Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Lis) skrev 2023-09-12 19:50:34 följande:
    Nu är det ju lagligt att skicka med vanlig post men det hade ju absolut varit säkrare med rek och eftersträvansvärt.

0,3% av alla brev beräknas komma bort, (2016)vet inte om rek var med när postnord genomförde sitt test för att se hur det låg till.
    Var har du fått det från att det skulle vara lagligt att skicka sekretessbelagda uppgifter med vanlig post? 

Uppgifter som kommer från Post Nord skulle jag ta med en stor nypa salt. Speciellt sådant som handlar om deras förträfflighet. Man kan lugnt utgå från ett betydande mörkertal.
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-12 19:50:34 följande:
    Nu är det ju lagligt att skicka med vanlig post men det hade ju absolut varit säkrare med rek och eftersträvansvärt.

0,3% av alla brev beräknas komma bort, (2016)vet inte om rek var med när postnord genomförde sitt test för att se hur det låg till.
    Var har du fått det från att det skulle vara lagligt att skicka sekretessbelagda uppgifter med vanlig post? 

Uppgifter som kommer från Post Nord skulle jag ta med en stor nypa salt. Speciellt sådant som handlar om deras förträfflighet. Man kan lugnt utgå från ett betydande mörkertal.
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-12 20:44:53 följande:
    Ja vad har jag påstått att jag gjort för konstruktivt?
    Du anklagar ju andra för att skriva här istället för att göra något konstruktivt. Då är det nog fler än jag som undrar vad du själv gör för något inom området. 
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-12 20:40:50 följande:
    Tänk om det fanns en leveransmetod där risken var 1 på 100 000 men det kostade 1 000 kr per försändelse. 

Det måste ju vara mycket bättre! Nu framstår plötsligt risken 1 på 10 000 som icke försumbar. Shit! Hur tänkte vi ens som godtog det?
    Ja, tänk om. 
    Fast du behöver inte tänka så mycket. Värdepost, viktiga handlingar etc har en egen tjänst med extra hög säkerhet. Den kallas för REK. Det är ju bara att använda den så har man säkerligen höjt säkerheten 100 gånger om. Att det ska vara så svårt....
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-13 19:24:58 följande:
    Läs igenom tråden igen så har du massa länkar och citat som visar på att det är ok.

Är en siffra som du tar ur luften mer relevant än en undersökning de gjort?
    Jag borde inte bli förvånad över att du tycker det med tanke på att du tycker att din åsikt att vanlig post borde vara förbjuden väger tyngre än vad lag, rekommendationer, prejudikat och rådande praxis säger....
    Nej, det är inte okej att bryta mot sekretessbestämmelserna i socialtjänstlagen. Hur kan du tro det? 

Vilken siffra tar jag ur luften menar du? Vilka siffror tar du inte ur luften? Vad har du för objektiva källor till det du påstår? 

JO hävdar att sekretessbelagd information ska skickas med REK. Det räcker för mig. 
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-13 20:03:37 följande:

Jag har inte sagt att det är ok att bryta sekretessen.
    jag säger att det är lagligt att använda vanlig post. Läs om läs rätt, du behöver nog läsa om hela tråden om du missar något så uppenbart..

1 på 25. 1 på 10 000, att rek säkerligen höjer säkerheten 100 ggr om. De är siffrorna du tagit ur luften.

Jag har inte tagit något ur luften, jag nämnde en kvalitetsundersökning postnord gjort.
    *Svenska dagbladet.

Nej JO har påpekat att det i vissa fall borde ha skickats med REK. Inte att det generellt ska göras. Det är en skillnad. 

Hur ska sekretessen upprätthållas när de totalt släpper kontrollen om vart brevet hamnar och vem som öppnar det? 

Har inte sett dig länka till någon undersökning så omöjligt att utvärdera den rörande metod, genomförande och objektivitet. 

Jag har aldrig skrivit att all post bör gå med rek. Bara att sådant som innehåller sekretessbelagd information ska skickas med rek. Det är ju bara sunt förnuft. 
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-13 20:03:37 följande:

Jag har inte sagt att det är ok att bryta sekretessen.
    jag säger att det är lagligt att använda vanlig post. Läs om läs rätt, du behöver nog läsa om hela tråden om du missar något så uppenbart..

1 på 25. 1 på 10 000, att rek säkerligen höjer säkerheten 100 ggr om. De är siffrorna du tagit ur luften.

Jag har inte tagit något ur luften, jag nämnde en kvalitetsundersökning postnord gjort.
    *Svenska dagbladet.

Nej JO har påpekat att det i vissa fall borde ha skickats med REK. Inte att det generellt ska göras. Det är en skillnad. 

Post delas frekvent ut fel. Att posta sekretesshandlingar med vanig post innebär då att soc frekvent bryter mot socialtjänstlagen.

Sekretesshandlingar ska gå rek. Vad är det annars för ide att klassa dem så? Om alla ska få tillgång till dem.
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-13 22:43:18 följande:
    Fast soc bryter ju inte mot sekretesslagen för att post överlag hamnar fel. Det är ju först när ett brev från soc med sekretessklassade handlingar hamnar fel och personen som får nån annans handlingar öppnar dem som sekretessen är bruten. Hur frekvent menar du att sekretesstämplade handlingar från soc hamnar fel?

Du är fri att tycka att de alltid ska gå med rek, så är inte reglerna, praxis, rekommendationerna i dagsläget. (Och ALLA få inte tillgång till dem om de hamnar fel, men det räcker med att en får tillgång till dem för att sekretessen bryts)
    Om soc postar handlingar som innefattar sekretess och handlingarna når fel persom är sekretessen bruten. Det är ett lagbrott.

Om praxis/traditionen är att bryta mot lagen ska man absolut ändra sitt arbetssätt. Sekretessreglerna finns av en anledning. Ingen ide att sekretessklassa handlingar om vem som helst kan läsa dem ändå. 
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-14 06:04:42 följande:
    Om jag ger min syster en kökskniv och sen dödar hon någon med den så har ett mord begåtts. 

Om jag förstår dig rätt så har jag då begått mord?
    Nej, men din syster har begått ett mord eftersom det är emot lagen att bradga någon om livet.

Om jag förstår dig rätt så tycker du inte att hon begått något mord då det i lagen inte står något om att det är olagligt att ha ihjäl någon med kniv specifikt. Bara att ha ihjäl någon. 

Du kan även bli åtald för medhjälp. 
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-14 10:57:56 följande:
    Ja OM det är så att tradition går emot lagen ska man definitivt ändra sitt arbetssätt. Så är dock inte fallet i denna frågan där både praxis, prejudikat och rekommendationer säger att vanlig post kan vara ok.

(om prejudikat såsom nyare domslut går emot lagen är kanske frågan om att lagen behöver ändras då den förmodligen är för gammal men det är en helt annan fråga och inget jag tror föreligger i detta fall)
    Som konstaterats ungefär femtioelva gånger nu är detta inte någon brottsmålsfråga utan en förvaltningsrättslig fråga. Finns inga prejudikat från någon brottsdomstol som säger att det är okej, eller inte okej. 

Det som finns är socialtjänstlagen och JOs tolkningar och bedömningar. 

Socialtjänstlagen stadgar att det råder sekretess. Kan inte bli så mycket tydligare än så. Visst om det sker än lagändring på så vis att sekretessen avskaffas finns kanske inte längre någon anledning att sända rek. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?