Inlägg från: Anonym (Vivvi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vivvi)

Kan killen kräva faderskapstest?

Mamman och pappan anmäler själva till Skatteverket eller kommunen vem som är far - förutsatt att båda är överens om hur det ligger till. Om de inte är överens gäller det här: 

-Om det är oklart vem som är far till ett barn kan tingsrätten fastställa det. Till exempel kan domstolen besluta om rättsgenetisk undersökning för att ta reda på vem som är barnets biologiska pappa.

Detta gäller även i de fall där barnets utpekade pappa inte erkänner faderskapet.

Tingsrätten kan fastställa om faderskap även för barn som är vuxna.

https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/faststallande-av-foraldraskap/ 

• Anonym (Vivvi)
    Anonym (=) skrev 2022-12-26 21:32:46 följande:
    Okej du menar så. Ja blir man utpekad som fader, i ett sådant fall kan du självklart begära test.
    Det är ju det mest rimliga, att säga att vi gör ett dna test

Jag är inte 100% säker, men vad jag läst mig till är det inte den utpekade fadern som formellt bäger faderskapstestet utan tingsrätten. Det den utpekade fadern får göra är att neka till, eller säga att han är osäker gällande, faderskspet. Då åligger det tingsrätten att utreda vem som är far. 

Detta är vad som står på domstol.se:

Om det är oklart vem som är far till ett barn kan tingsrätten fastställa det. Till exempel kan domstolen besluta om rättsgenetisk undersökning för att ta reda på vem som är barnets biologiska pappa.

Detta gäller även i de fall där barnets utpekade pappa inte erkänner faderskapet.

• Anonym (Vivvi)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 09:51:38 följande:

Killen är nog knappast redo att ta på sig faderskapet utan dna-test efter endast en mycket tillfällig förbindelse. 

Och det gör han rätt i, tycker jag. 
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?