Vi som startar IVF 2023
Vårt fina gäng 🥚❤️
Lägg gärna till dig själv :)
38 år, ensamstående som försöker bli gravid, första barnet, IVF 1, FET preliminärt v 34
BaeA:
34 år, IVF1 i juni ingen ET/FET. Väntar på IVF2 som jag ska påbörja nu i augusti
BaeA, ska fundera på att lägga till dem, tack! Man vill ju göra allt man kan i det här läget, tar du kosttillskott i två månader då mellan dina försök? Kul att vara igång nästa vecka, håller tummarna! Var ni oförklarligt barnlösa?
Ja, det var riktigt chockerande att det gick så dåligt andra gången. Vår läkare rekommenderade mig att ta Q10 inför IVF2 och vänta 3 månader mellan försöken. Blev naturligt gravid månaden efter men blev tidigt missfall. Planerar att göra tredje försöket i oktober så att jag hinner ta kosttillskott ett tag och även för att min sambo alltid är så varm så hoppas det går bättre när det är kallare ute. Känns som att man famlar efter halmstrån haha.
Tagit Gonal-F, Menopur och Fyremadel båda gångerna. Tog maxdosen sist när det gick dåligt. Nästa gång blir det bara Menopur. Min läkare sa också att Menopur leder till fler födslar, så hoppas det gör någon skillnad.
Ja, jag hoppas det! Jag tror att jag har det dels pga temperatuen men också pga den väldig besvärliga PMDS jag har. Det är just vid ägglossning fram till mens som det är kaosartat.
Gällande tempa, så tycker jag att det är ett bra sätt att lära känna kroppen, och ofta är det återkommande symptom eller mående, som jag då i förväg kan förbereda mig eller min man på.
Nej, jag vet faktiskt inte lyssnade inte så noga för jag var rätt chockad och ledsen, men nu när det lagt sig så ska jag fråga mer i detalj. Däremot så gillade spermierna IVF bättre än ICSI sa vår läkare, då de testade båda metoderna direkt. Har din sambo funderat på tillskott?
BaeA, ah ok, har du fått diagnosen PMDS av en läkare?
Jag får nog börja tempa! Man vill verkligen testa allt.
Vad bra att ni kunde göra vanlig IVF. Vi har haft hög andel fragmentering och jag skulle hellre slippa ICSI för att kunna utesluta att det inte är det som skapar fragmenteringen. Ja min sambo tar Q10, omega-3, r-alpha lipoic acid, l-carnitine och d-vitamin. Dessa började han med efter IVF2. Mellan IVF1 och 2 tog han bara Profertil och Q10 och den gången gick det katastrofalt (rörlighet hade sjunkit från 40% till 14%) så hoppas verkligen den förbättras igen 😔
Var det återföring på dag 5 ni skulle göra sist? När sätter ni igång med nästa försök?
Vi fick 2 tillbaka!! Och en tredje som nu skall odlas till torsdag. Vi är nästan i chock 😍
Allt gick så bra med insättningen denna gång också.. och vi fick veta att alla embryon såg bra ut.. Ingen fragmentering eller så..
Testdag 28/8. Konstigt nog 2 dygn mindre än sist 🤭
BaeA, ok förstår. Såg ett inslag på tv om PMDS för många år sedan och kände igen mig i mycket, men inget jag tagit tag i att undersöka närmre.
Ja de vet inte riktigt vad som orsakar fragmentering, kan vara ägg, spermier eller tillvägagångssätt.
Så kul att vara igång, tar du samma dos som sist? När är första UL? Fick ni förresten svar på varför embryona hade avstannat förra gången?
Noelani, fantastiskt att ni fick tillbaka två! Vilken lättnad att det var bättre resultat än förra gången, hoppas den tredje kan odlas vidare!
BaeA,
Tack snälla ❤️🙏
En liten sidofråga.. du har inte möjligtvis adhd? 🙈
BeaA, ok intressant att det blev samma dos, men kanske bra då den gav bra resultat sist! Känns som att de verkligen har tänkt efter och har en plan när de sänker dosen efter några dagar. De höjde min dos inför andra omgången men fick färre mogna ägg så var ju helt i onödan..
Gör ni andra UL hos läkaren eller sköterska?
Gvk, stort lycka till!
Var på VUL idag som tyvärr visade att fostret slutade växa för ungefär 1,5 vecka sedan (skiftet mellan v 7 och 8) 😞