Anonym (lösningsfokus) skrev 2023-02-23 10:11:15 följande:
Nej det är inte nödvändigtvis nostalgi för ett gammalt förhållande utan för en period i livet, ljusa fina minnen som man har glädje av.
Håller helt med om att man inte behöver sätta upp tavlor hemma eller ha fotoalbum liggande på köksbordet.
Här pratar vi dock inte om inredning, foton på väggarna eller album liggande i det gemensamma hemmet. Det handlar om en persons privata bildsamling.
Jag anser inte att det är min ensak alls vad partnern har för minnen sparade, bilder eller annat. Det vore både märkligt och bisarrt att tvinga någon att göra sig av med gamla minnen för att JAG har problem med dessa. Det är ju något jag själv får hantera i så fall.
I TS fall är det så enkelt som att låta bli att gå in på partnerns Instagram, eller låta bli att titta på just de bilderna. Eftersom hon uppdaterar väldigt sällan borde det vara ett ickeproblem.
Givetvis kan man ha olika åsikter om detta.
Om någon har problem med mitt förflutna och mår dåligt av det så ska vi nog inte vara ihop. Jag skulle inte heller välja att vara ihop med någon som vill kontrollera vilka bilder och minnen jag väljer att spara från mitt liv innan vi träffades.
Vissa bilder kommer jag säkert ändå att göra mig av med men det är helt mitt val, ingen annans.
Jag drog en paralell med vardagsrummet just eftersom sociala medier är inte en privat samling, utan ett sätt att presentera sig för omvärlden. Alla kompisar på sociala medier kan se bilderna.
Man FÅR ha problem med att ens partner paraderar gamla minnen för omvärlden. Man får ta plats och uttrycka sina åsikter, man SKA faktiskt göra det. Sen är det såklart den andres beslut att ta bort eller behålla foton, men jag ser ingen vettig anledning till att trotsa och ha dem kvar. Det du beskriver till exempel är mer en principsak, du vill inte bli tillsagd vad du ska göra. Fast det handlar inte om det, det handlar om att din partner störs av något som borde inte ha särskilt stort sentimental värde för dig vid det här läget. Man kan helt enkelt ladda ner foton och spara dem någonstans i stället, om nu det verkligen handlar bara om att man vi ha kvar dem som en privatsamling.
Du kanske tycker att man inte har rätt att störa sig på gamla minnen eftersom det är ett uttryck för svartsjuka. Fast, svartsjuka är en naturlig känsla när man har starka känslor för någon. Det är lätt att inte vara svartsjuk när man ser relationen som utbytbar. Liksom alla andra negativa känslor, som tex ilska, inte all svartjuka är patologisk.