• Anonym (Upprörd)

    Får nya skolan neka att gå i årskursen över?

    Barnen ska byta skola. En av dem har hoppat upp en årskurs och den nya vägrar placera hen i den, utan har satt hen i klassen under. Får de lov att göra så? 

  • Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?
  • Anonym (förstår båda sidor)

    Jag förstår båda sidorna här. Många begåvade barn ger upp, blir deprimerade och hemmasittare för att skolan är så usel på att förstå och bemöta dem.

    Men det finns också föräldrar som kämpar för att barnen ska få flytta upp årskurser, få eget material, utmaningar som föräldrarna tycker barnet behöver och speciallösningar trots att barnen trivs i en helt vanlig åldersadekvat klass. Har mött ett antal sådana. 

    Men i alla fall, jag tänker att ni kunde ordna ett möte där någon från gamla och nya skolan får mötas så att den nya skolan får höra hur den gamla skolan resonerade kring uppflyttningen? Om ni har kontakt med BUP, försök få dem att delta också. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få till ett sånt möte, men om man är jobbig så kan de gå med på det och då kan ni få möjlighet att prata med båda sidorna samtidigt.

    En varning dock - om gamla skolan var svår att få med på noterna, kan det vara bättre att inte blanda in dem överhuvudtaget vid skolbyte eftersom de då kan föra över negativ eller felaktig information. Om den nya skolan är bra kan det vara bättre att de får bilda sig en egen uppfattning om eleven.   

    Jag vill helst inte rekommendera någon att vara en jobbig förälder, men jag förstörde mitt eget barns liv (nåja, det går förhoppningsvis att reparera men nästan hela tonåren har försvunnit i depression och medfört ett stort utanförskap så nog kommer det få livslånga konsekvenser) för att jag inte var jobbig utan samarbetade med skolan och litade på lärarens kompetens. 

  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (förstår båda sidor) skrev 2022-12-27 12:00:30 följande:

    Jag förstår båda sidorna här. Många begåvade barn ger upp, blir deprimerade och hemmasittare för att skolan är så usel på att förstå och bemöta dem.

    Men det finns också föräldrar som kämpar för att barnen ska få flytta upp årskurser, få eget material, utmaningar som föräldrarna tycker barnet behöver och speciallösningar trots att barnen trivs i en helt vanlig åldersadekvat klass. Har mött ett antal sådana. 

    Men i alla fall, jag tänker att ni kunde ordna ett möte där någon från gamla och nya skolan får mötas så att den nya skolan får höra hur den gamla skolan resonerade kring uppflyttningen? Om ni har kontakt med BUP, försök få dem att delta också. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få till ett sånt möte, men om man är jobbig så kan de gå med på det och då kan ni få möjlighet att prata med båda sidorna samtidigt.

    En varning dock - om gamla skolan var svår att få med på noterna, kan det vara bättre att inte blanda in dem överhuvudtaget vid skolbyte eftersom de då kan föra över negativ eller felaktig information. Om den nya skolan är bra kan det vara bättre att de får bilda sig en egen uppfattning om eleven.   

    Jag vill helst inte rekommendera någon att vara en jobbig förälder, men jag förstörde mitt eget barns liv (nåja, det går förhoppningsvis att reparera men nästan hela tonåren har försvunnit i depression och medfört ett stort utanförskap så nog kommer det få livslånga konsekvenser) för att jag inte var jobbig utan samarbetade med skolan och litade på lärarens kompetens. 


    Bra sammanfattat!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 04:20:47 följande:
    Hur är det rimligt? Hen går ju i den klassen? Är ju bara elakt, blir som att tvinga hen att gå om helt utan anledning.
    Det är rimligt eftersom det är den klass ditt barn egentligen skulle gå i utifrån sin ålder. Den nya skolan vet inget om ditt barns förmågor, och det kan också hända att hen har missat något som man gått igenom i tidigare år.
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 09:02:30 följande:
    Jag vet att rektorn bestämmer om man får flyttas upp, men nu har ju redan en annan rektor godkänt det. Det var en lång kamp innan skolan tog mitt barn på allvar och ens var öppen för en diskussion. Mitt barn kommer bli jätteledsen om hen tvingas ner en årskurs igen.

    Med det argumentet kan skolan isf bestämma att man ska börja med årskursen under sin egen ålder också, "för de har ett annat upplägg". Det är sånt de får hantera när barn byter skola, vissa saker kommer antagligen missas och är det tillräckligt viktigt får det tas igen på annat sätt.
    Ja. På DEN skolan. En annan rektor behöver göra sin egen bedömning av situationen, och då måste man börja med en baslinje. Därför får ditt barn gå i den klass hen annars skulle ha gått utifrån sin ålder för att de ska se om det är rätt och visar det sig att ditt barn har en så hög kapacitet att hen borde flyttas upp så kan man ta den diskussionen senare, tidigast nästa höst skulle jag tro.

    Du måste få ditt barn att förstå att det här inte betyder något som helst kring hens förmågor och ja, det kan bli tråkigt ett tag men det kan också vara så att den här nya skolan undervisar på ett sätt som bättre passar ditt barn, så det blir väldigt dumt att förkasta något man inte vet något om.

    Naturligtvis sätter man inte barn i en lägre årskurs när man inte vet något om deras bakgrund, däremot skulle man antagligen göra det om ett barn redan har konstaterats lida av någon form av funktionsvariation så hen utvecklingsmässigt ligger på en mycket lägre nivå än sina jämngamla. Raljera kommer man inte långt med, ta det som ett tips om du ska prata med rektorn om det här, och behåll lugnet, var öppensinnad och var beredd på att ta det här i skolans takt. Det vinner ni mest på, främst ditt barn. Kom ihåg det.
  • Anonym (Skolledning)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-26 20:47:55 följande:
    Men hen har ju gått i den årskursen ett bra tag, det är inte NU hen ska flyttas upp.
    Det är märkliga och näsvisa svar du får av lärare i tråden. Ingen fin reklam för lärarstaben att sätta sig på höga hästar i sådant som ligger utanför deras ansvar och djupare insyn.

    På samtliga skolor jag arbetat årskursplaceras man enligt den årskurs man skulle ha följt på tidigare skola, vilket framgår på skolplaceringsbeslutet som ankommer admin och skolledning på mottagande skola. Beslutet utgår från vad vh fyllt i på överflyttningsblanketten, om det är en egen ansökan, annars det som står på utflyttnings- (annan kommun) eller flyttblanketten (inom kommun). Detta såvida det inte finns andra önskemål eller info som framkommer vid inskrivningssamtalet. Stämmer årskurs och ålder inte överens stämmer vi alltid av vid inskrivningen och innan vi följer upp med en klassplacering (flerparallelligt).

    Beslutet om att flytta ner är som påpekat rektors, men att göra det mot vh och elevs vilja strider i nästan alla fall, definitivt om det ej finns andra skäl än åldern, mot det goda samarbete man önskar ha. Att dessutom göra det innevarande läsår måste vara något kryphål i "mellanrummet" vid skolbyte eller helt enkelt ett fel. Om du nyss fått beskedet och utan motivering utgår jag från att skolan gjort ett misstag och tittat på ålder istället för årskursen ditt barn redan följer. 
  • Anonym (Sharon)

    Be att få underlaget för beslutet skriftligt från skolan.

  • Anonym (U)

    Vad har de gett för anledning?

  • Anonym (S2)

    När man läser vad vissa lärare i tråden svarar, så förstår man varför den svenska skolan misslyckats. Inte ens de duktiga eleverna kan man ta hand dom. 

    TS, hoppas det löser sig för ditt barn.

  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (S2) skrev 2022-12-27 18:34:28 följande:

    När man läser vad vissa lärare i tråden svarar, så förstår man varför den svenska skolan misslyckats. Inte ens de duktiga eleverna kan man ta hand dom. 

    TS, hoppas det löser sig för ditt barn.


    Det finns forskning på att många hemmasittare, tvärtom vad många tror, är väldigt begåvade. Anita Kullander (psykolog) som grundat Filurum är en eldsjäl som försöker förmedla detta och jag har fler än en gång hört henne berätta om barn som går till skolan lite då och då för att "se vad de håller på med", konstaterar att det där kan jag redan och därefter går hem.
    Skolan måste bli bättre på att bemöta dessa barn. Det är en myt att de tar initiativ och är självgående, det är inte synonymt med begåvning. Utan det behövs lärare som kan fånga upp dem och hela tiden mata dem med lagom utmanande stoff. 
    Acceleration i form av att skippa en årskurs eller fler är ett sätt. Kanske jobbar TS barns tidigare skola så. Kanske jobbar nya skolan på annat sätt.  Tiden får utvisa vad som händer.
    Jag håller med om att skolan inte alltid ser dem. Men som jag skrev tidigare också, alla barn har rätt att möta lagom svåra utmaningar i skolan. På daglig basis. Det är inte lätt som lärare att tillgodose 23st individer i alla ämnen varje dag men jag tror att de flesta inom skolan har det som mål. Och det finns metoder som gör att man kan förbereda skolarbetet på ett bra sätt för att kunna tillmötesgå behov av olika nivåer. Men det behövs mer kunskap om det också, och tid att verkställa i praktiken. 
  • Anonym (Skolledning)
    Anonym (S2) skrev 2022-12-27 18:34:28 följande:

    När man läser vad vissa lärare i tråden svarar, så förstår man varför den svenska skolan misslyckats. Inte ens de duktiga eleverna kan man ta hand dom. 

    TS, hoppas det löser sig för ditt barn.


    Jag instämmer tyvärr helt och fullt i detta. 
  • Anonym (A)
    Anonym (förstår båda sidor) skrev 2022-12-27 12:00:30 följande:
    Jag förstår båda sidorna här. Många begåvade barn ger upp, blir deprimerade och hemmasittare för att skolan är så usel på att förstå och bemöta dem.

    Men det finns också föräldrar som kämpar för att barnen ska få flytta upp årskurser, få eget material, utmaningar som föräldrarna tycker barnet behöver och speciallösningar trots att barnen trivs i en helt vanlig åldersadekvat klass. Har mött ett antal sådana. 

    Men i alla fall, jag tänker att ni kunde ordna ett möte där någon från gamla och nya skolan får mötas så att den nya skolan får höra hur den gamla skolan resonerade kring uppflyttningen? Om ni har kontakt med BUP, försök få dem att delta också. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få till ett sånt möte, men om man är jobbig så kan de gå med på det och då kan ni få möjlighet att prata med båda sidorna samtidigt.

    En varning dock - om gamla skolan var svår att få med på noterna, kan det vara bättre att inte blanda in dem överhuvudtaget vid skolbyte eftersom de då kan föra över negativ eller felaktig information. Om den nya skolan är bra kan det vara bättre att de får bilda sig en egen uppfattning om eleven.   

    Jag vill helst inte rekommendera någon att vara en jobbig förälder, men jag förstörde mitt eget barns liv (nåja, det går förhoppningsvis att reparera men nästan hela tonåren har försvunnit i depression och medfört ett stort utanförskap så nog kommer det få livslånga konsekvenser) för att jag inte var jobbig utan samarbetade med skolan och litade på lärarens kompetens. 
    Kloka ord
Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?