• Anonym (Livin)

Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners

Jag har varit tillsammans med min partner i över två år och min partner har fortfarande kvar bilder på olika ex, tre stycken av dem, på Instagram (fem bilder). Jag känner en klump i magen varje gång jag går in på min partners Instagram och har bett om att ta bort bilderna. Hon säger att hon fortfarande vill ha kvar dem och det ledde till ett bråk. Detta var 3 månader sen. Sen dess har jag inte velat ta upp det igen men jag känner att det är viktigare för henne att ha kvar bilderna än att jag mår bra av det. 
    Är detta en icke-fråga eller är det rimligt att ta upp det igen?

• Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners
  • Anonym (jury)

Tycker det är lite respektlöst att behålla bilder av tidigare partners på sociala medier, när ens nuvarande partner har uttryckt sitt ogillande. Speciellt om dessa bilder bara föreställer exet, och inte berättar någon annan historia utöver det. Själva bilderna kan ju sparas privat offline, men måste inte visas fram till hela världen.

Men när TS har påpekat sitt ogillande, och partnern väljer att ignorera detta finns det inte mycket annat att göra än konstatera att partnern ser annorlunda på saken.

• Anonym (What)

Om man inte är runt 15 år gammal så har de flesta personer ex. Dessa ex har spelat roll i ens utveckling och försvinner inte för att bilder på dem tas bort.

TS ska sluta hänga upp sig på bilder på hennes tjejs Instagram. Jag tycker att det både är fånigt och bisarrt att man ska radera hela sitt digitala "liv" av personer som en gång i tiden var viktiga för sin partner, bara för att man blir svartsjuk själv.

Acceptera att din tjej har ex och att det är du som gäller nu. Förstår mig verkligen inte på sån svartsjuka. På min mans fb har det alltid funnits bilder på honom och hans ex men vem fasen bryr sig - han är tillsammans med mig och vi lever inte heller dessutom på internet.

Hantera din svartsjuka TS - där ligger det verkliga problemet.

• Anonym (Jz)

Sambo och jag hade liknande diskussion innan vi flyttade ihop och kom överens över att inga bilder, brev eller någonting som direkt associeras med exar får finnas i lägenheten. Man kan ha det i förrådet om man vill men inte synligt för den andre att titta på varje dag. Det verkar som att instagram är lite som vardagsrum för er. Det är en smaksak men min tolkning av din situation är att det är olika saker att ha haft ett kärleksliv innan och att påminna sin partner om tidigare kärleksliv dagligen. Jag tycker att hon borde ta bort bilderna.

• LFF
    Anonym (Given) skrev 2023-02-21 17:02:49 följande:
    Men hur svårt ska det vara att fatta!?!!
    Han påverkas inte av att hon har haft ett liv innan. Han påverkas av _att det är viktigt för henne att alla andra fotfarande ska kunna se när hon göttar sig med sina ex_

Att det ska vara så jävla svårt att sätta sig in i hur en annan person känner!! 🤦?♂️
    Hur svårt ska det vara att fatta att man bör kunna hantera att en person inte vill ta ner bilder från sina sociala medier på sitt tidigare liv? Om man inte kan hantera det, bli tillsammans med någon som tänker lika som du själv. 

Jag förstår inte detta att inte kunna se bilder på någons ex, att man inte ska kunna få vara vänner med sitt ex etc. Bara för att kärleken mellan två personer tagit slut behöver inte vänskapen ha tagit slut. 

Mår man dåligt av att se bilder, jobba med det. Tvinga inte någon att ta bort bilder bara för att du inte klarar av dem. Hitta andra sätt att kommunicera än via sociala medier med era partners!

Och TS är en hon även om det inte spelar någon som helst roll för diskussionen för den är lika illa oavsett kön på den inblandade. 
  • LFF
    Anonym (Livin) skrev 2023-02-21 17:13:30 följande:

Hur jag har uppfattat mina samtal med mina närstående så bottnar inte mitt problem endast i mig själv som många antyder (men det gör det såklart till viss del). Som jag uppfattar det är det också en norm. När man skaffar en ny partner bryter man banden med de gamla och jag tror att eftersom att min partner inte har gjort det och fortsatt har bilder så känns det konstigt eftersom att jag har uppfattningen av att det inte är så man gör. Mina närstående tycker att det är konstigt och säger det inte (endast) för att jag är ledsen utan också för att för dem handlar det om att respektera sin nya partner. Att den inte skall behöva se gamla bilder av ex. Jag vill inte bagatellisera det faktum att det faktiskt är jag som känner att det är jobbigt men jag bara menar att som jag ser det så finns det också en norm om att hålla visst avstånd till ex pga respekt till sin nuvarande partner. Jag skulle absolut ta bort bilder för den jag är tillsammans med och jag har slutat ha kontakt med mitt ex i respekt för min nuvarande partner. Jag hade sett det som en självklarhet men det kanske är toxiskt?? 

Nej, det är inte "norm" att bryta helt med sina ex när det tagit slut bara för att man inte har barn ihop. 

Nej, det är inte "norm" att man raderar sitt tidigare liv på sociala medier när det tagit slut med någon.

Nej, det är inte respektlöst att ha kvar bilder från sitt tidigare liv på sociala medier när man träffar någon ny. 

Varför har du slutat att ha kontakt med ditt ex om ni kunde vara vänner innan du gick in i en ny relation? Varför tycker du det är ett tecken på respekt att ge upp en vänskap bara för att ni haft en kärleksrelation?
  • Anonym (What)
    Anonym (Given) skrev 2023-02-21 17:02:49 följande:
    Men hur svårt ska det vara att fatta!?!!
    Han påverkas inte av att hon har haft ett liv innan. Han påverkas av _att det är viktigt för henne att alla andra fotfarande ska kunna se när hon göttar sig med sina ex_

Att det ska vara så jävla svårt att sätta sig in i hur en annan person känner!! 🤦?♂️
    Osäkerheten bubblar igenom. Så TS tjej ska ta bort bilderna för att någon kanske går in på tjejens Instagram, ser en bild på ett ex och har en åsikt? Är inte hennes åsikt viktigare - att hon vill ha kvar dem?

Jag skulle sett det som ett otroligt oattraktivt drag om min sambo bråkade med mig om några bilder på internet, herregud.
  • Anonym (du)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-22 01:00:10 följande:

Sambo och jag hade liknande diskussion innan vi flyttade ihop och kom överens över att inga bilder, brev eller någonting som direkt associeras med exar får finnas i lägenheten. Man kan ha det i förrådet om man vill men inte synligt för den andre att titta på varje dag. Det verkar som att instagram är lite som vardagsrum för er. Det är en smaksak men min tolkning av din situation är att det är olika saker att ha haft ett kärleksliv innan och att påminna sin partner om tidigare kärleksliv dagligen. Jag tycker att hon borde ta bort bilderna.

Men om n i inte varit överens om detta då? Hade då den ena kunnat tvinga den andra att tex inte ens ha saker kvar i förrådet, utan slänga helt? Hade ni gått med på det då? Jag hade aldrig gått med på det, utan i så fall börjat fundera över hela relationen. 

Det är ingen som påminner TS dagligen, han väljer själv att gå in på flickvännens IG och kolla och irritera sig på bilderna. Ungefär som om din partner dagligen gått ned i förrådet och kollat på ev grejer du sparat där, irriterat sig och börjat kräva att de ska slängas. När hen enkelt bara kunnat låta bli att gå ned där och rota i dina saker. 
  • Anonym (Jz)
    Anonym (du) skrev 2023-02-22 09:38:30 följande:
    Men om n i inte varit överens om detta då? Hade då den ena kunnat tvinga den andra att tex inte ens ha saker kvar i förrådet, utan slänga helt? Hade ni gått med på det då? Jag hade aldrig gått med på det, utan i så fall börjat fundera över hela relationen. 

Det är ingen som påminner TS dagligen, han väljer själv att gå in på flickvännens IG och kolla och irritera sig på bilderna. Ungefär som om din partner dagligen gått ned i förrådet och kollat på ev grejer du sparat där, irriterat sig och börjat kräva att de ska slängas. När hen enkelt bara kunnat låta bli att gå ned där och rota i dina saker. 

Nja, instagram är en form av utåt presentation för omvärlden. Inte alls källare. 

Hade min sambo och jag varit oense så skulle jag pressa henne för att förstå varför är det viktigt att ha en fotoalbum med foton på exet, eller tavla de har köpt tillsammans. Om anledningen skulle vara att hon såg det som kränkning av hennes individualism då skulle jag tolka det som att vi är på olika nivåer när det gäller hängivenhet i en relation, att jag egentligen behöver någon med andra värderingar.

• frumamma

Min nuvarande har uppsatt en stor canvastavla från hans och hans ex vigsel - en typisk familjebild med de två och deras två barn. Jag har sagt åt honom att han INTE ska ta ner den för min skull, utan enbart om han känner att han vill. Han får alltså ha den uppe. För det var ju en underbar dag för dem, deras bröllop / dop för ena barnet. Däremot... Det är ett ex till honom av en anledning. Just därför är jag trygg med att den är där på väggen. 

• Anonym (Livin)

Alla verkar verkligen se på detta helt olika. Jag behöver absolut jobba på att inte tycka att det är så jobbigt som jag gör och det ska jag verkligen göra. Har fått tips och råd från en vän som har varit i öppet förhållande i flera år och även hon tycker att det är stundvis jobbigt med vissa saker men har en accepterande syn. Det ska jag sträva efter att göra. Tills vidare är det bästa för mig att inte ta del av hennes Instagram och kommer därför att avfölja. Tror jag alltid kommer tycka det är jobbigt att se bilder på ex men jag hoppas att det kan ändras. Jag ska inte be henne göra något utan bara informera att i nuläget känns det jobbigt och att det är bäst om hon har sin privata Instagram för sig själv. 

Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners