Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-08-09 20:50:11 följande:

Ts: Nej, soc sprider knte uppgifter för att de postar med vanlig post. Det postar till sin klient, helt i enlighet med lagen. 

Även om de överräcker handlingarna personligen till sin klient, eller postar REK så sprider soc information, dock till rätt mottagare.

Du har fortfarande inte förstått innebörden av ordet sprida. 

Sammanfattningsvis:

1. Det är okej att ange motpartens personnummer i kommunikation.

2. Det är inte tillåtet att sända sekretessklassad information med vanlig post. Det räknas som oaktsamhet och medför kritik från JO. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-10 11:23:30 följande:
    1. Det är ok men kan upplevas som obehagligt om du tar reda på tex En läkares eller socialarbetares personnummer och skriver med i korrespondens med dem.
    2. Det ÄR tillåtet att skicka med vanlig post.
    I fall där posten adresserats till fel adress eller där det funnits andra boenden i bostaden som absolut inte bör få tillgång till dokumenten har JO uttryckt kritik mot hur hanteringen skötts.
    Att skicka per post till klienterna innebär inte automatiskt kritik från JO.
    Hur saker upplevs är väldigt individuellt. De får väl prata med någon psykolog om de tycker det är läskigt. Det är ju samma råd jag fått här inne då de snokat reda på mitt personnummer. 
  • Meddelande borttaget
    Anonym (M) skrev 2023-08-10 22:31:33 följande:
    Gjorde du det eller hur blev det? Är väl överspelat vid det här laget om jag minns rätt.
    Nej, jag talade aldrig med någon psykolog. Har klarat mig ändå...Glad
    EpicF skrev 2023-08-11 00:03:30 följande:
    1. Ja ok är det. Men varför skulle man göra det? De är där i egenskap av tjänstemän, inte privatpersoner. 

2. Jo, det är fullt tillåtet att sända sekretessklassad information med vanlig post. Precis som det är tillåtet att skicka med rek eller lämna ut personligen om klienterna så önskar. 
    Ja, JO har kritiserat men det gör det inte mindre tillåtet. 

Nu vet jag förvisso att du aldrig kommer att hålla med i det jag skrev eftersom du anser att du har rätt. Även om lagen talar om att vi andra som gått emot dina åsikter också har rätt. 
    Är ju bra att veta vilka man har att göra med. 

Att sprida sekretessklassade handlingar till obehöriga är inte okej. Att använda sig av vanlig post räknas som oaktsamt. 

Jag har lagen på min sida. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?