Inlägg från: Anonym (Skolledning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolledning)

Får nya skolan neka att gå i årskursen över?

Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-26 20:47:55 följande:
    Men hen har ju gått i den årskursen ett bra tag, det är inte NU hen ska flyttas upp.
    Det är märkliga och näsvisa svar du får av lärare i tråden. Ingen fin reklam för lärarstaben att sätta sig på höga hästar i sådant som ligger utanför deras ansvar och djupare insyn.

På samtliga skolor jag arbetat årskursplaceras man enligt den årskurs man skulle ha följt på tidigare skola, vilket framgår på skolplaceringsbeslutet som ankommer admin och skolledning på mottagande skola. Beslutet utgår från vad vh fyllt i på överflyttningsblanketten, om det är en egen ansökan, annars det som står på utflyttnings- (annan kommun) eller flyttblanketten (inom kommun). Detta såvida det inte finns andra önskemål eller info som framkommer vid inskrivningssamtalet. Stämmer årskurs och ålder inte överens stämmer vi alltid av vid inskrivningen och innan vi följer upp med en klassplacering (flerparallelligt).

Beslutet om att flytta ner är som påpekat rektors, men att göra det mot vh och elevs vilja strider i nästan alla fall, definitivt om det ej finns andra skäl än åldern, mot det goda samarbete man önskar ha. Att dessutom göra det innevarande läsår måste vara något kryphål i "mellanrummet" vid skolbyte eller helt enkelt ett fel. Om du nyss fått beskedet och utan motivering utgår jag från att skolan gjort ett misstag och tittat på ålder istället för årskursen ditt barn redan följer. 
  • Anonym (Skolledning)
    Anonym (S2) skrev 2022-12-27 18:34:28 följande:

När man läser vad vissa lärare i tråden svarar, så förstår man varför den svenska skolan misslyckats. Inte ens de duktiga eleverna kan man ta hand dom. 

TS, hoppas det löser sig för ditt barn.

Jag instämmer tyvärr helt och fullt i detta. 
  • Anonym (Skolledning)
    Anonym (Teacher2) skrev 2023-01-02 17:26:06 följande:
    Det höll man på med redan på min tid, gick i kommunal grundskola. Vi hade allmän matte och särskild matte, samma i engelska. Sen blev det som "fult" att dela upp barn så man fick sluta. Förmodligen för att någon förälder tyckte att deras barn fick en stämpel av att gå i allmän eller inte hakade på gruppen särskild. Men jag minns inte att lärarna någonsin pratade om grupperna på det sättet, professionella som de var. Utan vi gjorde nåt slags diagnos och sen var det bara, ni 10 hakar på Gunilla in i det klassrummet och ni andra stannar här.
    Var det läraren som bestämde detta i Lgr69, om du nu är så pass gammal? För i Lgr80 var allmän och särskild en/ma ett val, inget som avgjordes av läraren. Det fanns för-och nackdelar med detta som det skrivits en del intressant om. 
  • Anonym (Skolledning)
    Anonym (Teacher2) skrev 2023-01-03 08:37:32 följande:
    Jag gjorde aldrig något val, det vet jag. Och på mitt betyg från grundskolan står inget om detta. 
    Man kunde byta fritt mellan nivåerna och de hade lika stort värde betygsmässigt vilket ska ha lett till en del taktiska val. Det skulle ha varit ditt eget val. 
Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?