• Anonym (L)

Namnet Logan

Jag är i en diskussion angående namn på mitt väntade barn. 
    Vill att han ska heta Logan men när jag säger det reagerar många negativt.
    Efternamn är ett vanligt svenskt.
    Vad tycker du om namnet?

• Svar på tråden Namnet Logan
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hebbe) skrev 2023-01-23 09:03:19 följande:

Personligen gillar jag inte namnet i svenskt sammanhang (Loogann), men jag har väldigt svårt att tro att det skulle ge honom problem i livet att heta så. 

På engelska tycker jag att namnet är helt ok, men på svenska låter det tyvärr lite fånigt i mina öron. En del engelska namn har lika språkljud som på svenska, Jessica, Kevin och Liam tex (de gillar jag!), medan namn som Nancy, Janet och Logan inte funkar lika bra i vårt språk. 

Jag känner faktiskt en Nancy (svensk), men hon uttalar det på svenska också, nan-sy, inte på engelska Nän-si. Likaså känner jag till en Janet som uttalar det på svenska.
  • Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-01-23 15:01:36 följande:
    Okej, jag är inte svensk, jag är tysk från grunden. Och i Tyskland har vi haft våg av franska, italienska och ryska namn. Och senast engelskspråkiga. En väninna till mig har ett barnbarn som heter Carlos. Faktiskt. När jag var barn så hette många Ines, Katja, Manuela, Claudia, eller killarna Guido, Roger, René eller Pascal. Och? Mer variation. 
    Ja, det är jättefina namn! Men TS undrade ju varför folk reagerade negativt. Jag bara svarade på det. Inte på namnets vara eller icke vara. 

Ines ser jag inte som utländskt. Inte Katja eller Roger heller. Men visst, många namn var ju utländska från början och har sakta anpassats in i språket. 
  • fluu

Finns en Logan i min dotters skola. Han kallas ofta Logan med svenskt uttal av bara farten. Han(och syskonen som alla har amerikanska namn till ett svenskt smeknman) verkar inte så glada i föräldrarnas namnval. 
    Logan är totalt malplacerat i svenskan. Jag ogillar även ljudet. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (MR klister)

Låågaaann....nja...nä....

• Anonym (qwerty)

Ska det uttalas som engelskans "Lowgan" eller svenskans "Log-ann".
    För det ena låter white trash och det andra låter som en logdans.
    Sluta kolla på Glamour på dagarna och välj ett vettigt namn till barnet.

• trollhona

En vän till mig väntade en dotter och valde mellan namnen Lola och Charlotte. Hon kunde inte förstå varför alla föredrog Charlotte och hade problem med Lola, (det var väl gravidhjärnan som gjorde att hon inte tänkte klart) men det faktum är att Charlotte är ett klassiskt etablerat namn som passar lika väl på en liten flicka som på en vuxen kvinna, medan Lola låter som ett namn en strippa har och inte en person någon kommer ta seriöst i livet.
    Nu heter flickan Charlotte och det är inget hon ångrar.

Anledningen till att folk reagerar negativt är att de tänker på barnets bästa och möjliga framtid, inte dina känslor.

Sedan får du fundera själva vart namnet "Logan Svenson" faller i kategorin.

• AndreaBD
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-23 15:29:29 följande:
    Ja, det är jättefina namn! Men TS undrade ju varför folk reagerade negativt. Jag bara svarade på det. Inte på namnets vara eller icke vara. 

Ines ser jag inte som utländskt. Inte Katja eller Roger heller. Men visst, många namn var ju utländska från början och har sakta anpassats in i språket. 
    Man har glömt att de är utländska. Ines är ju spanskt och Katja ryskt. Kanske finns det en svensk variant av Roger, eller så är det bara uttalet och namnet har hamnat i Sverige för så där 100 år sen. Jag hade en klasskamrat Roger, och då med franskt uttal. 
  • Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-01-23 16:56:29 följande:
    Man har glömt att de är utländska. Ines är ju spanskt och Katja ryskt. Kanske finns det en svensk variant av Roger, eller så är det bara uttalet och namnet har hamnat i Sverige för så där 100 år sen. Jag hade en klasskamrat Roger, och då med franskt uttal. 
    Roger med franskt uttal blir definitivt lite roligt i Sverige haha.  

Rogeeer... 

Nä, det är oftare Råååger man hör. 

När jag söker på Roger ser jag att det är relativt vanligt sedan 1700-talet i Sverige, ett forngermanskt namn. Förr skrev man tydligen Rodhger. 

Katja ett av de vanligaste tilltalsnamnen på 90-talet, så det är lite nyare! 

Ines/Inez poppis sedan 40-talet.

263 manliga Logan i Sverige, 19 kvinnliga. 

Okej, allt detta var helt off topic. Sorry, TS!!
  • fluu
    AndreaBD skrev 2023-01-23 16:56:29 följande:
    Det vill säga, är namnet etablerat eller inte. Är namnet etablerat leder det inte till förvirring, evigt rättande och att barnet står ut pga sitt namn.  Det här ju inte vara med ursprung på namnet att göra. Jag älskar många urgamla och bortglömda nordiska namn som antingen låter konstiga idag eller bara är så bortglömda att folk ändå kommer att haja till. Därför skulle jag  döpa inte mina barn till dessa namn. Jag får döpa mina marsvin till Styrkår/Svedje/Hildina/Rind/Valtjov osv
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AndreaBD
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-23 17:04:40 följande:
    Roger med franskt uttal blir definitivt lite roligt i Sverige haha.  

Rogeeer... 

Nä, det är oftare Råååger man hör. 
    G:et uttalas inte som G heller. Utan det är samma ljud som i "beige". 
Svar på tråden Namnet Logan