Han säger till barnet att JAG var otrogen
Vad ska jag göra?
Jag och barnets pappa separerade för 2 år sedan. (Kom på honom med att var otrogen med en kollega, som han nu är tillsammans och bor ihop med).
Vi har 50/50 vårdnad om barnet (7 år), som nu frågar varför vi inte är tsm/en familj längre.
Jag svarar att vi slutade vara kära.
Pappan säger dock att det är mitt fel, som förstörde och ville separera. Att det kanske t.o.m. var så att det var JAG som var kär i någon annan. (Barnet har sagt detta till mig).
När det var han som bedrog och gaslightade mig, i fleeera månader tills jag fick bevis och tog dem på bar gärning. Så jag tog beslutet åt oss, om att separera.
Pappan och hans familj pratar dessutom illa om mig när barnet är närvarande. (De vet inte sanningen om vår separation, utan tror på pappans version, att jag var svartsjuk och kontrollerande och psykiskt sjuk).
Detta känns jobbigt för mig, men kan inte konfrontera honom eller prata med hans familj. För då kallar han mig psykiskt sjuk. Och försvarar sig med lögner.
När och hur kan jag säga sanningen till vårt barn? (Att det var han som var kär i någon annan).
Är det bättre jag tar på mig hela skulden?
Trots att vårt barn nu tror att det är jag som förstört vår familj.