• Anonym (Undrar)

Kan killen kräva faderskapstest?

Har kollat igenom tidigare trådar men hittar inget som är jämförbart. Så här är läget: Tjejen får veta väldigt sent att hon är gravid (typ 7 mån) och har ingen relation med killen idag. De har haft sex vid ett enstaka tillfälle då hon kan ha blivit gravid. Kan killen kräva ett faderskapstest för att fastställa att han är fadern? Eller görs det ?automatiskt? i sånna här fall? Eller är det mamman som begär faderskapstes? Hur går det till att begära ett sådant och vem kontaktar man? 

• Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?
  • Anonym (Undrar)

Menar givetvis att faderskapstest göra obligatoriskt om det är osäkert om vem som är fadern. Och om de ej bor ihop eller har en relation. Eller ens har haft. 

• Anonym (Lizzie)

Faderskapet fastställs efter att barnet fötts. Intygar båda att han är pappa testas inte, men vill någon föräldrar ha faderskapstest göra det (salivprov, smärtfritt såklart). 

För oss klantade sig familjerätten och gav gemensam vårdnad när faderskapet var fastställt trots att vi inte ville ha det. De bad om ursäkt men kunde ändå inte bara ta tillbaka det utan vi fick skriva på blanketter och ansöka om ensam vårdnad igen. Onödigt, turligt nog var vi överens.

• Anonym (Rosie)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 13:39:33 följande:

Menar givetvis att faderskapstest göra obligatoriskt om det är osäkert om vem som är fadern. Och om de ej bor ihop eller har en relation. Eller ens har haft. 

Alltså, varför undrar du? Det är väl bara en bra grej om det görs ett test i den här situationen så att det blir helt fastställt vem som är pappan? Killen kan ju liksom inte vägra testa sig om det är troligt att han kan vara pappan. Barnet förtjänar ju att få veta vem hens föräldrar är, oavsett om dom har en relation eller inte. 
  • Anonym (Vivvi)

Mamman och pappan anmäler själva till Skatteverket eller kommunen vem som är far - förutsatt att båda är överens om hur det ligger till. Om de inte är överens gäller det här: 

-Om det är oklart vem som är far till ett barn kan tingsrätten fastställa det. Till exempel kan domstolen besluta om rättsgenetisk undersökning för att ta reda på vem som är barnets biologiska pappa.

Detta gäller även i de fall där barnets utpekade pappa inte erkänner faderskapet.

Tingsrätten kan fastställa om faderskap även för barn som är vuxna.

https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/faststallande-av-foraldraskap/ 

• Anonym (J)

Som redan nämnts kan det bli svårt (eller kanske till och med omöjligt?) om någon annan tagit på sig faderskapet. 

Om mamman fått igenom "fader okänd" så ska det nog inte vara några som helst problem alls, alltså om mamman inte vill ha en pappa. 

Om mamman uppger pappan men han motsätter sig det, så kan soc begära faderskapstest. I värsta fall blir man hämtad av polisen. 

Det är inte i första hand föräldrarna som har rätt att träffa barnet, det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Mamman (i detta fall) kan försöka motsätta sig både vårdnad och umgänge. För att hon inte ska försvinna långt bort med barnet så bör processen med faderskap m.m. påbörjas direkt. 
    Om man inte tänker vara en 100% närvarande och engagerad förälder bör man dock inte motsätta sig att mamma flyttar med barnet. Det kan exempelvis vara så att barnet får det mycket bättre på mammans hemort med hennes släkt, eller med en bra bonuspappa som råkar bo på annan ort. 

• Anonym (Undrar)

Varför jag undrar behöver jag nog inte redogöra för här. Men i detta fall är det väldigt troligt att killen vill att det görs ett faderskapstest för att fastställa om det han som är fadern eller ej. Jag ville veta hur det går till och vem som kan begära att få det gjort. 

• Anonym (Undrar)

Troligen ingen annan som kommer att ta på sig faderskapet här. 

• Anonym (Klart)

Om jag hade varit en man i den situationen,så skulle jag krävt faderskapstest .För det avsett om jag vill ha kontakt med ungen eller inte ,så måste jag betala i 18 år och då vill jag veta om detta är mitt barn.

• Anonym (Undrar)

Notera att jag inte skrivit att det är troligt att killen här kommer vägra ett faderskapstest utan snarare tvärtom då det är lite osäkert när barnet kom till. Visste inte om tjejen kan utpeka killen som pappa UTAN faderskapstest.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Klart) skrev 2022-12-26 20:56:53 följande:

Om jag hade varit en man i den situationen,så skulle jag krävt faderskapstest .För det avsett om jag vill ha kontakt med ungen eller inte ,så måste jag betala i 18 år och då vill jag veta om detta är mitt barn.

Jag tänker nog så här också.
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?