Han säger till barnet att JAG var otrogen
Grattis du har råkat ut för ett lika stort svin som mitt ex. När jag dumpade henne för att hon varit otrogen så spred hon att vi avslutat relationen för att jag slog henne... vilket givetvis var en stor fet lögn som hon till och med hotat med innan.
Vad du kan göra: Inte så mycket för han sätter dig i en rävsax där du antigen tvingas acceptera att han ljuger för barnen eller göra likadant men då haka på i att använda barnen som slagträn mot den andra vilket givetvis drabbar barnen.
Om den ene föräldern skiter i barnens bästa och inte skyr några medel så finns det ju bara en kvar som kan vara vuxen och agera i deras fördel.
En sak du skulle kunna göra är att boka tid för samarbetssamtal hos kommunen och diskutera det där inför en terapeut. De samtalen är tyvärr frivilliga så han kan vägra komma om han vill, men då kan du istället hota med att om han inte dyker upp så kommer du ta det med soss istället alternativt göra en anmälan... vilket i sig är en bluff för han har inte gjort något olagligt... men det kan ju funka för såna människor förstår tyvärr inget annat språk än maktspråk och kommer alltid gå efter vad som är enklas och bäst för dem själva... och om de tror att de kommer bli mer trassel att inte dyka upp än att göra det så är risken större att han faktiskt kommer.