• Anonym (Galet ororlig)

Barn som spelar och tar sms-lån

Är helt förstörd och vet inte vad jag ska göra. Har ett barn som under större delen av sin uppväxt haft problem med sitt mående. Mycket ångest och en hel del konflikter med oss föräldrar. Vi har kämpat galet och jag undrar nu om jag någonsin kommer att kunna slappna av när det gäller hen, mitt älskade lilla mellanbarn som ofta hamnar fel och typ aldrig haft något konsekvenstänk.
    Nu 20 år och jag har då inte så mycket kontroll längre. Hen vill gärna ha pengar att röra sig med men vem vill inte det. Det räcker dock inte med några tusenlappar. Hen har vid ett par tillfällen erkänt att hen spelat bort alla pengar och har då fått låna för att lösa akuta problem. Har pratat om att ta sms lån eftersom hen aldrig har pengar. Jag har verkligen försökt att få hen att förstå att det är det dummast hen kan göra och bett hen prata med oss istället.
    Nu kom det till slut fram för ett tag sen då hen blev sjukskriven för depression att hen hade lite skulder, "bara" ett par tusen som vi då hjälpte till att betala av.
    Nu har vi igen fått fram att det gått utför igen och hen har lånat nästan 20 000 som hen spelat bort större delen av. Nu mår hen ännu sämre när vi vet och hen inte kan låtsas som ingenting. Vägrar nu komma hem och prata med oss för hen skäms så. Tyvärr är jag rädd att måendet är nu ännu sämre och hen lånar ännu mer för att dämpa sin ångest.
    Bara swisha över pengar känns ju inte heller som ett alternativ för det kommer då antagligen bara spelas bort.
    Vad gör man som förälder till ett myndigt barn som håller på att spåra ur helt?Gråter

• Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån
  • TvillingmammaVästgöte

Vad har han för diagnos?  Jag antar att ni gått med honom till BUP under ungdomsåren med tanke på ångesten och konflikterna. Kan vara ADHD? Kanske hjälper ADHD medicin? 

• Anonym (Utredning?)

Är sonen utredd? Om det varit problem länge vilket jag uppfattar det som så ligger det kanske något i botten? NPF?

• Jemp
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-18 08:24:54 följande:
    Barn som spelar och tar sms-lån

Är helt förstörd och vet inte vad jag ska göra. Har ett barn som under större delen av sin uppväxt haft problem med sitt mående. Mycket ångest och en hel del konflikter med oss föräldrar. Vi har kämpat galet och jag undrar nu om jag någonsin kommer att kunna slappna av när det gäller hen, mitt älskade lilla mellanbarn som ofta hamnar fel och typ aldrig haft något konsekvenstänk.
    Nu 20 år och jag har då inte så mycket kontroll längre. Hen vill gärna ha pengar att röra sig med men vem vill inte det. Det räcker dock inte med några tusenlappar. Hen har vid ett par tillfällen erkänt att hen spelat bort alla pengar och har då fått låna för att lösa akuta problem. Har pratat om att ta sms lån eftersom hen aldrig har pengar. Jag har verkligen försökt att få hen att förstå att det är det dummast hen kan göra och bett hen prata med oss istället.
    Nu kom det till slut fram för ett tag sen då hen blev sjukskriven för depression att hen hade lite skulder, "bara" ett par tusen som vi då hjälpte till att betala av.
    Nu har vi igen fått fram att det gått utför igen och hen har lånat nästan 20 000 som hen spelat bort större delen av. Nu mår hen ännu sämre när vi vet och hen inte kan låtsas som ingenting. Vägrar nu komma hem och prata med oss för hen skäms så. Tyvärr är jag rädd att måendet är nu ännu sämre och hen lånar ännu mer för att dämpa sin ångest.
    Bara swisha över pengar känns ju inte heller som ett alternativ för det kommer då antagligen bara spelas bort.
    Vad gör man som förälder till ett myndigt barn som håller på att spåra ur helt?Gråter

Hjälper till att söka behandling för spelberoende. 
  • fornminne

TS, sluta genast betala skulderna, det kommer bara eskalera och "barnet" riskerar att i värsta fall dra ner hela familjen i ekonomiska problem. Hjälp bara till med det nödvändigaste. Mat, medicin, eventuellt kläder. Det är ändå ert barn, h*n är bara 20 år och behöver hjälp. Men det är bättre att ni köper åt barnet än att ge pengar, då kanske de går till fel saker.

• fornminne
    Anonym (sommarkatt) skrev 2023-01-18 10:58:19 följande:

Det är juniorer ditt ansvar, personen är vuxen och är tyvärr körd i livet, jag hade sagt upp kontakten och fokuserat på något roligt Iställe!

Jag utgår från att du inte menar allvar...
  • fornminne

Jag tycker också att det låter som en NPF-utredning vore på sin plats, en då måste ju det numera myndiga barnet själv vilja.

• Anonym (Galet ororlig)
    fornminne skrev 2023-01-18 18:21:52 följande:
    Hoppas också att hen inte menar det på fullaste allvar :(
  • Anonym (Galet ororlig)
    fornminne skrev 2023-01-18 18:21:52 följande:
    Hoppas också att hen inte menar det på fullaste allvar :(
  • Anonym (Galet ororlig)

Tyvärr ingen diagnos, men med all största sannorlikhet så skulle jag gissa på någon npf diagnos. Under uppväxten så vägrade hen typ all kontakt med vården, så Bupkontakten skedde bara via oss föräldrar som stöttning i vår situation.
    Nu skulle hen nog ev vilja göra en utredning, inget aktuellt just nu men hen har ändå kontakt med vården och får lite hjälp där. Förhoppningsvis snart lite samtalsstöd som jag hoppas kan hjälpa lite till.

Hen bor hemma men är mest hemma hos sin flickvän så har som sagt inga direkta utgifter. Mat och husrum är gratis för hen. 

Har föreslagit att jag ska hjälpa till med att hålla i ev lön men varje gång det blir lite mer i lön så vill hen försöka visa att det går bra. Har gått ganska bra så länge lönen inte varit alltför stor men så fort det kom lite större löner så spårade det ur istället. Trodde ju att det skulle kännas skönt men det verkar istället trigga något, typ nu finns pengar att spela för och sen kommer förlusterna och sen försöken att vinna tillbaka. :(

Känner mig skyldig då jag själv alltid spelat lite, inte på onlinespel odyl men lite lotto, trav, stryktips mm. Väldigt lite dock och aldrig för pengar jag inte har råd att förlora. Kan det var mitt fel att det blivit så här :(

• Anonym (Myndig)

Är ni vuxna på riktigt? barn och föräldrar.. hallå?

Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån