• Anonym (Livin)

Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners

Jag har varit tillsammans med min partner i över två år och min partner har fortfarande kvar bilder på olika ex, tre stycken av dem, på Instagram (fem bilder). Jag känner en klump i magen varje gång jag går in på min partners Instagram och har bett om att ta bort bilderna. Hon säger att hon fortfarande vill ha kvar dem och det ledde till ett bråk. Detta var 3 månader sen. Sen dess har jag inte velat ta upp det igen men jag känner att det är viktigare för henne att ha kvar bilderna än att jag mår bra av det. 
    Är detta en icke-fråga eller är det rimligt att ta upp det igen?

• Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners
  • Anonym (lösningsfokus)

Det är egentligen inte bilderna som är problemet utan själva osäkerheten och kontrollbehovet. När man varit vuxen ett tag är det rimligt och naturligt att man levt ett liv och haft relationer.

Den känsla som ts och en del andra ger uttryck för svartsjuka och ett kontrollbehov, en slags äganderätt som ska sträcka sig tillbaka tills innan man ens kände varandra.
    Detta är osunt och något man kan behöva få hjälp med att hantera, annars blir relationen osund.

Gränsen för respekt är att inte ständigt prata om ett ex, jämföra sin nuvarande med ett ex eller liknande. Lite fingertoppskänsla får man ha, det varierar säkert.

• Anonym (Jz)
    Anonym (du) skrev 2023-02-22 11:36:36 följande:
    Det är helt fritt val att gå in på någons IG medvetet och kolla gamla bilder. I flödet ser man inte de gamla bilderna om man inte aktivt letar upp dem.

Hade någon pressat mig att förstå att jag skulle slänga saker som jag vill ha kvar så skulle jag inte flyttat ihop med den personen, troligen inte fortsatt relationen. Exakt det, olika värderingar. Och så verkar det vara med TS också, och kanske dags för flickvännen att dumpa den kontrollerande TS.  

Ja du, man kan se det också som att den som håller krampaktigt fast till gamla bilder vägrar ge sig fullt i den nya relationen. 

Jag har också varit inom citationstecken liberal när jag var yngre. Sedan när jag ville stadga mig då insåg jag att vissa kontakter låter man svalna och vissa saker lägger man lite undan när livet med den nya partnern har etablerat sig. Egentligen handlade det om att jag kände att jag ger upp min identitet om jag kompromissar minsta lilla. Fast det är egentligen precis det riktigt kärlek handlar om, att förstå den andra och ge och ta. 

• vampyria2

pappan till mitt yngsta barn har en mapp på Facebook som heter ?familjen?, där finns många bilder ifrån vår tid tillsammans. Jag finns även med på flera andra.
    jag har även jag kvar kort på honom och andra ex jag har haft efter honom, är 14 år sedan det tog slut mellan oss.

han träffade den han är tillsammans med nu redan innan vi blev ett par, nu är vi alla vänner och har alltid sett till att vårat barn har det så bra som ett barn kan ha det.

min sambo sen fyra år har vett nog att inte bry sig om det som har hänt, de sakerna har ju format mig till den jag är.

lägg ner den svartsjuka , hade han velat vara med henne hade han inte varit med dig nu, hon är han förflutna 😊❤️

• Anonym (Jz)
    LFF skrev 2023-02-22 12:05:05 följande:
    Varför pressa? Om du inte klarar av det och din partner vill ha kvar saker från sina tidigare relationer så är det ju bara att avsluta om man störs så? 
    Ja, till slut kan det leda till att man går skilda vägar. Men man försöker förstå varandra först. Eller så kan man vara en principfast individualist med en rad halvdana tidigt avslutade relationer bakom sig. 
  • Anonym (HH)

Märkligt att hon i alla fall inte kan göra bilderna privata. Att vilja spara dem för sin egen skull är inget konstigt tycker jag. 

• Anonym (Jz)
    Anonym (du) skrev 2023-02-22 11:50:24 följande:
    Min man har fortfarande en present från en tidigare flickvän/sambo kvar. Det är en fin sak som betyder mycket för honom, han använder den nästan dagligen. Jag har inga som helst problem med varken saken, eller att han har den kvar och använder den. Jag vet att det är mig han väljer att leva med, men att även hon var viktig och en del av hans liv en gång för länge sen. Och att den där saken hon gav honom är en riktigt fin och bra sak som han vill ha kvar och använda. 

Jag har också fått en sak av min nuvarande man som jag är väldigt glad för och använder dagligen. Om vi skulle skiljas och jag träffade en ny skulle jag aldrig i helvete göra mig av med den för att tillfredsställa nån svartsjuk partner. 
    Jag har också en sak jag använder dagligen som jag fick av mitt ex. Min sambo har inga problem med det. Men skulle hon ha det, och säg skänka mig en likvärdig sak  då skulle jag byta ut det utan att blinka. Det finns ingenting sentimentalt kopplad till den saken längre och därför skulle det vara helt oproblematiskt. 
  • Anonym (Vuxen man)

Jag är en vuxen man och hade därmed bara tagit bort bilderna på min expartner om min expartner visat sig vara ett riktigt r*vh*l.

Min nuvarande får ha vilka bilder hon vill uppe med vem hon vill utan att jag ägnar det en tanke.

Om någon hade insisterat på att jag skulle ta bort gamla bilder så hade det varit en stor varningsflagga och jag hade dumpat omedelbart.

Det är skönt att vara en vuxen man. Hjärta

• LFF
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-22 17:45:05 följande:
    Ja, till slut kan det leda till att man går skilda vägar. Men man försöker förstå varandra först. Eller så kan man vara en principfast individualist med en rad halvdana tidigt avslutade relationer bakom sig. 
    Tja, har 20 år som sambo med att vara "principfast individualist" eftersom han förstod att exet inte var ett hot även fast vi fortfarande var (och är) vänner. 

Ja, man försökerförstå varandra, så varför vill du då pressa din partner till att göra på ditt vis? Varför så svårt att vara ok med att det är dig hon vill ha och inte exet även fast bilder från hennes tidigare liv ligger kvar?
  • Anonym (Jz)
    LFF skrev 2023-02-22 21:56:44 följande:
    Tja, har 20 år som sambo med att vara "principfast individualist" eftersom han förstod att exet inte var ett hot även fast vi fortfarande var (och är) vänner. 

Ja, man försökerförstå varandra, så varför vill du då pressa din partner till att göra på ditt vis? Varför så svårt att vara ok med att det är dig hon vill ha och inte exet även fast bilder från hennes tidigare liv ligger kvar?

Inte pressa för att göra på mitt vis utan att ge äkta anledningar till varför souvenirer från gamla förhållandet värderas så högt. 

• Anonym (jury)

Skulle gissa på att TS och partnern är rätt så unga och att partnerns relation till dessa 3 ex som hon visar fram på sitt insta har varit rätt så kortvariga. Därför tycker jag inte man kan betrakta det som ett privat minnesalbum och mer som skryt omkring hur populär hon är, som hon väljer att visa fram när hon presenterar sig för omvärlden. Det underliggande budskapet till omvärlden är att TS är en i raden av hennes bekantskaper och snart kommer att figurera på hennes insta som ett fjärde ex.

Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners