Namnet Logan
Jag är i en diskussion angående namn på mitt väntade barn.
Vill att han ska heta Logan men när jag säger det reagerar många negativt.
Efternamn är ett vanligt svenskt.
Vad tycker du om namnet?
Jag är i en diskussion angående namn på mitt väntade barn.
Vill att han ska heta Logan men när jag säger det reagerar många negativt.
Efternamn är ett vanligt svenskt.
Vad tycker du om namnet?
En av ungarnas kompisar heter Logan. Uttal som engelskans. Finns många andra namn jag stör mig mer på än det. För skojs skull kollade jag på ratsit med "Logan" som förnamn och det finns några stycken med typiskt svenska efternamn också som har det antingen som tilltalsnamn eller andranamn.
Så om ni gillar namnet, ge det till barnet. Skit samma vad andra tycker.
Min personliga åsikt är att namn som inte är etablerade på svenska är helt okej, så länge de ska uttalas på svenska. Däremot tycker jag det är vansinnigt löjligt om namnet ska uttalas på till exempel engelskt vis.
(Detta gäller om bägge föräldrarna är svenska utan någon närmre koppling till språket som det valda namnet är på. Har ena eller bägge föräldrarna nära koppling till språket i fråga är det något helt annat).
Så, Logan, uttalat på engelska när föräldrarna är "pursvenska"? Nej, det gillar jag inte.
En kompis son heter Logan, i början kändes det lite krystat att säga namnet men nu är man van och det passar ungen jättebra :)
Det är inte något namn som jag hade valt, det är väl inte fult men inget namn för mig, att blanda amerikanska namn med svenska efternamn är något som sticker lite i mina ögon men det är ju vanligare nu för tiden, gillar ni namnet så kör på det, barnet kommer inte att bli lidande pga namnet så skit i att diskutera med någon annan än barnets pappa.
Personligen gillar jag inte namnet i svenskt sammanhang (Loogann), men jag har väldigt svårt att tro att det skulle ge honom problem i livet att heta så.
På engelska tycker jag att namnet är helt ok, men på svenska låter det tyvärr lite fånigt i mina öron. En del engelska namn har lika språkljud som på svenska, Jessica, Kevin och Liam tex (de gillar jag!), medan namn som Nancy, Janet och Logan inte funkar lika bra i vårt språk.
Irländskt namn. Det kan vara för - eller efternamn (vi minns Johnny Logan). Jag tycker det är ganska fint. Dessutom lagom långt, lätt att ropa.
Tror många reagerar negativt just för att det är ett engelskt namn som ska bäras av en svensk pojke utan koppling till något engelsktalande land.
Tror många reagerar negativt just för att det är ett engelskt namn som ska bäras av en svensk pojke utan koppling till något engelsktalande land.