Anonym (E) skrev 2022-12-27 17:36:08 följande:
Jag kan inte ens komma på senaste gången som jag visade fysisk legitimation hos läkare. Att man kommit dit brukar registreras med bank-id eller knappa in födelsenr.
Det var inte det som syftas på "i verkligheten" men man kan alltid låtsas som ämnet är något annat.
Va? jag bor i Stockholm och jag får alltid visa pass eller leg på närakuten, hos en psykolog jag hade nyligen, trots att de efter några gånger kände igen mig. Enda stället där jag bara kan säga personnummer är ett vårdställe dit jag behöver gå ofta, men självklart krävdes leg kanske första året eller så.
På apoteket behöver jag visa leg för att hämta mediciner.
Kom på en sak när jag skrev. Alla dessa verksamheter är privata, svårt att hitta andra alternativ idag. Kanske att privata aktörer inte är lika snabba på att fixa elektroniska lösningar, det kostar ju.
Allt som gäller kommunal verksamhet kan jag identifiera mig via bank-id.
Föredrar ändå att ta upp leget än att börja krångla med telefonen. Att ta upp leget som jag har redo när jag kan behöva visa det tar 1 sekund och ytterligare 2-3 sekunder för den som ska läsa det.
Att skriva i personnummer, plocka fram bank-id från telefonen och slå in koden tar minst 10-15 sekunder. Dessutom behöver elektroniska saker batteri och jag kanske behöver göra ett ärende som kräver legitimering även om jag glömt laddaren och fått batteritorsk.