• Anonym (L)

Namnet Logan

Jag är i en diskussion angående namn på mitt väntade barn. 
    Vill att han ska heta Logan men när jag säger det reagerar många negativt.
    Efternamn är ett vanligt svenskt.
    Vad tycker du om namnet?

• Svar på tråden Namnet Logan
  • Anonym (Sorla)

Är ni svenskar i Sverige blir det horribelt. Är ni från t.ex. USA och får ett barn på 80-90-talet är det inga konstigheter alls.

• Anonym (L)
    Anonym (Sorla) skrev 2023-01-21 13:29:58 följande:

Är ni svenskar i Sverige blir det horribelt. Är ni från t.ex. USA och får ett barn på 80-90-talet är det inga konstigheter alls.

På vilket sätt blir det horribelt? 
    Det är ett namn. Lätt att skriva och uttala. 
  • Anonym (kim)

Tja, ska du ha ett svenskt uttal så okej, inte världen vackraste namn precis men har du tänkt dig engelskt/amerikanskt uttal så bara tramsigt tycker jag. 

• Anonym (Hugaligen)

Fullkomligt gräsligt såvida ni inte bor på Irland typ. Dessutom inte alls lätt uttala. Ska det vara ungefär Loagan som på engelska eller Logan som logen på svenska fast med o istället?

• Anonym (Rumpan)

Logan som Wolverine i W-Men?

varför?

• Anonym (äää)

Eftersom det inte är ett namn som är invant i Sverige samt ska uttalas på engelska (antar jag?) så kommer det nog vara många som frågar flera gånger vad barnet heter, och hur det ska sägas. 

• Anonym (Hugaligen)
    Anonym (Hugaligen) skrev 2023-01-21 13:42:46 följande:
    Fullkomligt gräsligt såvida ni inte bor på Irland typ. Dessutom inte alls lätt uttala. Ska det vara ungefär Loagan som på engelska eller Logan som logen på svenska fast med o istället?
    Äsch, jag menar ju med A förstås!
  • Fliselisan

Tänker också på x-men, men inget fel med det. Med det engelska uttalet är det fint, men väldigt många kommer missa hur det uttalas och ett svårt namn för barn (kompisar) att säga när han är liten.

• Anonym (Njae)

Njae, det funkar inte jättebra på svenska, med ett svenskt efternamn.

Jag tror inte uttalet eller stavningen blir ett problem. Folk kommer säga Loo-gan, som i djuret Lo. Men det låter inte lika bra på svenska.

• Anonym (123)

Är det namnet ni vill ha så skit i vad andra tycker då... men för mig är det bara ett stort nej att blanda engelsk/amerikansk-uttalade namn med ett svennebanan-efternamn. Blir bara så fel. Vet några som döpte sin unge till James...och sen ett av Sveriges vanligaste efternamn (son-efternamn). Bönder dessutom. Blir så många fel och så många krockar på en gång...

Svar på tråden Namnet Logan