fluu skrev 2023-01-23 18:29:03 följande:
Nathalie är fruktansvärt etablerat.... I min generation var det ett väldigt vanligt namn och det förekom inte allt för sällan även innan dess. Dessutom har Nathalie ett svenskt uttal. Irina är inte etablerat som svenskt svenskt,dvs folk kommer att anta att man har ryska/Östeuropeiska rötter, men är man okej med det då. Däremot har det ett svenskt uttal och därför är varken det eller Nathalie jämförbart med Logan.
Även namn som Kim och Kevin har ursprungsuttal som går att ditektöverföra till svenskan. Däremot stod namnen såklart ut när de kom. En Kevin jag känner och som är född -90 fick jönt och ständigt frågor om han kom från USA. Jimmy och Johnny är smeknamn och är de över 40 så tillhör de y-namnsgenerationen, dvs det är inte uttalet som är problemet där. Jenny är supervanligt och är varit etablerat sedan 1800-talet...
Nathalie uttalas ju precis likadant på franska, det är förstås en fördel. Gäller ju också Kim och Kevin. Jo, jag vet att många engelska namn är etablerade. Det är därför jag menar att det inte skadar om fler blir etablerade. Det är en naturlig process, folk vänjer sig. Man träffar ibland på äldre som heter Allan, Malkolm eller Joy. Där är inte ens uttalet så självklart för svenskar. Ändå har de blivit etablerade.
Förr trodde folk att det måste vara hemskt förvirrande när vissa namn används för tjejer och killar, men det har man också vant sig vid. Folk döper tjejer till Nikita eller Nicola, trots att det är killnamn. Jag hade en klasskamrat som hette Claude (tjej). Och man döper barn till namn som bara är smeknamn i andra länder. Tyskarna är i gång med att döpa barn till Lasse, Pelle och liknande. Och redan tidigare var det populärt med Natascha eller Sascha. Man kan inte hindra folk ändå.