Får nya skolan neka att gå i årskursen över?
Jag förstår båda sidorna här. Många begåvade barn ger upp, blir deprimerade och hemmasittare för att skolan är så usel på att förstå och bemöta dem.
Men det finns också föräldrar som kämpar för att barnen ska få flytta upp årskurser, få eget material, utmaningar som föräldrarna tycker barnet behöver och speciallösningar trots att barnen trivs i en helt vanlig åldersadekvat klass. Har mött ett antal sådana.
Men i alla fall, jag tänker att ni kunde ordna ett möte där någon från gamla och nya skolan får mötas så att den nya skolan får höra hur den gamla skolan resonerade kring uppflyttningen? Om ni har kontakt med BUP, försök få dem att delta också. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få till ett sånt möte, men om man är jobbig så kan de gå med på det och då kan ni få möjlighet att prata med båda sidorna samtidigt.
En varning dock - om gamla skolan var svår att få med på noterna, kan det vara bättre att inte blanda in dem överhuvudtaget vid skolbyte eftersom de då kan föra över negativ eller felaktig information. Om den nya skolan är bra kan det vara bättre att de får bilda sig en egen uppfattning om eleven.
Jag vill helst inte rekommendera någon att vara en jobbig förälder, men jag förstörde mitt eget barns liv (nåja, det går förhoppningsvis att reparera men nästan hela tonåren har försvunnit i depression och medfört ett stort utanförskap så nog kommer det få livslånga konsekvenser) för att jag inte var jobbig utan samarbetade med skolan och litade på lärarens kompetens.