Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Om någon skulle tycka att jag har fel rekommenderar jag att ni läser 15 kap. 1-3 paragrafen i socialtjänstlagen. 

Den går inte att bortse från. Sekretess ska värnas och klient ska skyddas. 

Anonym (Sluta skylla ifrån dig) skrev 2023-08-11 19:22:53 följande:

Ta hand om dina barn så slipper du nojja! Hade det inte varit enklare att bara vara en okej förälder än att driva krig mot soc? 

Du är som ett litet barn som vill rättfärdiga dina misstag genom att påtala andras misstag

Men jag har inte gjort några misstag, vilket även soc konstaterat. Soc däremot verkar ha svårt för sekretessen, så där har de att lära. 
    EpicF skrev 2023-08-11 23:13:00 följande:

Ts: Du säger att du har lagen på din sida men ännu har du inre lyckas referera till att det någonstans i lagen står att det inte är lagligt att skicka med vanlig post. 

Nej, självklart ska handlingarna inte spridas eller skickas till obehöriga. Men socialtjänstlagen sprider inte handlingar som konfetti, vilket du verkar tro.
    Däremot kan det hända och har tyvärr hänt att brevet hamnat i olaga händer. Detta kan tyvärr även hända om man skickar med rek. Så det enda rätta är faktiskt att lämna ut det personligen till sin klient. 

Ok, du tycker det är bra att veta vem du har att göra med och får då reda på det genom personnumret. Så då tar du reda på personnumret till läkaren, tandläkarer, sjuksköterskor, medicinska sekreterare, personalen på din "lokala" affär, bankpersonal och alla andra du har att göra med. Rätt creepy och obehagligt faktiskt. 

Jo, jag har refererat många gånger. Lagrummet återfinns i kapitel 15 socialtjänstlagen. Det råder sekretess. JO anser att det räknas som oaktsamhet att sända sekretessklassade handlingar, då det bland annat inte sker någon ID kontroll. 

Att du anser att offentliga och allmänna uppgifter är creepy får stå för dig. 
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Lill) skrev 2023-08-14 10:51:49 följande:
    Ja du är väl den som står för anmälningarna av allt som kan tolkas som kritik?

Vi sjunker inte till din nivå.
    Menar du att jag skulle anmäla dig till soc? Misstänker du någon särskild anledning, eller varför skulle jag göra det? 

Läser man vad som står i socialtjänstlagen så framgår det att det råder sekretess. Personliga förhållanden ska inte spridas till utomstående. Den enskildas integritet ska skyddas. Det står uttryckligen att det råder tystnadsplikt.

Det säger sig självt att om man då sänder med vanlig post, flaskpost etc. Så finns en betydande risk att kommunikationen hamnar hos utomstående. Därmed sker ett lagbrott. Denna slutsats finns det många som drar, däribland JO. 

Sedan att det inte nämns explicit i lagen att det skulle vara förbjudet att sända med flaskpost, eller vanlig snigelpost är en helt annat sak. Det står inte att det är förbjudet att slå någon med ett baseball trä heller. Det är resultatet som kan följa av handligen som är olaglig. Nämligen misshandel eller dråp. Det är precis så man ska läsa socialtjänstlagen också. 

Anonym (Lis) skrev 2023-08-15 15:04:47 följande:

"Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."

Vems åsikter är det där? 
    EpicF skrev 2023-08-15 15:54:45 följande:
    Det står i socialstyrelsens handbok. 
    Jaha, men vem står för åsikterna? 
    EpicF skrev 2023-08-15 18:08:23 följande:
    Det står skrivet i socialtjänsten handbok. 
    Ja, du skrev det, men vem står för åsikterna? 
    EpicF skrev 2023-08-15 18:21:16 följande:
    Den skrev handboken. Vem trodde du? 
    Tack, så ingen speciell med andra ord. Finns ingen källa, utan bara en åsikt. Var väl det jag visste. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?