Inlägg från: Anonym (förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förvirrad)

Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!

Jag får väl kalla detta en testomgång eftersom det glunkas om att elstöd kommer betala ut likadant.

Jag har fått en bankgiroavi och jag har hört att den går att läsa in/sätta in på kontot digitalt online. Men hur? Jag försöker hitta men jag fattar inte. Jag har inget fysiskt ID-kort, har inte haft på ett par år för jag har inte råd att skaffa ett pga sjukpension, så att lösa in i butik eller på banken kommer vara svårt till omöjligt.

Hjälp?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-27 15:50
    Kan jag exempelvis legitimera mig med bank-id om jag vill lösa in avin på Coop/Ica?

• Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-27 15:36:42 följande:
    Fråga din bank.
    Hade jag kunnat fråga banken hade jag väl inte frågat här?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-27 15:51:14 följande:
    Så du kan alltså inte ringa din bank? Varför inte fråga din förmyndare?
    Sluta du också. Har ni inget vettigt att komma med så låt bara bli. 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 15:54:33 följande:
    Det ÄR vettigt att syna såna som du. 
    Syna vad? Att jag fått en bankgiroavi?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 15:57:31 följande:
    Att du låtsas vara sjukpensionär, i oklart syfte. Det är dåligt för människor som har behov av stöd att sådana som du utger er för att vara saker. 
    Fast jag är sjukpensionär. Jag har skrivit och svarat i massor av trådar i över 10 år om mitt liv som sjukpensionär. Sen om du inte tror mig för stå för dig.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-27 15:59:25 följande:
    Från vem har du fått en bankavi?
    Kommunen/Hab.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (J) skrev 2022-12-27 16:09:07 följande:

Det är faktiskt ren idioti att du inte har sett till att ha någon form av legitimation, det behöver du i dagens samhälle. Det handlar om några hundralappar och det har du råd med. Har du inte råd med det så har du antingen prioriterat idiotiskt eller så ska du ansöka om försörjningsstöd. 

du förväntas kunna legitimera dig inom sjukvården och många andra situationer 

och innan det kommer om hur jag inte vet hur det är att vara fattig blah blah så jo det vet jag visst, var tvungen att leva många år på försörjningsstöd MED skulder jag vägrade låta förfalla så mindre marginal än så. Visst det är inte fett men det är rena dumheter när folk försöker hävda det inte räcker till mat och det mest nödvändiga för det gör det om man inte gör idiot prioriteringar. 

nu löser det knappast inte avin nu, men se till att fixa ID av något slag direkt innan du får större problem för du inte kan legitimera dig. Kan du inte inse själv att du borde prioritera det bör du söka stöd av vården eller soc för att sköta ditt liv

Jag har inte haft råd! Redan när mitt förra gick ut avstod jag från måltider pga ekonomin, att då skaffa ett nytt id-kort, som jag dessutom inte använt ett på 10 år, fanns liksom inte på kartan, coh sen blev ekonomin ännu sämre, om du inte märkt av det.. Kalla mig gärna idiot elle rnågot, det hjälper liksom inte.

Men, tja, är det så at det enda sättet att lösa in avin är med ett idkort så kan jag vara utan, då ett nytt ID kostar lika mycket som det är på avin. Då går jag ändå minus.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (J) skrev 2022-12-27 16:12:52 följande:
    kommunen och hab är inte samma sak
    men vad bra då vänder du dig till de som skickat den och berättar att du behöver hjälp med hur du ska sköta sådant här. Till exempel en god man eller boendestöd är möjligheter. 
    Det är FRÅN kommunene, SOM habiliteringsersättning! Hur svårt ska det vara?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Meny) skrev 2022-12-27 16:14:26 följande:

Det finns under dropmenyn när du loggar in på banken via datorn, jag såg det senast igår men hittar det inte i appen nu. Om du inte fått ett vettigt svar än då så kan jag kolla upp mer noga när barnen lagt sig.

TACK!
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (J) skrev 2022-12-27 16:25:36 följande:

Tyvärr finns de. Såsom snyftreportage om hur de måste dumpstra för att få mat och samtidigt bara råkar ha nya snordyr Marshall hörlurar hängande på väskan på bilden och minsann ju måååååååste ha dyra husdjur för annars är de helt ensamma i hela världen (bredvid står den leende sambon?..)
    För att inte tala om de trådar som förekommit på FL i samma anda där de inte har mat och bara måste ha jättedyra olycksfallsförsäkringar och 6 gånger dyrare mobilabonnemang än jag har för de bara måste ringa dyra videosamtal timvis utomlands och absolut inte kan välja en digital tjänst till detta osv. 

eller envisas med snordyr alternativmedicin vilket naturligtvis inte täcks av högkostnadsskyddet 

nej man har inte råd med vad som helst på ?existensminimum?, men man har råd med det som är nödvändigt som legitimation och näringsmässigt ok mat och mediciner som den vanliga sjukvården anser nödvändiga och nödv kläder 

Och detta är aktuellt idenna tråd hur?

Jag har inga marshall-hörlurar, jag har inte ens en handväska. Det jag har är 75% sjukersättning, fast mina läkare, ja, flera i olika områden, anser att jag borde ha 100% för flera år sedan. Det jag har är flera dyra mediciner som inte går under högkostnadsskyddet. Det jag har är skulder upp över öronen för att FK tog 1,5 år på sig att utreda om jag skulle ha sjukersättning, och soc inte gav mig mer än akuta matpengar för att "jag ändå skule få pengar från FK", och min hyresvärd var snäll och inte vräkte mig utan lade mina hyresskulder på hög. Det jag har är ett antal självmordsförsö ki bagaget för att jag blivit så illa behandlad av myndigheter och av andra som bara vräker ur sig en massa skit. Det jag har är ett liv som egentligen inte är värt att leva.

Och ändå gjorde jag en jävla tråd för att be om hjälp att få ut fattiga 400 kronor från en bakgirolapp.

OCH FÅR EN MASSA SKIT FÖR DET. TACK SÅ IN I HELVETE OCH FÖRLÅT FÖR ATT MAN EXISTERAR!

Och ett djupt tack till Anonym (Meny) för att du försökte hjälpa till.
  • Anonym (förvirrad)

Så jag hittade kontoregister. Man ska vad jag förstår kunna lösa in bankgiroavier där. Men det verkar som att min lapp inte har ett idk-nummer? Det står att det ska finnas ett längst ner till höger på 10 siffror, men det enda nummer som finns där är på 13 siffror. Finns ett annat nummer också som är en bokstav och 7 siffror.

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-28 20:29:25 följande:
    Du har fortfarande inte ringt någon och bett om hjälp?
    Nope.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-28 20:35:13 följande:
    Ok. Då är väl pengarna inte så viktiga för dig.
    Eller så finns det någon annan orsak som du inte tänkt på.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-28 20:49:23 följande:
    Precis, och då är den orsaken viktigare än pengarna. 
    Viktigare? Eller något annat du inte tänkt på?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Hm) skrev 2022-12-28 22:30:04 följande:

Om du känner att du behöver ett fysiskt id-kort så går det att göra ett nationellt id-kort hos polisen för 100kr just nu.
    Leveranstid är ca: 1vecka.  Tror dock att du måste beställa ett personbevis hos Skatteverket och ta med dig någon som kan intyga att du är du eftersom du inte har ett giltigt id. 

Finns inte en suck att det finns några tider att boka i Stockholm innan fredag.
Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!