• Anonym (orolig mamma)

Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land

Hej,

Jag och mitt ex har en son på 1.5 år. Vi bodde i EU land A under graviditet och mammaledighet. Därefter fick han jobb i EU land B och jag skulle tillbaka till mitt jobb i Sverige. Han skrev på papper om att sonen fick flytta med mig men det var mycket fram och tillbaka med det och när jag satt på planet så skrev han att han inte ger sitt samtycke till flytten. 

Jag skriver in sonen i Sverige och därefter så skriver han på papper till förskolan. Jag åker ner till honom 1 vecka 1 gång i månaden så sonen får träffa sin pappa i sammanlagt 4 månader. Jag använder all min semester och betalar ur egen ficka. Därefter så åker pappan till Sverige och hälsar på sonen i ca 10 dagar i två månader i sträck, osv. Alltså umgänge har skett men pappan har vägrat vara ensam med sonen och har tillbringat sammanlagt 24h ensam, jag är alltså alltid med vid umgänge - på pappans begäran-. 

Nu vill pappan att sonen ska bo 50% hos honom i EU land B och föreslår varannan månad. Jag har sagt nej och nu anklagar han mig för kidnappning, att jag försöker ta sonen ifrån honom, osv. Eftersom sonen är så liten så kan han inte flyga ensam, en förälder måste flyga med honom. Vidare så tycker jag att det är orimligt att sonen ska behöva byta land, hem, förälder, skola, lärare, vänner och rutiner varannan vecka bara för att vi vuxna inte vill bo i samma land. 

Värt att nämna är att jag lämnade honom pga mycket psykisk misshandel och det är därför extremt svårt för oss att kommunicera. Dock vill jag också säga att jag tycker att pappa har en fin kontakt med sin son och jag vill att de ska kunna ses och bygga en stark relation. Jag vill bara 1. inte behöva åka fram och tillbaka till det andra landet, 2. umgås med pappan under tiden han har umgänge med sonen, 3. inte ha sonen pendlandes mellan länder varje månad, och 4. inte att sonen ska flytta till Portugal.

Har någon en liknande erfarenhet och hur har ni gjort med uppdelning? Han hotar nu att han ska ta vårdnaden ifrån mig och att om jag inte går med på 50/50 mellan länderna så kommer han se till så vi sitter i rättstvist i många år osv. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-21 11:31
    menar varannan månad. Skrev varannan vecka på något ställe.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-21 11:46
    Värt att nämna är att sonen nu har bott 10 mån i Sverige och att jag är svensk medborgare och min familj bor här. Mitt ex har ingen familj där han bor nu utan hans familj bor i ett land utanför Europa. Både pappa och son är medborgare i Sverige och pappans hemland.

Jag glömde även att nämna att sonen hälsade på pappas familj i 5 veckor över jul. 3 veckor med pappan och 2 veckor då jag var där också. Det var emot rekommendationer från BVC och sos (som jag har kontakt med pga. misshandeln) men pappen hetsade så mycket, hotade med att han skulle ge upp sonen, och höll på, i en vecka, tills jag gav mig och sa ok. Problemet är att pappan har en jättefin familj i sitt hemland och jag vill gärna att han ska få ta del av den delen av sin familj samt kultur.

Under tiden sonen var i sin pappas hemland så bodde han med pappa, farmor och farfar samt hade en barnvakt på heltid.

När sonen sedan kom hem till Sverige så noterade både jag och förskolepersonalen att sonen som vanligtvis är super lugn och ett väldigt lätt barn, blivit utåtagerande, slagits och fått utbrott. Detta har nu gått över och han är tillbaka till sitt vanliga jag. Men nu är jag extra orolig för att låta honom åka någonstans för länge.

• Svar på tråden Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land
  • Anonym (orolig mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-21 12:48:35 följande:
    Nej, om du läser TS så bodde de i ett tredje land när de fick barn. Han flyttade tillbaka till sitt hemland och hon till sitt (med barnet). 
    Det stämmer att han flyttade till ett annat land men inte till sitt hemland. Alltså har han ingen familj osv där han bor nu. Hans hemland ligger inte i EU.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-21 13:14:24 följande:
    Det stämmer att han flyttade till ett annat land men inte till sitt hemland. Alltså har han ingen familj osv där han bor nu. Hans hemland ligger inte i EU.
    Okej, jag missuppfattade dig. 

Hur som helst var väl kanske inte tanken att barnet skulle bo hela sitt liv i Tyskland. 

Nu när jag har tänkt lite mer på din situation skulle jag absolut söka egen vårdnad om jag var du. Någon härovan skrev att man kan ange orsaken att det blir svårt att samarbeta pga avståndet. Det kommer ju bli väldigt tufft för dig att skaffa hans underskrift inför alla beslut du måste ta om barnet - förskola, skola, utflykter och gud vet allt. Där behöver du kunna skriva under själv och det kan du bara göra om du har egen vårdnad. 

Han verkar ju vara flyttbar, så han kanske kan tänka sig att flytta till Sverige så småningom för att bygga upp en relation med sitt barn. 
  • AndreaBD
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-21 13:13:05 följande:
    Ok så det är lite komplicerat. Ingen av oss skulle stanna i landet som barnet föddes i. 

Jag bodde i Sverige och han bodde i Tyskland. Jag fick ok från mitt jobb att jobba hemifrån i Tyskland under covid. Då blev jag gravid och vi bestämde att vi skulle föda i Tyskland då de tillät att pappa fick vara med. Efter 3 månader då pass och medborgarskap fixats så åkte jag till Sverige med bebis i två månader, kom tillbaka i 1 månad till tyskland, och vi åkte till pappans hemland 2 månader. Därefter tillbaka till tyskland i 2 månader.

Under denna tid hade vi pratat om att flytta till USA men det blev inget. Därefter fick han erbjudande om att jobba i Portugal. Jag sa tydligt "nej, jag flyttar inte till Portugal" och att jag ville hem till Sverige för att fortsätta jobba. Han tackade ja till jobbet i Portugal och jag gjorde slut. När jag flyttade från Tyskland var det 1 månad kvar innan han började jobba i Portugal och 1 månad kvar innan jag började jobba i Sverige. Alltså var planen att inte stanna i Tyskland och att jag skulle tillbaka till Sverige medan han skulle tillbaka till Portugal. 

Enligt honom så skulle vår son flytta med honom till Portugal men jag var den enda som tog hand om sonen och han viste inte ens hur man blandar mjölkersättning till honom. Tog inte en enda natt, bytte inte blöja, gav inga bad osv osv. Var aldrig ensam med sonen hemma. 

Han skrev på papper om att jag fick flytta med ångrade sig 6 gånger på 4 dagar vilket var tiden mellan påskrift och flyget. Dock körde han oss till flygplatsen och hjälpte oss med check in osv. Jag åkte även tillbaka till tyskland och hälsade på innan han flyttade till Portugal. 
    Hm... det var dåliga förutsättningar när det är så många olika länder inblandade. Även om ni hade kunnat hålla ihop - jag förstår att du hade anledningar att inte vilja göra det - så hade ni kanske haft svårt att enas där. Och det måste man egentligen göra om man ska ha barn ihop. Det måste bli långtidsplaner. 

Men som sagt, det låter ju inte som om han skulle kunna få igenom det han vill. Du erbjuder honom rimliga förslag. 
  • Spucks

Har ni under din graviditet inte pratat om var ni ska bo? Förutom USA alltså?

• Anonym (Men...)

Hans planer är ju helt absurda! Ett barn är ingen leksak som man kan skicka hit och dit...

• Anonym (Ui)

Släpp inte dit sonen ensam igen. 

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Ui) skrev 2023-02-21 21:27:38 följande:

Släpp inte dit sonen ensam igen. 

Varför? 
  • Anonym (orolig mamma)
    Spucks skrev 2023-02-21 19:53:12 följande:

Har ni under din graviditet inte pratat om var ni ska bo? Förutom USA alltså?

Vi pratade om många olika alternativ men iom att hans stora önskan var att bo i sitt hemland och uppfostra sitt barn där och min stora önskan var att bo i mitt hemland och uppfostra mitt barn här så kändes alla alternativ inget bra. Dock ville han absolut inte flytta tillbaka till Sverige och jag ville absolut inte flytta tillbaka till hans hemland. 

Vi har hoppat runt en del från land till land både innan vi blev tillsammans och innan bebis. Tror inte riktigt vi förstod helt hur ett barn skulle göra resande fram och tillbaka krångligare. Sedan tror jag att han tog förgivet att lillen skulle flytta till Portugal och jag tog förgivet att lillen skulle till Sverige. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-21 20:09:06 följande:

Hans planer är ju helt absurda! Ett barn är ingen leksak som man kan skicka hit och dit...

Jag tycker det med men han hetsar, hotar och anklagar. Han till och med ringde mitt jobb, inte min jobb telefon utan till receptionen, när jag sagt att jag kommer sitta i möten hela dagen och inte kommer kunna bli nådd under dagen. Han påstod att det var en nödsituation och bråkade med receptionisten när det egentligen bara handlade om att vi diskuterade möjligheten för sonen att åka och hälsa på i Portugal. Det är verkligen ett konstant dagligt stresspåslag. 
  • Anonym (S-G)

Du sitter ändå med trumf här.
    Han har godkänt barnets flytt till Sverige och det är därmed han som måste dra igång process om delat boende. (Var vänder han sig ens när han inte är stadigvarande boende i något land?)

Svar på tråden Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land