• Anonym (förvirrad)

Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!

Jag får väl kalla detta en testomgång eftersom det glunkas om att elstöd kommer betala ut likadant.

Jag har fått en bankgiroavi och jag har hört att den går att läsa in/sätta in på kontot digitalt online. Men hur? Jag försöker hitta men jag fattar inte. Jag har inget fysiskt ID-kort, har inte haft på ett par år för jag har inte råd att skaffa ett pga sjukpension, så att lösa in i butik eller på banken kommer vara svårt till omöjligt.

Hjälp?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-27 15:50
    Kan jag exempelvis legitimera mig med bank-id om jag vill lösa in avin på Coop/Ica?

• Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!
  • Anonym (Sluta)
    Aniiee skrev 2022-12-27 21:07:08 följande:
    Vlka realiserbara tillgångar? Jag kan inte se att TS skrivit om några sådana.
    Nej, ts har berättat att hon kunde låna pengar för att klara sitt uppehälle i 1,5 år, samt att hon enbart haft rätt till akutpengar. Det ger en viss fingervisning om storlek på tillgångar. 
  • Aniiee
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 21:18:00 följande:
    Nej, ts har berättat att hon kunde låna pengar för att klara sitt uppehälle i 1,5 år, samt att hon enbart haft rätt till akutpengar. Det ger en viss fingervisning om storlek på tillgångar. 
    Det kan jag inte se att TS har skrivit någon gång. Om du menar att TS skrivit att TS har skulder så tolkar jag det som att det är hyresskulder, inte att det är lån. Jag kan så klart ha fel, men det är den enda meningen TS skrivit något om skulder.

"Det jag har är skulder upp över öronen för att FK tog 1,5 år på sig att utreda om jag skulle ha sjukersättning, och soc inte gav mig mer än akuta matpengar för att "jag ändå skule få pengar från FK", och min hyresvärd var snäll och inte vräkte mig utan lade mina hyresskulder på hög." Detta är enda meningen TS har nämnt skulder i.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Jemp

Kostnaden för id-kort har varit sänkt till 100 kr större delen av det här året. Hittar du en sista minuten-tid innan nyår kan du hinna få till det priset, sen återgår det till 400. 

• Anonym (Sluta)

Bra tips från Jemp där. 

Om ts varit helt utan tillgångar i 1,5 år och försörjningsstöd inte betalades ut under dessa förutsättningar så var detta fel. Fattar om TS inte orkade bråka i sin situation men det var hur som helst fel och ts gick miste om pengar hen hade rätt till. 

• Anonym (Sluta)
    EnAnonumius skrev 2022-12-27 22:17:57 följande:
    Du har valt att kalla dig för "Anonym(Sluta)".

Du kanske skall ta till dig själv vad du har för nick och sluta att komma med en massa "hitte på" om TS.
    Det vore ju bättre att du satte dig ned och läser vad TS faktiskt skriver i sina inlägg i stället för att komma med en massa hitte på om hen, och sedan hålla det emot hen.

Sedan så vore det också klädsamt av dig att be TS om ursäkt för vad du skrev i ditt inlägg #6 till hen.
    Upprörd eller inte upprörd, man kallar inte en person före "jävla as" så som du gjorde till TS i ditt inlägg #6.
    Det är taget ur sitt sammanhang, eftersom Familjeliv valde att radera min första kommentar där det framgår att jag inte tror på tråden. Ditt jävla as syftar på att låtsas vara sjukpensionär.

Med detta sagt. Den här tråden skulle sorgligt nog aldrig ha lyft utan er som tycker om att trycka ner och trycka till. I andra trådar i liknande ämnen försvinner tråden. Eftersom jag trodde att det var en trolltråd och eftersom ni svarar och eftersom Familjeliv tjänar pengar på trafiken  (jag har till och med skrivit att jag önskar att jag och inte TS blir spärrad från att skriva)  så är tråden plötsligt underhållning.

Jag hoppas på att folk läser och lär sig om vad ID-kort kostar. 100 kronor i år och 400 efter nyår. Att elstöd gäller hela södra Sverige. Att man kan få ut pengar för en bankavi via Swedbank utan ID. Att många vårdgivare tar emot nya patienter via bank-id. Att människor kan få vänta 1,5 år på sjukersättning. Att det finns hyresvärdar som lägger en skuld på hög i 1,5 år. Att man har rätt till akutpengar för mat 58 kronor per dag. Att man inte har rätt till dessa pengar om man har tillgångar. Ändå ganska lärorikt, om man bryr sig. 
  • Anonym
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 18:40:45 följande:

Ok, har kollat upp att även vi i lägenheter får stödet automatiskt, då förstår jag. Bra att få reda på det. 

Det här är - får man ju ändå säga - en tråd du verkligen lyckas i. Din närvaro i den blir s a s mer och mer lättflytande.
  • Anonym (Sluta)
    Anonym skrev 2022-12-27 22:50:25 följande:
    Det här är - får man ju ändå säga - en tråd du verkligen lyckas i. Din närvaro i den blir s a s mer och mer lättflytande.
    Jag vet inte vad du menar med att jag lyckas, eller att jag är lättflytande. Men jag hoppas att det för alla som njuter av låtsas bry sig om andras lidande istället för att lära sig om det blivit pinsamt uppenbart vad de sysslar med. Jag är 100 procent säker på att hade jag inte skrivit i den hade den fått 5 svar, varav två användbara för ts, det om hur man gör med Swedbank. Det är kanske det du upplever som sällsynt lyckat. Det är inte jag som skriver till mig själv och sätter mig i centrum, det är trådens andra deltagare. 
  • Anonym
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 22:59:24 följande:
    Jag vet inte vad du menar med att jag lyckas, eller att jag är lättflytande. Men jag hoppas att det för alla som njuter av låtsas bry sig om andras lidande istället för att lära sig om det blivit pinsamt uppenbart vad de sysslar med. Jag är 100 procent säker på att hade jag inte skrivit i den hade den fått 5 svar, varav två användbara för ts, det om hur man gör med Swedbank. Det är kanske det du upplever som sällsynt lyckat. Det är inte jag som skriver till mig själv och sätter mig i centrum, det är trådens andra deltagare. 
    Jag är precis lika övertygad om samma sak. Ca 5 svar, med en vettighetsfrekvens av 40%. Det låter faktiskt helt rimligt.
    Nu har du ju dock skrivit som du gjort, och kolla hur tråden ser ut ...
  • Anonym (Sluta)
    Anonym skrev 2022-12-27 23:16:49 följande:
    Jag är precis lika övertygad om samma sak. Ca 5 svar, med en vettighetsfrekvens av 40%. Det låter faktiskt helt rimligt.
    Nu har du ju dock skrivit som du gjort, och kolla hur tråden ser ut ...
    Jag har relativt artigt svarat de människor som funnit nöje i att välja mig för sina upofostringsmetoder. Någon har till och med startat en ny tråd om mig här 
  • Anonym (11)
    Anonym (E) skrev 2022-12-27 17:36:08 följande:

Jag kan inte ens komma på senaste gången som jag visade fysisk legitimation hos läkare. Att man kommit dit brukar registreras med bank-id eller knappa in födelsenr.

Det var inte det som syftas på "i verkligheten" men man kan alltid låtsas som ämnet är något annat.

Va? jag bor i Stockholm och jag får alltid visa pass eller leg på närakuten, hos en psykolog jag hade nyligen, trots att de efter några gånger kände igen mig. Enda stället där jag bara kan säga personnummer är ett vårdställe dit jag behöver gå ofta, men självklart krävdes leg kanske första året eller så.
    På apoteket behöver jag visa leg för att hämta mediciner.

Kom på en sak när jag skrev. Alla dessa verksamheter är privata, svårt att hitta andra alternativ idag. Kanske att privata aktörer inte är lika snabba på att fixa elektroniska lösningar, det kostar ju.
    Allt som gäller kommunal verksamhet kan jag identifiera mig via bank-id.

Föredrar ändå att ta upp leget än att börja krångla med telefonen. Att ta upp leget som jag har redo när jag kan behöva visa det tar 1 sekund och ytterligare 2-3 sekunder för den som ska läsa det.
    Att skriva i personnummer, plocka fram bank-id från telefonen och slå in koden tar minst 10-15 sekunder. Dessutom behöver elektroniska saker batteri och jag kanske behöver göra ett ärende som kräver legitimering även om jag glömt laddaren och fått batteritorsk.
Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!