• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 12:57:20 följande:
    Pappan har samma skyldighet o att samarbeta med mamman, vill inte pappan samarbeta o få till ett samarbete faller det även på den punkten.

Men man behöver inte släppa in en främmande person i sitt hem, finns ingen lag som stödjer detta, vill inte mamman släppa in pappan har han heller ingen rättighet o komma in.
    Därför är samarbete viktigt, även denna punkt går under barnets bästa.
    Absolut. Men det verkar som att ts är beredd att samarbeta. 

En person man har haft sex med och ska ha barn med kan knappast anses som främmande. 

Om mamman nekat att släppa in pappan till sitt barn så är det att se som umgängessabotage. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-12 13:01:05 följande:
    Absolut. Men det verkar som att ts är beredd att samarbeta. 

En person man har haft sex med och ska ha barn med kan knappast anses som främmande. 

Om mamman nekat att släppa in pappan till sitt barn så är det att se som umgängessabotage. 
    Du menar man känner personen bara för att man legat med varandra. träffats någon timme, då känner man personen, detta är skrattretande dumt påstående.

Kontakt innebär inte inte enbart fysisk kontakt, det menas även via telefon. dvs pappan pratar med barnet via telefon, som dom flesta som haft små barn vet att detta är inte det lättaste o få kontakt på, även fast man har en bra relation o lever tillsammans.
    Man kan säga lycka till till TS med att nå kontakt via mobilen första tre åren. dvs där barnet förstår innebörden av kontakten.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 13:09:21 följande:
    Du menar man känner personen bara för att man legat med varandra. träffats någon timme, då känner man personen, detta är skrattretande dumt påstående.

Kontakt innebär inte inte enbart fysisk kontakt, det menas även via telefon. dvs pappan pratar med barnet via telefon, som dom flesta som haft små barn vet att detta är inte det lättaste o få kontakt på, även fast man har en bra relation o lever tillsammans.
    Man kan säga lycka till till TS med att nå kontakt via mobilen första tre åren. dvs där barnet förstår innebörden av kontakten.

Vad tror du SOC och myndigheterna säger i läget med en pappa som försöker få träffa sitt barn men där mamman låser honom ute? 

Vem tror du det gynnar? Inte mamman.

• Anonym (fkl)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-12 13:27:12 följande:

Vad tror du SOC och myndigheterna säger i läget med en pappa som försöker få träffa sitt barn men där mamman låser honom ute? 

Vem tror du det gynnar? Inte mamman.

Du måste särskilja på en som varit pappa för sitt barn några år och sedan skilt sig. Mot en pappa som aldrig varit med första åren.
    Det finns inte någon plikt för barnet att umgås med en förälder och det finns ingen absolut rätt för förälder att umgås med barnet. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att umgänge så långt som det är möjligt tillgodoses.

• EpicF

Anonym (fkl): Nej, jag menar att det inte dirket är en främmande person. Men umgänge kan också vara på allmänt ställe med många folk. Kafe, biblioteket, lekpark erc. 

Telefonkontakt är bra, men inte de första 3-4 åren. Då bör det vara fysisk kontakt så att barnet får lära känna sin pappa. Du vet umgänge är för barnets skull, inte föräldern. Det är barnet som har rätt till umgänge med sina föräldrar. Inte tvärt om. 

Om mamman vägrar sitt barn umgänge med sin pappa så förvägrar hon sitt barn sin pappa. I en vårdnadstvist gynnar setta inte mamman. 

• Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-12 13:40:15 följande:

Anonym (fkl): Nej, jag menar att det inte dirket är en främmande person. Men umgänge kan också vara på allmänt ställe med många folk. Kafe, biblioteket, lekpark erc. 

Telefonkontakt är bra, men inte de första 3-4 åren. Då bör det vara fysisk kontakt så att barnet får lära känna sin pappa. Du vet umgänge är för barnets skull, inte föräldern. Det är barnet som har rätt till umgänge med sina föräldrar. Inte tvärt om. 

Om mamman vägrar sitt barn umgänge med sin pappa så förvägrar hon sitt barn sin pappa. I en vårdnadstvist gynnar setta inte mamman. 

På grund av detta har man gjort varje vårdnadstvist unik, förut kunde ex minpappa.nu göra samanställningar på tvister där dom lyfte fram skrämmande siffror hur mammorna systematiskt vann.
    Nu med varje tvist unik går det inte o sammanställa på liknande sätt.

Men jag är med från denna tid, krigat hårt, varit aktiv följt många pappor i deras kamp samtidig som jag skälv drivit min kamp.

Det ni hänvisar till existerar inte, det är samarbete som gäller, och det spelar ingen roll vem som inte vill samarbeta, vilket även framkom i det jag skrev i förra inlägg, man gör en "gemensam" bedömning (gemensamt ansvar)

Det menas att man ser till helheten och inte till individen, fungerar inte samarbetet är det inte bara en persons fel, det är bägges fel. fungerar inte samarbete är det inte heller till barnets bästa med umgänge, allt hänger ihop när man gör en bedömning. relation, tidigare kontakt, barnets egna vilja osv.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 13:54:42 följande:
    På grund av detta har man gjort varje vårdnadstvist unik, förut kunde ex minpappa.nu göra samanställningar på tvister där dom lyfte fram skrämmande siffror hur mammorna systematiskt vann.
    Nu med varje tvist unik går det inte o sammanställa på liknande sätt.

Men jag är med från denna tid, krigat hårt, varit aktiv följt många pappor i deras kamp samtidig som jag skälv drivit min kamp.

Det ni hänvisar till existerar inte, det är samarbete som gäller, och det spelar ingen roll vem som inte vill samarbeta, vilket även framkom i det jag skrev i förra inlägg, man gör en "gemensam" bedömning (gemensamt ansvar)

Det menas att man ser till helheten och inte till individen, fungerar inte samarbetet är det inte bara en persons fel, det är bägges fel. fungerar inte samarbete är det inte heller till barnets bästa med umgänge, allt hänger ihop när man gör en bedömning. relation, tidigare kontakt, barnets egna vilja osv.
    Snacka om att inte veta ett skit. 
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-12 10:18:17 följande:
    Ja de går vl inte så jättebra direkt. Har fått prata me kurator på MVC nu vilket kändes bra men också rätt jobbigt. Har väl kanske börjat landa i att det föds en liten kille om mågra veckor som jag kanske är pappa till å att jag nog ändå vill träffa han. Och se hur de känns. Men mamman svarar ännu inte på mina sms så allt bli bara ännu svårare. Känner  kanske inte helt igen mig i det jag skrev i första inlägget jag fattar ju kanske mer nu att det handlar om ett barn som inte heller valt situationen 
    Det låter som att du ändå börjar landa och komma till insikt.
    Så ge inte upp!
    Om sen mamman vägrar svara och inte vill samarbeta med dig så kommer det ju inte att gynna varken henne eller barnet.
    Ta det med dig och fortsätt kämpa på.
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 12:57:20 följande:
    Pappan har samma skyldighet o att samarbeta med mamman, vill inte pappan samarbeta o få till ett samarbete faller det även på den punkten.

Men man behöver inte släppa in en främmande person i sitt hem, finns ingen lag som stödjer detta, vill inte mamman släppa in pappan har han heller ingen rättighet o komma in.
    Därför är samarbete viktigt, även denna punkt går under barnets bästa.
    Men nu försöker ju TS att få kontakt med mamman.
    Och hon vägrar svara.
    Så i det här fallet så verkar det ju inte vara pappan som har samarbetssvårigheter. 
    Och det här är ju en fråga om barnets rättigheter.
    Och barnet har rätt till kontakt med båda sina föräldrar. 
    Vilket mamman i det här fallet inte verkar ta hänsyn till. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-12 10:18:17 följande:
    Ja de går vl inte så jättebra direkt. Har fått prata me kurator på MVC nu vilket kändes bra men också rätt jobbigt. Har väl kanske börjat landa i att det föds en liten kille om mågra veckor som jag kanske är pappa till å att jag nog ändå vill träffa han. Och se hur de känns. Men mamman svarar ännu inte på mina sms så allt bli bara ännu svårare. Känner  kanske inte helt igen mig i det jag skrev i första inlägget jag fattar ju kanske mer nu att det handlar om ett barn som inte heller valt situationen 
    Vad stark du är! Jag förstår att det är tungt och svårt men du gör allt rätt här och nu. Fortsätt att gå till kuratorn och skicka bara iväg kanske ett sms i veckan till den blivande mamman för att ensidigt hålla kontakten öppen. Håll det kort och artigt. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?