Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Barn som spelar och tar sms-lån

Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-19 07:08:17 följande:
    Ja lite kontakt har vi haft och kontakt med "vanliga" vården finns lite, men behövs nog mer samtalsstöd och hoppas att det är på gång.
    Men jag söker nu lite efter andra stödfunktioner/grupper då hen inte är redo att söka hjälp via kommunen där många känner igen en.
    Till att börja med, du är möjliggörare, just nu är du en del av problemet.
    Ditt beteende när du ger pengar och städar upp efter ditt vuxna barn hjälper inte, det tar bara bort konsekvenserna vilket möjliggör att barnets destruktiva beteende fördjupas. Oavsett diagnos.

Du är inte ensam om att möjliggöra, vi är många som har gjort den resan och vi har alla varit förtvivlade, skämts och känt oss som ensammast i världen.
    Jag hade tagit kontakt med en anhörigförening till spelmissbrukare.
    Eller kontakta https://stodlinjen.se/ så du får kunskap och verktyg.
    Som anhörig så vill man hjälpa men det blir nästan alltid fel om man inte har kunskapen och verktygen.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-19 07:08:17 följande:
    Ja lite kontakt har vi haft och kontakt med "vanliga" vården finns lite, men behövs nog mer samtalsstöd och hoppas att det är på gång.
    Men jag söker nu lite efter andra stödfunktioner/grupper då hen inte är redo att söka hjälp via kommunen där många känner igen en.
    Glömde skriva, det finns inga genvägar.
    Det kommer ta tid men det måste göra det.
    Dopaminruschen som spelandet ger är sanslöst starkt och spelandet ger ett falskt löfte om framtiden, ett tillstånd jämförbart med heroinrus.
    Verkligheten är grå och trist.
    Missbrukaren måste ändra beteende och lära sig leva i nuet och det tar lång tid.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-19 10:52:20 följande:
    Ja jag vet att vi inte ska hjälpa men det är inte lätt. :( Men där har vi ju nu satt stopp iaf när det gäller pengahjälp. Nu vill jag hjälpa för att hitta bra stöd. Har försökt men stödlinjen men känns inte som den kunde hjälpa så mycket just nu, mest bara att man ska spärra sig och det är redan gjort där det går.
    Försöker hitta någon bra förening för spelmissbruk och anhörigstöd. Men det är svårt.
    Nej, det är verkligen inte lätt!
    Därför så viktigt att hitta en anhörigförening så du kan hämta styrka och stöd.
    Låter paradoxalt men du behöver fokusera på dig själv och hitta din stabilitet. Det gör du inte när bara fokuserar på din son.
    Har gjort liknande resa som anhörig för många år sedan och det var skitjobbigt men såhär på andra sidan så är det värt varenda sekund.
Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån