta riktiga stackare som blir totalt fixerade av sitt krig och det viktigaste är att få rätt, kosta vad det kosta vill i energi att kriga. 
    Om rättshaveristen får rätt, vilket nästan aldrig händer, så påbörjas ett nytt fall att kriga för. Själva krigandet verkar nästan viktigare än att få rätt ser vi som ser det från utsidan.
    Sitt fall och sina överklaganden är ofta det enda en rättshaverist kan tala med andra om, det blir ens enda intresse, det enda som blir viktigt. 
    Handlar om psykisk sjukdom och ingen rättshaverist mår bra, förutom vid tanken på att nu har de författat ett riktigt bra brev som ska platta till soc, polis, kommun, försäkringsbolag och myndigheter ordentligt. Eller om denne får ett litet, litet erkännande om att en myndighet gjort fel i ett ärende medan haveristen gjort fel i 10 plus trakasserier i 10 år. Ett "erkännande" kan denne leva på länge och vill ofta visa alla man möter.
    Ofta övergår det i rena trakasserier som att åka hem till någon myndighetsperson eller handläggares hemadress och stå utanför tomten och glo, eller så övergår det i rena olagligheter som att skriva förnedrande hittepåsaker om sina hatobjekt på internet. Nästan aldrig olagligheter som ger fängelse dock, det är haveristen för feg för även om det ter sig lockande för denne. Dessutom kan ju fallet förstöras då, vad rättshaveristen inte fattar är att dennes beteende är fullt tillräckligt för att sabba för sig själv.

Säger inte att Ts är där än, men var försiktig kära Ts och sök hjälp om dina problem blir värre än att diskutera samma sak på FL i 26 sidor på en dag samt att starta multipla trådar.

Rättshaverister är dessutom riktiga samhällsutsugare som kostar oss skattebetalare multum i deras ändlösa överklaganden, telefonterror, anmälningar och vad det än må vara, som kan pågå i decennier.

Åtta tecken på att du har att göra med en rättshaverist:
    Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.
    Hen ser inte sin egen del i konflikten.
    Personen är påstridig och hotar gärna med det som är lagligt, att göra en anmälan till tillsynsmyndighet, polis, domstol eller att vända sig till medierna.
    Personen skickar massor av mejl eller brev med kopior till flera personer.
    Hen använder sig gärna av fet stil i meddelanden och uttrycker sig med versaler.
    Ofta används ett juridiskt språk, men även starka metaforer.
    Spelar ofta in samtalen
    Söker gärna upp andra med liknande erfarenheter. Ibland erbjuder man sig att bli ombud för andra, om ens eget ärende har ?kallnat?.
    www.gp.se/livsstil/s%C3%A5-k%C3%A4nner-du-igen-en-r%C3%A4ttshaverist-1.4792668

Kverulansparanoiker (som de också kallas) kostar med största säkerhet staten miljonbelopp varje år. Och trots att varje myndighet snällt svarar och behandlar alla de ärenden som rättshaveristerna initierar så ligger det i tillståndets natur att de aldrig blir nöjda.
    Inte många rätt där inte,  men tack i alla fall för underhållande läsning.Skrattande

Speciellt underhållande var anledningen till anmälan. SkrattandeSkrattandeSkrattande

Jag vet också att det finns en viss kultur att kalla alla som har kritik mot en myndighetsutövning för rättshaverister. Det är väl enkelt och bekvämt så. Idiotförklar man och kanske tom demoniserar  motparten behövs ju ingen rannsakan över den egna verksamheten. Relativt vanligt fenomen för att motivera att fortsätta som innan. Jag förstår att det är både bekvämt och skänker en inre tillfredsställelse både hos sig själv och hos kollegorna. Det stärker gruppen. 

Bra då också att hänvisa folk att de kan överklaga till instanser där fritidspolitiker sitter och dömer, som litar blint på sina handläggare. Vad blir det för rättssäkerhet av det? Egentligen behöver du inte svara för vi vet alla svaret. Eller ännu bättre - inkomma med en anmälan till IVO eller kanske JO? Exakt vilka sanktionsmöjligheter tror du de har? 

Enligt dig gör inga myndigheter fel och alla som tycker annorlunda är rättshaverister. 

Skulle faktiskt vara intressant att ta del av en "kundundersökning" från de som genomgått en utredning hos Socialtjänsten. Dvs, även de som fått sina utredningar nedlagda, utan insatser eller krav på LVU. Hur många som tycker att det hela varit bra, befogat och att Socialtjänsten gjort ett bra jobb. Att informationen i utredningarna är bra, korrekt och relevant. Personer som inte har den minsta historik av psykisk ohälsa och kriminalitet, men som ändå upplever sig illa behandlade av Socialtjänsten. Jag skulle gissa på att det finns ganska många "haverister" där, eller vad tror du? 

För en myndighet kan väl aldrig göra fel och de som arbetar där är förstås alla oerhört kompetenta änglar som bara vill allas bästa? Visst är det så? Skrattande

Fy skäms på de som tycker annorlunda. De onda haveristerna...
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 09:23:34 följande:
    Kul att du gillade mitt inlägg: )

Skrev däremot aldrig att myndigheter inte gör fel, för det gör de.

Mitt inlägg var främst till för att informera om vad en rättshaverist är. Inte vad jag själv tycker att rättshaverister är, även om jag givetvis ser det störda beteendet på många plan.

Ditt svar var bara än mer övertygande om att du har en stark rättshaveristisk ådra. 
    Blir väldigt glad om jag har fel!
    Har inte sagt att rättshaverister är onda, de är störda. En del är störda på andra vis också, en del bara pga sin totala fixering vid ett fall. De känner sig konstant kränkta och motjobbade.

Ja en kvalitetsundersökning av soc vore inte fel. Men det ska ju gälla frivilliga ärenden då om det ska gå att ta seriöst. Tror alla dåliga föräldrar som blir anmälda (till polisen på det hela) är negativt inställda, de vill inte ha någon insyn i sitt föräldraskap. Därmed inte sagt att alla som blir anmälda är dåliga föräldrar.
    Vilka ska få göra en kvalitetsundersökning efter socanmälda då? Dömda brottslingar om vad de tyckte om rättegången och polisens ingripande? Eller kanske intagna på rättspsyk om vad de tycker om inlåsningen?
    "99% av alla brottslingar är inte nöjda med att polisen grep dem, ash vad synd, polisen får bättra sig och sluta gripa folk."
    Ja, det var underhållande läsning. 

Så du menar att myndigheter kan göra fel? År du rättshaverist själv kanske? En smärre ådra finns det nog i vart fall.

Du får gärna utveckla på vad sätt mitt senaste inlägg stärker din tro om min rättshaveristiska ådra. 

Man skulle kunna ta olika ärenden där föräldrar blivit orosanmälda.
    De som läggs ned utan åtgärd, ärenden där det öppnas utredning men som läggs ned utan åtgärd, Ärenden där det sker polisanmälan, med och utan fällande dom. Ärenden där det sker sk frivilliga åtgärder och slutligen ärenden där det förekommer tvångsåtgärder.  Följer man det dessutom över åren kan det ju vara intressant att se hur nöjd-kundhets-index förändras över tid. 

Vilka som ska få göra undersökningen? Tja, lämpligen en oberoende instans med höga krav på sekretess skulle jag vilja säga. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 09:52:10 följande:
    Det görs faktiskt årliga brukarundersökningar inom många kommuner, vilka SKR sammanställer.

skr.se/skr/tjanster/statistik/oppnajamforelser/socialtjanstbrukarundersokningar/brukarundersokningifo.11969.html

Sen tycker jag (och fler med mig, bland annat Jacob Carlander, psykoterapeut som skrivit handbok för yrkesverksamma om ämnet) inte att man ska benämna människor som rättshaverister utan istället tala om rättshaveristiskt beteende...

Och jag vill även påpeka att bara för att man kan behöva stöd kring något betyder inte att man är dålig förälder.
    Alla kan drabbas av psykisk ohälsa t.ex en förlossningsdepression eller behöva hjälp i att lösa konflikter mer konstruktivt eller stöd att se och möta upp barnens behov.
    Denna stämpel  om att det handlar om dåliga föräldrar måste bort!
    Alla de som blir okynnesanmälda och får se sig bli både polisanmälda och förhörda av polis och utredda av socialtjänst och på något vis känner en viss upprördhet över detta faktum. Är de också rättshaverister, eller vad skulle du vilja benämna de som?

Eller du kanske tror att sådant inte förekommer?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?