molly50 skrev 2023-02-12 19:53:55 följande:
Men var läser du in att jag inte stöttar pappor som strider för umgänge med sina barn?
Visa mig gärna det.
Jag står faktiskt på TS sida i det här fallet och tycker att mamman gör fel som inte ens vill svara på hans kontaktförsök.
Det är ju därför jag pratar om umgängessabotage.
För det är ju vad det är när mamman försöker hindra pappan från att ha kontakt med sina barn utan att vettiga skäl föreligger.
Hmm det är via okunskap man sprider falsk information, som umgängessabotage, kort det finns ingen sådan lag i Sverige.
Det du hittar är uppenbara fall, dessa läggs ut i massor, kanske för att regeringen inte ska införa en sådan lag, men nedan har du en motion till riksdagen att dom bör ta tag i frågan.
Vi har via vår hemförsäkring rättsskydd det menas man betalar inte hela advokatkostnaden, när du går en tvist har man oftast advokat som vet och kan regler att sabotage inte existerar i Sverige.
Att bara hålla bort sitt barn är sabotage, men inte om ett barn mår dåligt över ex vv-liv, kanske en stor saknad, svårt att sova dagar innan umgänge med den andra, kanske visar nedstämdhet i skolan, när barn helt enkelt inte mår bra av skilsmässotvisten, då har man rätt att stoppa umgänget, detta för att det är för barnets bästa, men ingen får fråga ut barnet vad det beror på, om det är inövat av ena förälder, upplärt eller något annat, oftast blir barn allierade vid en vårdnadstvist, dom hör bråk, hur en förälder diskuterar den andre förälder med vänner osv. man blir per automatik allierad, dvs barnet är inte utsatt för umgängessabotage, men inte långt därifrån.
När detta sker, dom med kunskap och advokat tar tag i frågan finns inget umgängessabotage. det finns bara barnets bästa, den andra förälder förlorar direkt, pappa som mamma.
Att då gå ut med att vi har en sådan lag är helt förkastligt, där man försöker förmedla att vi har en sådan lag, när den inte ens existerar, det är att sprida falska påståenden som förvärra för alla andra som kämpar mot just detta.
UmgängessabotageUmgängessabotage är heller inte straffbart i Sverige, till skillnad från i till exempel USA, och riksdagen bör se över möjligheterna till straffsanktioner vid domstolstrots och umgängessabotage.
Jag anser att riksdagen bör se över rättsförhållandet mellan barn och föräldrar i föräldrabalken, liksom direktiv och rekommendationer från myndigheter som styr hur familjerättsliga ärenden hanteras.