-
Så som rubriken lyder.Till saken, min sambo har en son sedan innan, och vi har 2 gemensamma barn tillsammans. Vi bor ihop och har gemensam vårdnad. Men hans ex fru har vårdnad om deras son. Hon kräver mer än vad beslutet på sambos umgänge säger. Han blir stressad när hon ringer i tid och otid.I beslutet står det att han ej är kapabel fader till sonen. Att han misshandel sin förra fru. Så beslutet är sagt varannan helg occch två veckor på sommaren. Men nu kräver hon att han ska även ta sonens bad tider på hennes helger. När även vår gemensamma dotter har badet. Vår dotter har en halvtimme innan.Det är inte så att han nekar att ta honom, men hon motsäger sig själv när hon har på pekat att han inte är kapabel pappa och sedan kräver att han ska göra mer. Hon vill även vi ska ha 3 veckor på sommaren när det står 2 veckor.För att få hela bilden ut ifrån min sambos perspektiv så var det han som tog handom sonen när han var liten och de var gifta. Han tog alla nätter och sen stack han på jobbet på morgonen och sen när han kom hem så tog han hushållet plus sonen. Även på helgen. Så hur ska han göra?Vi har gemensam vårdnad på våra barn och han är världens bästa pappa och sambo. Han har aldrig rört mig. Jag har försökt bygga upp hans självförtroende då han tror han inte kan. Vi delar på hushållet och barnen. Då jag går upp när jag vaknar på morgonen och kan inte somna om så har han fått vila då han arbetar mitt i veckan.Men nu ringde exet igen igår och då brast det för min sambo. Han vet inte hur han ska säga nej. Så nu står han här och måste ta även de helger med badet på hans ex tider.Jag vill kunna stötta honom på bästa sätt helst bara vara i bakgrunden när han snackar med sonens mamma. Men när det går ut över vårna familj så måste jag väl kunna sätta ner foten?
-
Svar på tråden Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?
-
När mina barn var små gick de också på simskola olika tider. Den ena hade 16-16:30, den andra 16:30-17. Då åkte jag dit så jag var där till ok 16 med båda, satt med den yngre medan den äldre hade tid, sedan med den äldre medan den yngre hade tid. Sen duschade vi och åkte hem.
Jag fattar inte riktigt varför ni måste vara två föräldrar för att det är två barn på olika tider? Det är väl en utmärkt idé att pappan tar båda barnen dit?
-
Så han behöver alltså inte fader/dotter tid bara för att han bor ihop med oss? Okej då vet jag. Meddelar gubben då att han ska prioritera sin son då, för att det anser ju ni här. Ni låter som hans ex.
Och ni som säger jag ska ta badet med dottern och att gubben ska ha 3 månaders, hur tänkte ni där? Ska våran 3 månaders vara utan till syn när han måste gå och byta om på Sonen?
Badet är far/dotter tid, för hon behöver mer tid med sin far. Vi ska inte behöva kasta om det vi planerat bara för hon kommer drygt en vecka innan start att han ska ta allt med badet. Ena vecka var det bara pappa/dotter och andra veckan har han båda. Vilket redan var in planerat.
Jag ser våra töser 24/7. Men i och med han jobbar mån-fre så vill han ha egen tid med sin dotter med på de helger som inte Sonen är här. I och med de helger han har Sonen så är det fokus på Sonen. Han kommer hem 16:30 mitt i veckan och vår dotter lägger sig innan 19. Då är det mat och natta rutiner. Varför skulle det då vara fel att han vill umgås på helgen som är son fri med sin dotter på 3 år? Plus 3 månaders.
Helgen han sen har sin son på så är det far/son tid.
Jag har sagt till honom att försöka få mer umgänge. Men så länge de inte sköter kontakt via sms/e-mail så han kan visa upp mamman ger han mer umgänge så är det svårt för det blir ord mot ord. -
Och om han ändå ska till badhuset så är det väl rimligt att han hämtar upp sin son hos mamman först? Låter lite hårt att hon ska åka dit och lämna. Jag fattar inte varför ni inte försöker vara lite flexibla i detta. Sonen längtar väl efter sin pappa också? Kan ju inte vara roligt att veta att han skulle kunna träffa honom mer men att det inte funkar pga de andra barnen som pappan träffar varje dag?
Jag tycker han ska prioritera sin son med tanke på allt som varit. Det behöver nog pojken.
-
Har du ingen kapacitet att tänka själv utanför de hinder du själv satt upp. Att planera för tre barn i familjen är alltid ett pussel, det händer i alla familjer. Badtiden är väl det minsta problemet i den här soppan.MammatillVochH skrev 2023-01-31 14:46:42 följande:
Så han behöver alltså inte fader/dotter tid bara för att han bor ihop med oss? Okej då vet jag. Meddelar gubben då att han ska prioritera sin son då, för att det anser ju ni här. Ni låter som hans ex.
Och ni som säger jag ska ta badet med dottern och att gubben ska ha 3 månaders, hur tänkte ni där? Ska våran 3 månaders vara utan till syn när han måste gå och byta om på Sonen?
Badet är far/dotter tid, för hon behöver mer tid med sin far. Vi ska inte behöva kasta om det vi planerat bara för hon kommer drygt en vecka innan start att han ska ta allt med badet. Ena vecka var det bara pappa/dotter och andra veckan har han båda. Vilket redan var in planerat.
Jag ser våra töser 24/7. Men i och med han jobbar mån-fre så vill han ha egen tid med sin dotter med på de helger som inte Sonen är här. I och med de helger han har Sonen så är det fokus på Sonen. Han kommer hem 16:30 mitt i veckan och vår dotter lägger sig innan 19. Då är det mat och natta rutiner. Varför skulle det då vara fel att han vill umgås på helgen som är son fri med sin dotter på 3 år? Plus 3 månaders.
Jag har sagt till honom att försöka få mer umgänge. Men så länge de inte sköter kontakt via sms/e-mail så han kan visa upp mamman ger han mer umgänge så är det svårt för det blir ord mot ord.
Grundfrågan i det här är hur din man ska kunna få möjlighet att träffa sin son mer än några ynka dagar per månad. Om ni skulle ha sonen 50/50 så måste han få sin tid och då är det tre barn som ska ha av pappans tid. Man kan ju undra varför han skaffar fler barn om det innebär att han inte ens kan klämma in ett par timmar extra tid med sin son.
Din offerkofta som du sätter på dig är inte det minsta klädsam. -
Anonym (Stina)
Hade bara sonen kunnat vara i vattnet själv så hade det fungerat. Men även han behöver vuxet stöd i vattnet. Och sambo kan inte låta 3 åringen sitta själv. Annars hade det varit en utmärkt idé. Varannan vecka är jag med och kollar på (sonens helg), dotterns helg skulle gubben gå själv med 3 åringen. -
Mamma måste lämna då hon ska ta med honom hem efter badet. Han får 30 minuter med sonen sen åker han med sin mamma hem igen. Och kan hon inte mötas när min sambo kommer med dottern så måste hon byta om på sonen, vilket Mamman anser hon inte kan göra. Det är Mamman som har bestämt han ska ha bad precis som vi bestämt våran dotter ska ha det. Men att det är vi som ska sköta hans bad även utöver Tiden som är.
-
Du framstår bara hemskare och hemskare. Din man framstår som ett våp som inte har kapacitet att ta hand om sina barn. Får ni stöd i ert föräldraskap? Se till att ordna det annars.MammatillVochH skrev 2023-01-31 14:46:42 följande:
Jag har sagt till honom att försöka få mer umgänge. Men så länge de inte sköter kontakt via sms/e-mail så han kan visa upp mamman ger han mer umgänge så är det svårt för det blir ord mot ord.
Det är ytterst märkligt att den enda tiden som far och dotter kan umgås på är en halvtimme på badet. Har din man någon funktionsnedsättning? -
Jag håller med om att mamman inte låter konsekvent. Däremot borde det ju ligga i din sambos intresse att ta vara på tillfället och visa att han visst är kapabel att ta hand om sin son. Inte ge henne vatten på sin kvarn genom att säga nej.MammatillVochH skrev 2023-01-31 09:55:51 följande:Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?Så som rubriken lyder.Till saken, min sambo har en son sedan innan, och vi har 2 gemensamma barn tillsammans. Vi bor ihop och har gemensam vårdnad. Men hans ex fru har vårdnad om deras son. Hon kräver mer än vad beslutet på sambos umgänge säger. Han blir stressad när hon ringer i tid och otid.I beslutet står det att han ej är kapabel fader till sonen. Att han misshandel sin förra fru. Så beslutet är sagt varannan helg occch två veckor på sommaren. Men nu kräver hon att han ska även ta sonens bad tider på hennes helger. När även vår gemensamma dotter har badet. Vår dotter har en halvtimme innan.Det är inte så att han nekar att ta honom, men hon motsäger sig själv när hon har på pekat att han inte är kapabel pappa och sedan kräver att han ska göra mer. Hon vill även vi ska ha 3 veckor på sommaren när det står 2 veckor.För att få hela bilden ut ifrån min sambos perspektiv så var det han som tog handom sonen när han var liten och de var gifta. Han tog alla nätter och sen stack han på jobbet på morgonen och sen när han kom hem så tog han hushållet plus sonen. Även på helgen. Så hur ska han göra?Vi har gemensam vårdnad på våra barn och han är världens bästa pappa och sambo. Han har aldrig rört mig. Jag har försökt bygga upp hans självförtroende då han tror han inte kan. Vi delar på hushållet och barnen. Då jag går upp när jag vaknar på morgonen och kan inte somna om så har han fått vila då han arbetar mitt i veckan.Men nu ringde exet igen igår och då brast det för min sambo. Han vet inte hur han ska säga nej. Så nu står han här och måste ta även de helger med badet på hans ex tider.Jag vill kunna stötta honom på bästa sätt helst bara vara i bakgrunden när han snackar med sonens mamma. Men när det går ut över vårna familj så måste jag väl kunna sätta ner foten?
-
Han får helt enkelt säga nej till mamman om det i praktiken inte funkar och komma med ett annat förslag. Problemet nu är att han låter mamman styra och ställa.MammatillVochH skrev 2023-01-31 14:56:48 följande:
Mamma måste lämna då hon ska ta med honom hem efter badet. Han får 30 minuter med sonen sen åker han med sin mamma hem igen. Och kan hon inte mötas när min sambo kommer med dottern så måste hon byta om på sonen, vilket Mamman anser hon inte kan göra. Det är Mamman som har bestämt han ska ha bad precis som vi bestämt våran dotter ska ha det. Men att det är vi som ska sköta hans bad även utöver Tiden som är.
Återigen - Varför skulle han riskera förlora umgänget i en tvist? -
Det jag inte förstår är om han inte är en kapabel pappa, hur kan han få ha barnet varannan helg och två veckor på sommaren?
Men om han nu skulle vara en kapabel pappa/intresserad pappa - vore det väl underbart att han får ha sitt barn mer? Det är väl det du ska stötta honom i isåfall, inte försöka förhindra det? Eller tycker du att vad som bestämts är viktigare än det han nu erbjuds?