• Anonym (Undrar)

Kan killen kräva faderskapstest?

Har kollat igenom tidigare trådar men hittar inget som är jämförbart. Så här är läget: Tjejen får veta väldigt sent att hon är gravid (typ 7 mån) och har ingen relation med killen idag. De har haft sex vid ett enstaka tillfälle då hon kan ha blivit gravid. Kan killen kräva ett faderskapstest för att fastställa att han är fadern? Eller görs det ?automatiskt? i sånna här fall? Eller är det mamman som begär faderskapstes? Hur går det till att begära ett sådant och vem kontaktar man? 

• Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?
  • Tekopp

Det är ju en ekonomisk aspekt också - båda föräldrar är ju underhållsskyldiga tills barnet är 18 alt avslutar studier på gymnasienivå och är under 21. Detta oavsett vårdnad etc. Detta är man skyldig oavsett om man vill ha barnet eller har en relation med mamma eller barn etc etc. kan man inte betala kan försäkringKassan gå in tillfälligt men jag tror man blir återbetalningsskyldig så fort man får bättre ekonomi. 

Om pappa ej finns alls såsom vid tex spermadonation till ensamstående går staten (via försäkringskassan tror jag) in med en summa till mamman/barnet varje månad. 

• Anonym

Nej, killen kan inte kräva faderskapstest.

• Anonym (Klart)
    Anonym skrev 2022-12-26 21:06:45 följande:

Nej, killen kan inte kräva faderskapstest.

Då kan man inte kräva pengar av en eventuell pappafigur.
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 20:51:07 följande:

Varför jag undrar behöver jag nog inte redogöra för här. Men i detta fall är det väldigt troligt att killen vill att det görs ett faderskapstest för att fastställa om det han som är fadern eller ej. Jag ville veta hur det går till och vem som kan begära att få det gjort. 

Nej, killen kan inte kräva ett faderskapstest.
  • Anonym
    Anonym (Klart) skrev 2022-12-26 21:09:45 följande:
    Då kan man inte kräva pengar av en eventuell pappafigur.
    Uppenbart
  • Anonym (Undrar)

Misstänker här att den killen som tjejen utpekar som pappa inte gärna kommer att på sig faderskapet utan att först göra ett faderskapstest. 

• Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:14:08 följande:

Misstänker här att den killen som tjejen utpekar som pappa inte gärna kommer att på sig faderskapet utan att först göra ett faderskapstest. 

När jag skrivit på sådana papper har jag fått frågan om jag vill ta dna-test.

Det har varit en valmöjlighet.
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 20:51:07 följande:

Varför jag undrar behöver jag nog inte redogöra för här. Men i detta fall är det väldigt troligt att killen vill att det görs ett faderskapstest för att fastställa om det han som är fadern eller ej. Jag ville veta hur det går till och vem som kan begära att få det gjort. 

Men självklart gör man faderskapstest i ett sånt här fall? Har det inte funnits en fast relation, eller någon relation alls, är det väl klart att man vill ha svart på vitt vem som är pappan, främst för barnets skull. Skulle aldrig råda någon att ta på sig faderskapet för att ett ons säger att det borde vara hans barn. Givetvis tar man test för att kolla hur det ligger till.  
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:14:08 följande:

Och skulle det vara tvärt om skulle nog inte hon heller ta på sig moderskapet utan att veta 100% att det är hennes barn. Det är ju bara rimligt att ta ett test. Varför låter det som att du är emot det?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2022-12-26 21:11:43 följande:
    Nej, killen kan inte kräva ett faderskapstest.
    Jasså inte? Så då kan en tjej som blir gravid peka ut flera killar som potential fader då men ingen av de utpekade kan begära faderskapstes? Motsatta bud här i tråden. 
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?