Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Push it) skrev 2023-09-14 11:44:06 följande:
    Förklara då hur socialen kan ha brutit mot lagen? De ger ett brev som innehåller sekretessbelagda uppgifter till posten. Brevet kan alltså användas för att bryta sekretessen. Posten ger brevet till fel person. Fortfarande är sekretessen intakt. Personen öppnar brevet och tar del av innehållet. Nu är sekretessen bruten.

Jag som gav kniven till min syster mosvaras av socialen. Du tycker inte att jag begått något brott men att socialen gjort det. Utveckla gärna.

Kul också att du igen försöker pracka på mig påståenden om vad jag tror om lagarnas utformning. Fortsätt gärna med det om du känner att det är värdefullt.
    Är det verkligen så svårt för dig att förstå?
    Det är socialtjänsten som ANSVARAR för sekretessen. Det är socialtjänsten som har en SKYLDIGHET att följa socialtjänstlagen.
    Någon sådan skyldighet har inte brevbäraren eller grannen. 

Enligt ditt sätt att resonera kan socialtjänsten aldrig bryta mot sekretessen i socialtjänstlagen. De behöver inte ta ansvar. De kan lika gärna sända med flaskpost, de kan vika pappersflygplan som de kastar ut genom fönstret. De kan bedriva högläsning med högtalare i centrum. Det är ju inte deras fel att folk inte blundar eller håller för öronen, eller? Inte enligt dig i vart fall. 

Vad du tror om lagarnas utformning? Det är ju fullständigt uppenbart att du har noll koll. Du tror exempelvis att det skulle finnas brottsmålsprejudikat i HD rörande myndighetsspecifika förvaltningsfrågor, vilket är så dumt att klockarna stannar.
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-14 16:12:09 följande:
    Det är helt underbart hur du hakar upp dig på detaljer och ältar dem i all evighet. Finns inget annat så finns det åtminstone halmstrån.

Jag lämnar dig nu att sjunka djupare ner i träsket. Jag önskar dig inte lycka till och jag hoppas verkligen inte att du förstår att du inte kommer komma framåt förrän du börjar förhålla dig till hur verkligheten faktiskt ser ut. 
    Halmstrån??!! Det är ju hela essänsen i vår diskussion. Du förstår helt enkelt inte skillnaden mellan straffrätt och förvaltningsrätt. Det är därför du resonerar så konstigt och inte kan ta in hur något kan vara olagligt, samtidigt som ingen får plikta för felen och därför drar du den felaktiga slutsatsen att inget fel har begåtts. 

Ja, jag förstår att du vill lämna diskussionen. Du har gjort bort dig tillräckligt och har inget att komma med. Jag är inte direkt förvånad.
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-14 22:07:18 följande:

socialtjänstlagen, offentlighets och sekretesslagen, prejudicerande fall, JOs utredningar samt Socialstyrelsens handböcker är det man utgår från om man vill se vad som står i lagen samt hur lagen bör/ska tolkas och hur den tidigare har tolkats.

Men all den infon har du redan fått flera gånger om här.

Där kan jag hålla med dig, avskaffas sekretessen så finns det nog inte någon anledning att skicka rek, (om man inte vill kunna se att handlingarna hämtats ut). Men i dagsläget så kräver ju ibland omständigheterna det.

Nej, det är lagen som gäller. 

Sammanfattningsvis

Det går bra att ange samtligas personnummer i kommunikation, dubbelriktat. 

Socialtjänsten ska sända sekretesskyddad information med rek. 

Anonym (skådespel) skrev 2023-10-02 17:30:16 följande:
    Sammanfattningsvis: Du framstår som en bindgalning om du anger socialsekreterarens personnummer i kommunikationen, och du har fortfarande tvärfel gällande hur socialtjänsten får kommunicera. Men allt det vet du ju redan.
    Nej, de angav ju mitt personnummer. Då får jag ange deras. 

Socialtjänstutredningar omfattas av sekretess, men det kände du kanske inte till?
    EpicF skrev 2023-10-02 20:29:30 följande:
    Var du utredd i egenskap av tjänsteman eller i jobbet? Eller var det som privatperson?

Och nej, de är fortfarande helt lagligt att skicka socialtjänstutredning med sektetess per vanlig post. Vill du ha de rek så kan du be om det!
    Jag har inte varit utredd. Det är barnen som varit utredda. Mitt personnummer är inte mer offentligt än socialhandläggarnas. 

Det råder fortfarande sekretess och därmed ska det inte sändas med vanlig post utan rek. 
    EpicF skrev 2023-10-03 10:00:03 följande:
    Men du är deras förälder/vårdnadshavare, dvs privatperson? Eller var du med i egenskap av tjänsteman? 

Jo, även med sektetess kan det sändas med vanligt post. Har du svårt att förstå det? 
    Jag har inte varit med alls. De har pratat med barnen helt utan min vetskap. 

Sekretess innebär att handlingarna är av särskilt skyddsvärd art. Sådant ska inte sändas med vanlig post. Då tar man inte sekretessen på allvar. Något som även JO kritiserat. 
    Anonym (skådespel) skrev 2023-10-03 15:57:21 följande:

Jag antar att du får, men det förmedlar som sagt en intryck av att du som bäst har en skruv lös och möjligen rentav kan bli hotfull.

Jag vet. Då är det ju tur att det uppfyller kraven att kommunicera med vanlig post? Att ett brev kan levereras fel och läsas av en obehörig är tragiskt, men kan tyvärr hända - och det är inte socialens fel.

Tar man så lätt på "sekretessen" ska de inte stå och säga att deras utredningar omfattas av sekretess, men det gör de enligt socialtjänstlagen.

Att ha synpunkter på deras arbete innebär inte att jag är hotfull. Inte heller att referera till deras personnummer, när de refererar till mitt.  
    Anonym (skådespel) skrev 2023-10-03 17:46:31 följande:
    Vad gäller sekretessen så har du fortfarande fel, men det har förklarats för dig så tydligt och så många gånger att jag inte hittar något nytt sätt att göra det. Det får räcka med att se till att du alltid blir motsagd när du sprider dina felaktigheter som fakta.

Det kan absolut uppfattas som hotfullt att skriva ut personnumret, eftersom det inte finns någon anledning att göra det och goda skäl till att personen skulle bli illa berörd. Jag tror egentligen inte att du riskerar att åka dit för det, men du behöver få veta vilken negativ bild av dig själv du ger.
    Nej, jag har inte fel. 
    Socialtjänsten får inte sända sekretessbelagda uppgifter till obehöriga.

www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/socialtjansten-skickade-kansliga-uppgifter-om-barn-till-fel-personer.b22d494d-5bce-4094-9a35-f71b47c5b70f

www.svd.se/a/wOnMan/kanslig-utredning-skickad-till-fel-familj

Hade aldrig hänt om de skickat REK. 

www.vlt.se/2020-04-30/handling-fran-socialtjansten-skickades-till-fel-familj
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-03 19:34:53 följande:

Nej de får inte skicka till obehöriga. Det är ingen som hävdat att det är ok att de skickar till fel person. 

Faktum kvarstår de får skicka med vanlig post. De får göra en bedömning av när rek behövs.

Konsekvensen att inte sända med REK är att försändelser når obehöriga. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?