Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 18:35:46 följande:
Jag visste inte att vi som bor i södra Sverige får återbetalning även för en liten elräkning, ska kolla upp, men skäms över att norra Sverige inte får, det är faktiskt riktigt sjukt prioriterat av regeringen att dela landet på hälften. Nej, jag skäms inte. Mitt uppsåt var inte att gå hårt åt ts personligen, utan jag trodde på riktigt inte på detta, vilket jag skrivit om. Och är fortfarande tveksam, även om det låter väldigt tufft för ts att leva som ts gör. Det har lett till flera självmordsförsök. Jag antar att ts fått vård.
Samtidigt undrar jag över hur den som inte tänker att 500 kronor för ett ID inte är en rimlig prioritering om man har fast inkomst från sjukersättningen och bor i ett hus med rätt till elstöd? Jag undrar fortfarande över hur det går att klara sig i en situation som den ts beskriver (skulder upp över öronen, ej rätt till försörjningsstöd utöver akuta matpengar) utan att kunna låna 500 kronor av någon tillfälligt.
Är man så utsatt som man känner sig då? Jag skäms inte över att jag undrar detta.
Jo, alla i södra sverige får, varesig de bor i slott eller koja, eller i lägenhet, och även oberoende om de bundit elpriset eller inte, och till vilket pris. Förra gången var det dock bara de som använde över ett visst antal kwh som fick. Att norra sverige inte får handlar ju om att det är en återbetalning, vilket de själva inte verkar fatta, jag har släktingar där uppe som inte förstår. Regeringen kan inte riktigt hjälpa att de där uppe betalade lägre elpris förra året. De vil liksom ha återbäring på Coop fast de handlat på ICA, vilket så klart inte är rimligt. Att de däremot behöver hjälp NU; precis som resten av lander, som inte heller får hjälp NU, är så klart beklagligt för alla.
Har man inte 500 kronor så har man inte 500 kronor. Om TS redan nu avstår måltider för att ekonomin inte går ihop, vad annat finns det som TS avstår? Kannske skippar kringläkemedel som värktabletter eller allegitabletter som behövs tillfäligt? Skippar icke-akuta räkningar och låter de gå till kronofogden? Väljer bort transportkostnader? Jag vet inte, men att hoppa över måltider är, i min värld, liksom det sista man gör i ekonomiskt utsatta situationer, inte det första.
Och om TS var i ungefär samma situation som min syster, väntat på FKs kvarnar, så kan det mycket väl vara så att TS egentligen hade rätt till försöjningsstöd, men försörjningsstödet bara hänvisade till att FKs pengar "kommer ju snart", och dels litat på det, dels inte orkat strida när pengarna dröjt för länge. Min syster behövde dock bara vänta i 4 månader.