• MammatillVochH

Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?

Så som rubriken lyder.  

Till saken, min sambo har en son sedan innan, och vi har 2 gemensamma barn tillsammans.  Vi bor ihop och har gemensam vårdnad. Men hans ex fru har vårdnad om deras son. Hon kräver mer än vad beslutet på sambos umgänge säger. Han blir stressad när hon ringer i tid och otid. 

I beslutet står det att han ej är kapabel fader till sonen. Att han misshandel sin förra fru. Så beslutet är sagt varannan helg occch två veckor på sommaren.  Men nu kräver hon att han ska även ta sonens bad tider på hennes helger. När även vår gemensamma dotter har badet. Vår dotter har en halvtimme innan. 

Det är inte så att han nekar att ta honom, men hon motsäger sig själv när hon har på pekat att han inte är kapabel pappa och sedan kräver att han ska göra mer. Hon vill även vi ska ha 3 veckor på sommaren när det står 2 veckor.  

För att få hela bilden ut ifrån min sambos perspektiv så var det han som tog handom sonen när han var liten och de var gifta. Han tog alla nätter och sen stack han på jobbet på morgonen och sen när han kom hem så tog han hushållet plus sonen.  Även på helgen. Så hur ska han göra? 

Vi har gemensam vårdnad på våra barn och han är världens bästa pappa och sambo. Han har aldrig rört mig. Jag har försökt bygga upp hans självförtroende då han tror han inte kan. Vi delar på hushållet och barnen. Då jag går upp när jag vaknar på morgonen och kan inte somna om så har han fått vila då han arbetar mitt i veckan. 

Men nu ringde exet igen igår och då brast det för min sambo. Han vet inte hur han ska säga nej. Så nu står han här och måste ta även de helger med badet på hans ex tider. 

Jag vill kunna stötta honom på bästa sätt helst bara vara i bakgrunden när han snackar med sonens mamma. Men när det går ut över vårna familj så måste jag väl kunna sätta ner foten? 
  • Svar på tråden Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?
  • Anonym (Bend over)
    MammatillVochH skrev 2023-01-31 12:29:48 följande:

Vi arbetar just nu på att bygga upp sambons självförtroende igen. Då mamman har kört över han totalt. Det tar på honom och sonen mest. 
    Har även försökt att föreslå email/sms kontakt för då blir det skriftligt det som kommer överens om. För då har han ju det på papper om det skulle gå vidare. Men mamman envisas att ringa och bestämma saker. 
    Varannan vecka var det överens om att sambons skulle ha sonen på badet. Men nu 1 och en halv vecka innan så ringer mamman till sonen att han /måste/ ta hennes veckor med.  Att han måste lösa det med allt. Hon bestämmer när han ska ta semester på sommaren för att ha sonen. Vi kan inte heller planer semester med alla 3 barnen för att hon har sagt han får inte åka i väg någonstans.  För vill vi åka till Danmark, så måste vi utesluta sonen. För han får inte ta med honom. 

Lär honom att inte svara när hon ringer
    Lär honom att säga nej
    Ta med honom till en jurist för att se över möjligheterna för en ny runda i tingsrätten
    Skit i om hon säger att sonen inte får åka med till Danmark
  • Anonym (Lös situationen)

När en förälder tappat fokus så kan en förälder som är orimlig styra och ställa på ett sätt som inte är sunt för någon.

Du kan hjälpa din sambo genom att ni bestämmer att han går och pratar med någon som har koll. Det är inte rimligt att du som partner ska ta den rollen. Du har inte kompetensen.

Sen behöver ni ett ny plan för umgänge som fungerar. Vill han ha mer umgänge ta upp frågan mer strukturerat. Visst kan ni "ställa upp" på kort varsel nån enstaka gång, men umgänge är inte något som man har som plötslig lösning i vardagen spontant.

Pappan behöver ju umgänge som han kan planera.

Dessutom så undrar jag varför ni och han inbillar sig att det inte kommer bli något umgänge alls, om ni yrkar på mera? Tror ni verkligen att ni har så mycket att förlora, eller har ni båda faktiskt lite dåligt självförtroende.

• Anonym (Saknar ord)
    Anonym (Twiii) skrev 2023-01-31 12:30:49 följande:

TS: jag förstår det.. Jag har inget bra svar till dig men jag hoppas allt löser sig för er familj!

Anonym (Sakna­r ord): Har du inte lärt dig att vad 
    Som funkar för dig kanske inte funkar för andra?
    Men du är säkert också okapabel till att sätta dig in 
    I andras situationer.

Men grundläggande omsorg av barn bör man nog klara av innan man skaffar flera. 
  • Aliona
    MammatillVochH skrev 2023-01-31 12:29:48 följande:

Vi arbetar just nu på att bygga upp sambons självförtroende igen. Då mamman har kört över han totalt. Det tar på honom och sonen mest. 
    Har även försökt att föreslå email/sms kontakt för då blir det skriftligt det som kommer överens om. För då har han ju det på papper om det skulle gå vidare. Men mamman envisas att ringa och bestämma saker. 
    Varannan vecka var det överens om att sambons skulle ha sonen på badet. Men nu 1 och en halv vecka innan så ringer mamman till sonen att han /måste/ ta hennes veckor med.  Att han måste lösa det med allt. Hon bestämmer när han ska ta semester på sommaren för att ha sonen. Vi kan inte heller planer semester med alla 3 barnen för att hon har sagt han får inte åka i väg någonstans.  För vill vi åka till Danmark, så måste vi utesluta sonen. För han får inte ta med honom. 

Hur kan mamman hindra er från att ta med sonen till Danmark? Hon kan inte bestämma vad ni gör på era veckor. 

• MammatillVochH

Vi har gemensamma vårdnad på vår 2 barn. Men sambon har umgänge med sonen.  För modern har ensam vårdnad.  Hon vill styra och ställa här hemma. Vilket jag anser är fel. Sambon har 3 barn var av 2 hemma på hel tid. En varannan helg plus 2 veckor på sommaren.  Han jobbar full tid, och sen tar vi gemensamt handom våra barn på kvällen och de helger det bara är vi. 

Mamman har själv valt att ta ensam vårdnad.  Men om hon nu vill ha hjälp även hennes helger så måste hon även se till att sonen är på plats när deras pappa är på plats med dottern.  Vi är viliga att ställa upp. Men hon måste börja se han har en familj till. Han har inte det som innan, utan nu har han 3 barn och en sambo. 

• Anonym (Bend over)
    MammatillVochH skrev 2023-01-31 13:29:40 följande:

Vi har gemensamma vårdnad på vår 2 barn. Men sambon har umgänge med sonen.  För modern har ensam vårdnad.  Hon vill styra och ställa här hemma. Vilket jag anser är fel. Sambon har 3 barn var av 2 hemma på hel tid. En varannan helg plus 2 veckor på sommaren.  Han jobbar full tid, och sen tar vi gemensamt handom våra barn på kvällen och de helger det bara är vi. 

Mamman har själv valt att ta ensam vårdnad.  Men om hon nu vill ha hjälp även hennes helger så måste hon även se till att sonen är på plats när deras pappa är på plats med dottern.  Vi är viliga att ställa upp. Men hon måste börja se han har en familj till. Han har inte det som innan, utan nu har han 3 barn och en sambo. 

Hon kommer aldrig "se" något. Är hon bitter och vill förstöra kommer hon fortsätta med det speciellt om hon märker att det funkar.

Om du vill hjälpa din sambo ska du
    Lära honom säga nej smat vara tydlig med alternativ
    Se till att han inte är rädd för henne längre
    Ta med honom till en jurist så han kan diskuttera juridiska möjligheter

Återigen
    Varför skulle han förlora umgänget vid en tvist?
  • Anonym (så)
    MammatillVochH skrev 2023-01-31 13:29:40 följande:

Har pappan alltså gått med på att mannan har enskild vårdnad, eller har mamman blivit tilldömd enskild vårdnad för att pappan inte är lämplig som förälder?

Ju mer du skriver desto värre låter hela den här soppan för den stackars pojken. Och ditt fokus stannar kvar i din irritation på mamman, inte hur pappan skulle kunna få mer tid och bättre relation med sitt barn. 
  • MammatillVochH

Jag hindrar inte någon från att träffas.  Men han har som sagt inte ett barn utan 3 barn. Det går ut över våran  dotters pappa tid för att mamman inte vill/kan ta badet som bestämt på hennes helger.  

Ja dottern och pappan ser varandra varje dag. Men hon behöver också tid. Vi har tillgodosett allt här hemma. Badet är pappa/dotter tid.  Han kan inte gå upp från Badet 15 minuter innan för att hjälpa sonen på mammans helg. Vi har sim lektion med henne. Vill mamman pappan ska ta vart enda bad tid, får hon också vara där i tid om nu min sambo ska ta handom Badet.  Antingen mötas upp utanför när han kommer med våran dotter så alla kan byta om samtidigt eller så får hon byta om på honom. 

Mycket i deras vårdnadstvist som var sagt som ej stämmer.  Där av att det är komplicerat. 

• Anonym (så)
    MammatillVochH skrev 2023-01-31 14:13:27 följande:

Jag hindrar inte någon från att träffas.  Men han har som sagt inte ett barn utan 3 barn. Det går ut över våran  dotters pappa tid för att mamman inte vill/kan ta badet som bestämt på hennes helger.  

Ja dottern och pappan ser varandra varje dag. Men hon behöver också tid. Vi har tillgodosett allt här hemma. Badet är pappa/dotter tid.  Han kan inte gå upp från Badet 15 minuter innan för att hjälpa sonen på mammans helg. Vi har sim lektion med henne. Vill mamman pappan ska ta vart enda bad tid, får hon också vara där i tid om nu min sambo ska ta handom Badet.  Antingen mötas upp utanför när han kommer med våran dotter så alla kan byta om samtidigt eller så får hon byta om på honom. 

Mycket i deras vårdnadstvist som var sagt som ej stämmer.  Där av att det är komplicerat. 

Alltså, ett par extra timmar utöver de få dagar per år som han träffar sitt ena barn går så pass ut över era gemensamma barn att du upplever att det inte fungerar. 

Hur skulle det fungera om han bodde med er 50/50 om det inte fungerar de här extra timmarna ens? I praktiken har han två barn och ett på undantag.
  • Anonym (Bend over)
    MammatillVochH skrev 2023-01-31 14:13:27 följande:

Så är det alltid i vårdnadstvister.

Återigen, varför riskerar han att förlora umgänge vid en tvist? 

Återigen, han måste lära sig säga nej och driva igenom fungerande alterntiv
Svar på tråden Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?