Ms MR skrev 2023-05-21 13:34:44 följande:
Hej till er,
Hejar för er alla som är i väntetid på återförening ev i väntan på en lilla plus efter den 😊
Har varit på mitt första möte i RMC Malmö och är ganska böjd hur gick det till med personalen, jag upplevde att dem är kunniga och det var ok klick (vet inte om ni tänker samma, men jag själv tycker att det är viktigt att tycka om deras inställning osv för att tro på kliniken). I alla fall är det nu väntan på att få godkänt att påbörja med terapi vid mens gång. Hoppas det blir direkt juni 😊
De är stängt v 29-32,labben är stängt så ingen ivf är aktuellt.
Vi gick igenom hela protokollet och då funderade jag på om kvinna ska fortsätta fa stimulering när hon stannar gravid och fick Ej som svar och att det blir bara fortsättning med Lutinus. Då visste jag inte exakt vad min kusin som gjorde ivf i Tyskland fick använda för att fråga läkaren men nu vet jag att det gäller FSH stimulering fram till slutet av vecka 12.
Jag är inte orolig över detta, jag ändå tänker att dem vet vad dem gör MEN jag undrar om någon här känner till detta och hade samma erfarenhet att fortsätta med FSH injektion stimulering 12 veckor?
Min erfarenhet är att det inte är så givande att jämföra olika behandlingar på kliniker i olika länder då det delvis är skillnader i landstingsfinansierad vård och privat vård (det är ofta inte offentligt finansierad vård man får i andra länder vilket betyder att man då som patient har mer att säga till om). Jag vet inte exakt hur det fungerar i Tyskland men jag har förstått att många andra länder i världen har massa andra protokoll än vad Sveriges landstingsfinansierade vård erbjuder, i alla fall RMC Malmö (vår klinik). T ill exempel har andra länder progesteronsprutor istället för vagitorier, och HCG-blodprov istället för hemmatest, och fler kontroller, blodprov innan återföring för att se att man har rätt östrogen och progesteron-värden mm mm. Inget av det har RMC Malmö. Dessutom är RMC Malmö definitivt INTE en klinik som anpassar vården individuellt. De gör samma för alla mer eller mindre.
Men det är liksom lite det man får ta när man går genom landstinget.