Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-19 07:08:17 följande:
Ja lite kontakt har vi haft och kontakt med "vanliga" vården finns lite, men behövs nog mer samtalsstöd och hoppas att det är på gång.
Men jag söker nu lite efter andra stödfunktioner/grupper då hen inte är redo att söka hjälp via kommunen där många känner igen en.
Det är jobbigt att stå vid sidan av. Kom ihåg att även de gånger som du inte når fram och som han inte tar emot den hjälp du erbjuder eller letar upp åt honom så gör du stor skillnad i hans liv bara genom att finnas där och visa att du tror på honom. Han kommer alltid ha med sig att hans förälder aldrig tappade tron på honom och det är en jätteviktig grej, även om det skulle skita sig med ekonomi, jobb mm.
Den jag är bekant med blev inlagd på någon sorts behandlingshem ganska länge. Lite samtal räckte inte utan en dygnet-runt behandling under lång tid var vad som krävdes.
Vet du vilka som jobbar med detta i kommunen? De jag känner som jobbar som skuldrådgivare, kurator mm gör det i grannkommuner, just av de skäl du beskriver. Inte heller de vill träffa sina patienter/klienter på Ica. Men du kanske redan har kollat upp det?