• Anonym (Livin)

Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners

Jag har varit tillsammans med min partner i över två år och min partner har fortfarande kvar bilder på olika ex, tre stycken av dem, på Instagram (fem bilder). Jag känner en klump i magen varje gång jag går in på min partners Instagram och har bett om att ta bort bilderna. Hon säger att hon fortfarande vill ha kvar dem och det ledde till ett bråk. Detta var 3 månader sen. Sen dess har jag inte velat ta upp det igen men jag känner att det är viktigare för henne att ha kvar bilderna än att jag mår bra av det. 
    Är detta en icke-fråga eller är det rimligt att ta upp det igen?

• Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners
  • Anonym (xxx)
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 16:48:36 följande:
    Eller så vill han hålla koll. 
    Eller så vill hon hålla koll. Det är väl så här svartsjuka ser ut?
  • Anonym (Livin)

skriv gärna "TS" för mig och "hon" för min flickvän, väldigt förvirrande annars. 

Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 16:50:42 följande:
    Eller så vill hon hålla koll. Det är väl så här svartsjuka ser ut?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Livin) skrev 2023-02-21 16:55:01 följande:

skriv gärna "TS" för mig och "hon" för min flickvän, väldigt förvirrande annars. 

Om du läst inlägget jag svarade på så förstår du vem jag menar. 
  • LFF

För mig är det helt orimligt att någon annan ska ha synpunkter på vilka bilder jag har upplagda på sociala medier. Bilderna är en del av mitt liv och något jag valt att dela där och då. 

Självklart tycker dina vänner och släktingar att du har rätt eftersom de ser att du mår dåligt och de inte vill att du ska göra det. 

Varför påverkas du så pass av att din flickvän haft ett kärleksliv innan dig?

• Anonym (Given)
    LFF skrev 2023-02-21 16:57:30 följande:

För mig är det helt orimligt att någon annan ska ha synpunkter på vilka bilder jag har upplagda på sociala medier. Bilderna är en del av mitt liv och något jag valt att dela där och då. 

Självklart tycker dina vänner och släktingar att du har rätt eftersom de ser att du mår dåligt och de inte vill att du ska göra det. 

Varför påverkas du så pass av att din flickvän haft ett kärleksliv innan dig?

Men hur svårt ska det vara att fatta!?!!
    Han påverkas inte av att hon har haft ett liv innan. Han påverkas av _att det är viktigt för henne att alla andra fotfarande ska kunna se när hon göttar sig med sina ex_

Att det ska vara så jävla svårt att sätta sig in i hur en annan person känner!! 🤦?♂️
  • Anonym (B)
    Anonym (Given) skrev 2023-02-21 17:02:49 följande:
    Men hur svårt ska det vara att fatta!?!!
    Han påverkas inte av att hon har haft ett liv innan. Han påverkas av _att det är viktigt för henne att alla andra fotfarande ska kunna se när hon göttar sig med sina ex_

Att det ska vara så jävla svårt att sätta sig in i hur en annan person känner!! 🤦?♂️
    TS är en hon :) och jag håller med dig! Hur svårt ska det vara liksom.
  • Anonym (Livin)

Hur jag har uppfattat mina samtal med mina närstående så bottnar inte mitt problem endast i mig själv som många antyder (men det gör det såklart till viss del). Som jag uppfattar det är det också en norm. När man skaffar en ny partner bryter man banden med de gamla och jag tror att eftersom att min partner inte har gjort det och fortsatt har bilder så känns det konstigt eftersom att jag har uppfattningen av att det inte är så man gör. Mina närstående tycker att det är konstigt och säger det inte (endast) för att jag är ledsen utan också för att för dem handlar det om att respektera sin nya partner. Att den inte skall behöva se gamla bilder av ex. Jag vill inte bagatellisera det faktum att det faktiskt är jag som känner att det är jobbigt men jag bara menar att som jag ser det så finns det också en norm om att hålla visst avstånd till ex pga respekt till sin nuvarande partner. Jag skulle absolut ta bort bilder för den jag är tillsammans med och jag har slutat ha kontakt med mitt ex i respekt för min nuvarande partner. Jag hade sett det som en självklarhet men det kanske är toxiskt?? 

• Anonym (B)
    Anonym (Livin) skrev 2023-02-21 17:13:30 följande:

Hur jag har uppfattat mina samtal med mina närstående så bottnar inte mitt problem endast i mig själv som många antyder (men det gör det såklart till viss del). Som jag uppfattar det är det också en norm. När man skaffar en ny partner bryter man banden med de gamla och jag tror att eftersom att min partner inte har gjort det och fortsatt har bilder så känns det konstigt eftersom att jag har uppfattningen av att det inte är så man gör. Mina närstående tycker att det är konstigt och säger det inte (endast) för att jag är ledsen utan också för att för dem handlar det om att respektera sin nya partner. Att den inte skall behöva se gamla bilder av ex. Jag vill inte bagatellisera det faktum att det faktiskt är jag som känner att det är jobbigt men jag bara menar att som jag ser det så finns det också en norm om att hålla visst avstånd till ex pga respekt till sin nuvarande partner. Jag skulle absolut ta bort bilder för den jag är tillsammans med och jag har slutat ha kontakt med mitt ex i respekt för min nuvarande partner. Jag hade sett det som en självklarhet men det kanske är toxiskt?? 

Nej det är inte toxic.. Och det handlar absolut om respekt för sin partner. Dina känslor är rimliga i detta.
  • Anonym (Livin)
    Anonym (B) skrev 2023-02-21 17:21:20 följande:
    Nej det är inte toxic.. Och det handlar absolut om respekt för sin partner. Dina känslor är rimliga i detta.
    Om jag skulle säga något, vad hade då ens varit rimligt att säga? Jag vill ju inte bråka, men om jag skulle ta upp det skulle det nog bli känsligt snabbt 
  • Anonym (B)

TS undvika bråk kanske du inte kan göra, du kan bara försöka formulera dig bra genom att uttrycka hur det får dig att känna, använda JAG-form istället för DU-form. Alltså lägg mer vikt på hur det får dig att känna istället för att endast be henne ta bort bilderna. 

Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners