Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-07-14 14:25:37 följande:
Dumpen är en affärsidé och ett arbete för Sara och Patrik som annars hade varit arbetslösa.
Blivit en slags underhållning som hela tiden växer. Nu säljer man merchandise och har sponsorer på sidan.
Ibland aviserar man nya "gäddor" precis som man aviserar nya TV-program.
Frågan är om deras arbete hjälper någon.
Man skrämmer bort vissa från att söka kontakt på Internet, men innebär ju inte att de upphör med att ta kontakt med barn på andra sätt.
Alla vettiga människor tycker det är fasansfullt med pedofili, men tror det finns bättre sätt att angripa problemet.
Jag håller helt med.
Just intressekonflikten som finns med att Dumpenfolket vill tjäna pengar på något gör att det finns en tydlig intressekonflikt. Det påminner om Chris Hansens upplägg i "to catch a predator" som gjort sig väldigt rik på sin verksamhet. Att outa personerna hade inte behövts utan är bara ett sätt att popcornifiera verksamheten och sälja in den hårdare. Det vädjar till våra sämsta jag.
Att dessutom ha personer bakom som inte riktigt är med i matchen själva. Exempelvis Sara verkar inte ens ha koll på skillnaden på en psykolog och en psykiater. Att då ha koll på att flera av dessa personer som dom hänger ut egentligen hör hemma på någon psykrelaterad inrättning snarare än framför en onlinepöbel som gärna betalar för att showen ska fortsätta blir ganska tydlig.
Nu nyligen blev även fyra dömda för att ha åkt hem och misshandlat en av de uthängda. Jag gissar på att S och P inte alls ser sin del i det hela.
Bara för att man är emot pedofili så behöver man inte släppa alla gränser.