• Anonym (Galet ororlig)

Barn som spelar och tar sms-lån

Är helt förstörd och vet inte vad jag ska göra. Har ett barn som under större delen av sin uppväxt haft problem med sitt mående. Mycket ångest och en hel del konflikter med oss föräldrar. Vi har kämpat galet och jag undrar nu om jag någonsin kommer att kunna slappna av när det gäller hen, mitt älskade lilla mellanbarn som ofta hamnar fel och typ aldrig haft något konsekvenstänk.
    Nu 20 år och jag har då inte så mycket kontroll längre. Hen vill gärna ha pengar att röra sig med men vem vill inte det. Det räcker dock inte med några tusenlappar. Hen har vid ett par tillfällen erkänt att hen spelat bort alla pengar och har då fått låna för att lösa akuta problem. Har pratat om att ta sms lån eftersom hen aldrig har pengar. Jag har verkligen försökt att få hen att förstå att det är det dummast hen kan göra och bett hen prata med oss istället.
    Nu kom det till slut fram för ett tag sen då hen blev sjukskriven för depression att hen hade lite skulder, "bara" ett par tusen som vi då hjälpte till att betala av.
    Nu har vi igen fått fram att det gått utför igen och hen har lånat nästan 20 000 som hen spelat bort större delen av. Nu mår hen ännu sämre när vi vet och hen inte kan låtsas som ingenting. Vägrar nu komma hem och prata med oss för hen skäms så. Tyvärr är jag rädd att måendet är nu ännu sämre och hen lånar ännu mer för att dämpa sin ångest.
    Bara swisha över pengar känns ju inte heller som ett alternativ för det kommer då antagligen bara spelas bort.
    Vad gör man som förälder till ett myndigt barn som håller på att spåra ur helt?Gråter

• Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån
  • Anonym (Julle)
    Jemp skrev 2023-01-18 18:06:36 följande:
    Hjälper till att söka behandling för spelberoende. 
    +1
    Eftersom du, TS, varit i kontakt med diverse stödorganisationer tog jag lite för givet att detta varit på tal. Men har det inte det är det ju det självklara första steget. Har en bekant som var ännu längre ner i spelskiten än din son verkar vara och som blev hjälpt av behandling. Men personen i fråga behöver ju själv vilja för att det ska funka. 
  • Anonym (Galet ororlig)
    Anonym (Julle) skrev 2023-01-18 21:29:30 följande:
    +1
    Eftersom du, TS, varit i kontakt med diverse stödorganisationer tog jag lite för givet att detta varit på tal. Men har det inte det är det ju det självklara första steget. Har en bekant som var ännu längre ner i spelskiten än din son verkar vara och som blev hjälpt av behandling. Men personen i fråga behöver ju själv vilja för att det ska funka. 
    Ja lite kontakt har vi haft och kontakt med "vanliga" vården finns lite, men behövs nog mer samtalsstöd och hoppas att det är på gång.
    Men jag söker nu lite efter andra stödfunktioner/grupper då hen inte är redo att söka hjälp via kommunen där många känner igen en.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-19 07:08:17 följande:
    Ja lite kontakt har vi haft och kontakt med "vanliga" vården finns lite, men behövs nog mer samtalsstöd och hoppas att det är på gång.
    Men jag söker nu lite efter andra stödfunktioner/grupper då hen inte är redo att söka hjälp via kommunen där många känner igen en.
    Till att börja med, du är möjliggörare, just nu är du en del av problemet.
    Ditt beteende när du ger pengar och städar upp efter ditt vuxna barn hjälper inte, det tar bara bort konsekvenserna vilket möjliggör att barnets destruktiva beteende fördjupas. Oavsett diagnos.

Du är inte ensam om att möjliggöra, vi är många som har gjort den resan och vi har alla varit förtvivlade, skämts och känt oss som ensammast i världen.
    Jag hade tagit kontakt med en anhörigförening till spelmissbrukare.
    Eller kontakta https://stodlinjen.se/ så du får kunskap och verktyg.
    Som anhörig så vill man hjälpa men det blir nästan alltid fel om man inte har kunskapen och verktygen.
  • Anonym (Hm)
    Glömde skriva, det finns inga genvägar.
    Det kommer ta tid men det måste göra det.
    Dopaminruschen som spelandet ger är sanslöst starkt och spelandet ger ett falskt löfte om framtiden, ett tillstånd jämförbart med heroinrus.
    Verkligheten är grå och trist.
    Missbrukaren måste ändra beteende och lära sig leva i nuet och det tar lång tid.
  • Anonym (Julle)

Det är jobbigt att stå vid sidan av. Kom ihåg att även de gånger som du inte når fram och som han inte tar emot den hjälp du erbjuder eller letar upp åt honom så gör du stor skillnad i hans liv bara genom att finnas där och visa att du tror på honom. Han kommer alltid ha med sig att hans förälder aldrig tappade tron på honom och det är en jätteviktig grej, även om det skulle skita sig med ekonomi, jobb mm. 

Den jag är bekant med blev inlagd på någon sorts behandlingshem ganska länge. Lite samtal räckte inte utan en dygnet-runt behandling under lång tid var vad som krävdes.

Vet du vilka som jobbar med detta i kommunen? De jag känner som jobbar som skuldrådgivare, kurator mm gör det i grannkommuner, just av de skäl du beskriver. Inte heller de vill träffa sina patienter/klienter på Ica. Men du kanske redan har kollat upp det? 

• Anonym (B)

I rubriken låter som du pratar om en 12 åring. En 20 åring är en vuxen inte ett barn

• Anonym (Julle)
    Anonym (B) skrev 2023-01-19 08:18:58 följande:

I rubriken låter som du pratar om en 12 åring. En 20 åring är en vuxen inte ett barn

Du är alltid din förälders barn. Oavsett ålder. 
  • Anonym (Spelpaus.se)

Kräv att han spärrar sig på spelpaus.se, spärrar han sig på 12 månader så kan han inte ångra det. Om han inte gör det så får han flytta hemifrån, ingen hjälp med lån eller mediciner.

• Anonym (Utredning?)
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-18 20:14:16 följande:

Tyvärr ingen diagnos, men med all största sannorlikhet så skulle jag gissa på någon npf diagnos. Under uppväxten så vägrade hen typ all kontakt med vården, så Bupkontakten skedde bara via oss föräldrar som stöttning i vår situation.
    Nu skulle hen nog ev vilja göra en utredning, inget aktuellt just nu men hen har ändå kontakt med vården och får lite hjälp där. Förhoppningsvis snart lite samtalsstöd som jag hoppas kan hjälpa lite till.

Hen bor hemma men är mest hemma hos sin flickvän så har som sagt inga direkta utgifter. Mat och husrum är gratis för hen. 

Har föreslagit att jag ska hjälpa till med att hålla i ev lön men varje gång det blir lite mer i lön så vill hen försöka visa att det går bra. Har gått ganska bra så länge lönen inte varit alltför stor men så fort det kom lite större löner så spårade det ur istället. Trodde ju att det skulle kännas skönt men det verkar istället trigga något, typ nu finns pengar att spela för och sen kommer förlusterna och sen försöken att vinna tillbaka. :(

Känner mig skyldig då jag själv alltid spelat lite, inte på onlinespel odyl men lite lotto, trav, stryktips mm. Väldigt lite dock och aldrig för pengar jag inte har råd att förlora. Kan det var mitt fel att det blivit så här :(

Du får nog vackert acceptera att din son är vuxen. Sluta betala och curla, uppmuntra till att söka hjälp är nog det bästa du kan göra. Ta över ekonomin blir ju bara fel. Din son måste lära sig att ta eget ansvar.
  • Anonym (Galet ororlig)
    Anonym (Spelpaus.se) skrev 2023-01-19 08:36:04 följande:

Kräv att han spärrar sig på spelpaus.se, spärrar han sig på 12 månader så kan han inte ångra det. Om han inte gör det så får han flytta hemifrån, ingen hjälp med lån eller mediciner.

Är spärrad där men det finns ju tyvärr andra sidor som det inte går att spärra sig på :(
Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån