• Anonym (Livin)

Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners

Jag har varit tillsammans med min partner i över två år och min partner har fortfarande kvar bilder på olika ex, tre stycken av dem, på Instagram (fem bilder). Jag känner en klump i magen varje gång jag går in på min partners Instagram och har bett om att ta bort bilderna. Hon säger att hon fortfarande vill ha kvar dem och det ledde till ett bråk. Detta var 3 månader sen. Sen dess har jag inte velat ta upp det igen men jag känner att det är viktigare för henne att ha kvar bilderna än att jag mår bra av det. 
    Är detta en icke-fråga eller är det rimligt att ta upp det igen?

• Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners
  • Anonym (lösningsfokus)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-22 22:48:55 följande:

Inte pressa för att göra på mitt vis utan att ge äkta anledningar till varför souvenirer från gamla förhållandet värderas så högt. 

Om du upplever det som "souvenirer" är det ju lätt att ta bort.
    Någon annan kan ha helt andra minnen och upplevelser av sin historia.

Man kan spara bilder och annat för att man upplever att det var en viktig period i ens liv, eller också blir man glad när man tittar på dem, kanske nostalgisk. Kanske vill man spara dem för att en gång kunna visa barnen och berätta om sitt liv.

Det finns massor av anledningar till att spara olika minnen från sitt liv, inklusive bilder från tidigare relationer och vänner.

Ser man inget värde i dem kan man naturligtvis bara ta bort och slänga.
    Ser man ett värde så är det rimligt att spara dem så länge man vill.

Varför ska jag som partner lägga sig i det beslutet för någon jag är ihop med?
    Jag har noll och intet med detta att göra.

• Lainie Kennedy
    Anonym (Livin) skrev 2023-02-21 14:27:40 följande:

Anonym (du) - ja, absolut att jag kan jobba på mig själv. men både hon och jag använder Instagram rätt mycket och har mycket kontakt över Instagram. det är inte så att jag är inne på hennes Instagram stup i kvarten men när jag väl är så önskar jag att jag inte behövde se det. och faktum är att jag tar aktivt avstånd från att gå in på hennes Instagram och det är det jag tycker är sorgligt, att jag har kommit till en punkt där jag inte vill vara inne på min flickväns Instagram. är det då verkligen konstigt att jag ber henne ta bort bilderna på hennes ex för min skull? 

Det är du som har problemet. Lös det istället för att försöka få henne till att tillfälligt dölja det. Om det är så hemskt att hon har bilderna kan du be att ni kommunicerar någon annanstans istället. Du kan till och med avfölja henne och aldrig mer behöva se bilderna, precis som om hon hade haft dem i ett traditionellt fotoalbum. Du kan inte radera hennes ex och hon ska inte behöva redigera sitt liv för att du inte kan hantera det.
  • Anonym (Jz)
    Anonym (lösningsfokus) skrev 2023-02-23 09:28:14 följande:

Om du upplever det som "souvenirer" är det ju lätt att ta bort.
    Någon annan kan ha helt andra minnen och upplevelser av sin historia.

Man kan spara bilder och annat för att man upplever att det var en viktig period i ens liv, eller också blir man glad när man tittar på dem, kanske nostalgisk. Kanske vill man spara dem för att en gång kunna visa barnen och berätta om sitt liv.

Det finns massor av anledningar till att spara olika minnen från sitt liv, inklusive bilder från tidigare relationer och vänner.

Ser man inget värde i dem kan man naturligtvis bara ta bort och slänga.
    Ser man ett värde så är det rimligt att spara dem så länge man vill.

Varför ska jag som partner lägga sig i det beslutet för någon jag är ihop med?
    Jag har noll och intet med detta att göra.

Det är just det som är problemet, att hysa nostalgi för gamla förhållanden. Det är någonting man måste låta bli i ett seriöst förhållande tycker jag. Jag menar inte att man måste bränna bilder men lägga dem undan så att nya partnern inte har dem framför näsan. Och inte bläddra i dem alltför ofta.
    Vill man ha fullständig autonomi kring hur lägenheten ska inredas då ska man bo ensam eler med en rumskompis. Ett samboskap handlar om gemensam nuet och framtid och för det offrar man en del av sin självständighet.
  • Anonym (du)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-23 09:59:41 följande:
    Det är just det som är problemet, att hysa nostalgi för gamla förhållanden. Det är någonting man måste låta bli i ett seriöst förhållande tycker jag. Jag menar inte att man måste bränna bilder men lägga dem undan så att nya partnern inte har dem framför näsan. Och inte bläddra i dem alltför ofta.
    Vill man ha fullständig autonomi kring hur lägenheten ska inredas då ska man bo ensam eler med en rumskompis. Ett samboskap handlar om gemensam nuet och framtid och för det offrar man en del av sin självständighet.
    Jag håller inte alls med här. Varje relation man haft, oavsett om det är en vän, familjemedlem eller partner, och oavsett om den relationen var lång eller kort, så har den gjort nåt slags avtryck i ens liv och bidragit till den person man är och blir. Så att minnas dem på något sätt, ibland med glädje, ibland med andra känslor, är helt normalt och borde inte vara problematiskt för en ny partner. 

Att ha bilder kvar på sina sociala medier är inte att ha dem under näsan på partnern, eftersom partnern behöver aktivt gå in på ens sida för att se ens gamla bilder. Och det behöver ju partnern inte göra om de där bilderna är så jobbiga. Helt valfritt.

Jag offrar bara den självständighet som jag själv väljer för ett samboskap. Absolut inte för att tillgodose min partners osäkerhet och behov av kontroll. Skulle aldrig kräva det av min partner heller. 
  • Anonym (lösningsfokus)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-23 09:59:41 följande:

Nej det är inte nödvändigtvis nostalgi för ett gammalt förhållande utan för en period i livet, ljusa fina minnen som man har glädje av.

Håller helt med om att man inte behöver sätta upp tavlor hemma eller ha fotoalbum liggande på köksbordet. 

Här pratar vi dock inte om inredning, foton på väggarna eller album liggande i det gemensamma hemmet. Det handlar om en persons privata bildsamling.

Jag anser inte att det är min ensak alls vad partnern har för minnen sparade, bilder eller annat. Det vore både märkligt och bisarrt att tvinga någon att göra sig av med gamla minnen för att JAG har problem med dessa. Det är ju något jag själv får hantera i så fall.

I TS fall är det så enkelt som att låta bli att gå in på partnerns Instagram, eller låta bli att titta på just de bilderna. Eftersom hon uppdaterar väldigt sällan borde det vara ett ickeproblem.

Givetvis kan man ha olika åsikter om detta.
    Om någon har problem med mitt förflutna och mår dåligt av det så ska vi nog inte vara ihop. Jag skulle inte heller välja att vara ihop med någon som vill kontrollera vilka bilder och minnen jag väljer att spara från mitt liv innan vi träffades.
    Vissa bilder kommer jag säkert ändå att göra mig av med men det är helt mitt val, ingen annans.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-22 22:48:55 följande:

Inte pressa för att göra på mitt vis utan att ge äkta anledningar till varför souvenirer från gamla förhållandet värderas så högt. 

Hade du resonerat på samma sätt om det var en dagbok?
  • Anonym (jury)

Varför alls jämföra privata fotoalbums och souvenirs som står på bokhyllan med postande på sociala medier? Hela iden med sociala medier är ju att det inte skall vara privat utan att man vill presentera en tillrättalagd bild av sig själv för en bredare bekantskapskrets. Det är ju den offentlighetsaspekt som gör att TS kan ifrågasätta partnerns behov av att visa fram tidigare partners till alla som vill se. Hon kunde ju bara göra bilderna privata om det var bara var för att hon ville ha kvar bilderna som privata minnen. Men när hon inte gör det ligger det onekligen ett budskap i det, som med rätta kan tänkas irritera TS

• LFF
    Anonym (jury) skrev 2023-02-23 11:02:47 följande:

Varför alls jämföra privata fotoalbums och souvenirs som står på bokhyllan med postande på sociala medier? Hela iden med sociala medier är ju att det inte skall vara privat utan att man vill presentera en tillrättalagd bild av sig själv för en bredare bekantskapskrets. Det är ju den offentlighetsaspekt som gör att TS kan ifrågasätta partnerns behov av att visa fram tidigare partners till alla som vill se. Hon kunde ju bara göra bilderna privata om det var bara var för att hon ville ha kvar bilderna som privata minnen. Men när hon inte gör det ligger det onekligen ett budskap i det, som med rätta kan tänkas irritera TS

Alla har inte sociala medier för att via en tillrättalagd bild av sig själva. Mina sociala medier är stängda för "kreti och pleti" och det är bara vänner som jag delar bilder med. Alla bilder är en del av mitt liv och inget som ska redigeras bort för att passa någon annan. 
  • Anonym (du)
    Anonym (jury) skrev 2023-02-23 11:02:47 följande:

Men sociala medier förnyas ju hela tiden, för att se gammalt flöde måste man oftast scrolla långt bak i flödet. Och för att kolla i album måste man aktivt gå in på personens sida och sen i albumen. Har man problem med detta så kan man enkelt låta bli att scrolla i flödet eller kolla i albumen. 

Sen om man går runt och funderar på vad utomstående eventuellt tänker om att nån har bilder på gamla ex, så skulle jag strunta i det. Det borde vara känt för dem man känner att exen finns och känner man inte till det så kan ju personen på bilden vara precis vem som helst. 

Om TS flickvän gjorde bilderna privata så skulle han säkert hitta nåt problem med det också, varför mörkar du vad du har för bilder? Eftersom detta inte handlar om bilderna utan om TS känslor som han verkar tycka att flickvännen ska ta ansvar för genom att han får kontrollerar henne på olika sätt. 
  • Anonym (Jz)
    Anonym (lösningsfokus) skrev 2023-02-23 10:11:15 följande:

Nej det är inte nödvändigtvis nostalgi för ett gammalt förhållande utan för en period i livet, ljusa fina minnen som man har glädje av.

Håller helt med om att man inte behöver sätta upp tavlor hemma eller ha fotoalbum liggande på köksbordet. 

Här pratar vi dock inte om inredning, foton på väggarna eller album liggande i det gemensamma hemmet. Det handlar om en persons privata bildsamling.

Jag anser inte att det är min ensak alls vad partnern har för minnen sparade, bilder eller annat. Det vore både märkligt och bisarrt att tvinga någon att göra sig av med gamla minnen för att JAG har problem med dessa. Det är ju något jag själv får hantera i så fall.

I TS fall är det så enkelt som att låta bli att gå in på partnerns Instagram, eller låta bli att titta på just de bilderna. Eftersom hon uppdaterar väldigt sällan borde det vara ett ickeproblem.

Givetvis kan man ha olika åsikter om detta.
    Om någon har problem med mitt förflutna och mår dåligt av det så ska vi nog inte vara ihop. Jag skulle inte heller välja att vara ihop med någon som vill kontrollera vilka bilder och minnen jag väljer att spara från mitt liv innan vi träffades.
    Vissa bilder kommer jag säkert ändå att göra mig av med men det är helt mitt val, ingen annans.

Jag drog en paralell med vardagsrummet just eftersom sociala medier är inte en privat samling, utan ett sätt att presentera sig för omvärlden. Alla kompisar på sociala medier kan se bilderna.
    Man FÅR ha problem med att ens partner paraderar gamla minnen för omvärlden. Man får ta plats och uttrycka sina åsikter, man SKA faktiskt göra det. Sen är det såklart den andres beslut att ta bort eller behålla foton, men jag ser ingen vettig anledning till att trotsa och ha dem kvar. Det du beskriver till exempel är mer en principsak, du vill inte bli tillsagd vad du ska göra. Fast det handlar inte om det, det handlar om att din partner störs av något som borde inte ha särskilt stort sentimental värde för dig vid det här läget. Man kan helt enkelt ladda ner foton och spara dem någonstans i stället, om nu det verkligen handlar bara om att man vi ha kvar dem som en privatsamling.
    Du kanske tycker att man inte har rätt att störa sig på gamla minnen eftersom det är ett uttryck för svartsjuka. Fast, svartsjuka är en naturlig känsla när man har starka känslor för någon. Det är lätt att inte vara svartsjuk när man ser relationen som utbytbar. Liksom alla andra negativa känslor, som tex ilska, inte all svartjuka är patologisk.
Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners