Zaro skrev 2023-11-23 15:59:32 följande:
Jag har hört att RMC är extremt noga med vikten eftersom övervikt minskar risken att lyckas och ökar risken både för missfall och komplikationer. Kanske vill de ha bra siffror?
Har också en vän som ville ställa sig i kö när hon närmade sig 40 och de sa att det inte var någon idé. Tyvärr... Men hon fick sitt barn naturligt denna sommar, med hjälp av progesteron och levaxin.
Så kan de vara men problemet var ju då att det var läkaren som inte skickade remissen pga 3 kgs övervikt - remissen kunde dock ha skickats ändå sa vår nya läkare nu eftersom vikten skall vara uppnådd när behandlingen startas. Och som vi alla vet så tar det rätt lång tid att komma dit när remissen väl är skickad.. Så det var antingen en miss från gamla läkaren eller medvetet för att minska belastningen på kön...
Forskning har faktiskt visat att minskning från BMI 35 till 30 inte gav några fler graviditeter och många framstående IVF-läkare har börjat gå ut med att hetsen kring vikten måste upphöra.. I Danmark har man nästan inga viktgränser men ändå lyckas 75%... Vid vårt tredje försök vägde jag som mest, och mer än tillåtet i Sverige men lyckades som bäst då haha
Nu är det såklart bra att minska i vikt av alla andra anledningar men tycker inte man ska göra skillnad på människor och människor. Har man rätt till 3 försök ska det gälla alla oavsett vikt, sexuell läggning eller andra påhitt. Lika för alla liksom.. Sen bör man såklart informera om att chanserna kan bli större om man har normal vikt men personen bör själv få avgöra om man vill ta risken att köra eller inte.. man kanske som vi, inte hade någon tid kvar... då får det liksom bära eller brista...
Sen kan jag tycka det är lite sjukt att om man tex har manlig faktor så nekas mannen vård (dvs IVF) om kvinnan är överviktig. Tänk om det var samma vid tex diabetes. Nej tyvärr du får inget insulin för din tjej är för tjock haha..